Moderator: Moderatorer

#1252405
Tvättat S60in och det stod en farbror i båset sidan om och torkade bilen med microfiber duk modell stor.
Jag sa till honom ”dom e bra att torka med”och frågade ”har du även tvättvante i microfiber?
Då svarade farbrorn kunnigt ”nä jag har något bättre” och så drog han fram en 40 cm lång borste med trästomme och 4cm långa borst och menade att det var svinborst samtidigt som han sänker den mot min vänstra framskärm och jag lyckas precis hejda honom från att gnugga den på lacken.
”Den e bra” sa han och fortsatte torka sin bil.


/M
#1252407
Magnus-B skrev:Tvättat S60in och det stod en farbror i båset sidan om och torkade bilen med microfiber duk modell stor.
Jag sa till honom ”dom e bra att torka med”och frågade ”har du även tvättvante i microfiber?
Då svarade farbrorn kunnigt ”nä jag har något bättre” och så drog han fram en 40 cm lång borste med trästomme och 4cm långa borst och menade att det var svinborst samtidigt som han sänker den mot min vänstra framskärm och jag lyckas precis hejda honom från att gnugga den på lacken.
”Den e bra” sa han och fortsatte torka sin bil.


/M
Nu ska du inte vara kinkig! Han ville bara hjälpa dig, och visa rätt verktyg. :-D
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1252408
Jo jag fick intrycket av att han visste vad han snackade om tills han drog fram borsten men jag blev lite nervös ett ögonblick.


/M
#1252415
UnleashFusion skrev: mån 28 maj 2018, 17:27
Jag tänker när man har vagnskadan så är väl självrisken högre...?
Den ser ut på ett liknande sätt vad jag har kunnat se, blir nog bra när det är fixat :-)
[/quote]


Det beror nog på vad du valde på själva försäkringen, tror lägsta självrisk var 3000, 4500, 6000, det som skiljer är att månads-/årskostnaden för försäkringen diffar.
Har aldrig behövt betala mer vare sig om det gällde parkeringsskada/vagnskada: te.x. när nedre fronten fick en krock av någon på en parkering, såg ut som en vanlig repa men några dagar efter skulle jag på besiktning och fick nedslag pga. ena sidan behövde justera dimljuset för att den inte stämde med andra sidan.. men
samtidigt använder jag inte ens dimljuset(första besiktningsmannen kunde bara tejpa till dimljuset men ack nej, men efter en vecka så fick jag godkänt då andra besiktningsmannen frågade om jag ens använder dimljuset och jag sa nej så han tejpade bara och sa till mig fixa den men bilen fick godkänt. försäkringen tog ärendet och verkstad fixa och konstatera att bakom stötfångaren runt dimljuset som var trasiga/sönder.. samt fick dom lacka/fixa fronten när bilen ändå var på verkstad.
[/quote]

När vagnskadeförsäkringen ingår då bilen är yngre än tre år går det inte att välja självrisk. 7250kr eller mer är självrisken på.
#1252432
Perra83 skrev: När vagnskadeförsäkringen ingår då bilen är yngre än tre år går det inte att välja självrisk. 7250kr eller mer är självrisken på.
Jag tecknade en tillägsförsäkring med sänkt självrisk, även eliminering vid vandalisering och någon hyrbilsgrej. Nu bor jag i en ganska billig zon, så det var inte många hundralappar den kostade. Volvia som försäkringsbolag.

Jag tvättade också bilen idag. Pollen och något kladdigt från några träd försvann med skum och högtryckstvätt.
@ Magnus-B:. Använde mitt gamla syntetskinn. (Var i hel-vete har jag köpt det? Måste komma på det. Slår mikrofiberduken med hästlängder, tyvärr.)
#1252447
Perra83 skrev: tis 29 maj 2018, 19:04 När vagnskadeförsäkringen ingår då bilen är yngre än tre år går det inte att välja självrisk. 7250kr eller mer är självrisken på.
Ah så var det, det var jag som blanda ihop(ber om ursäkt). har själv inte råkat ut för vagnskadeförsäkring så har inte alls koll vad kostnad låg på. Det jag beskrev var mer parkeringsskada(vilket jag då fick betala 3000kr i självrisk)
#1252451
Bara spolat av kärran men vatten, märks tydligt att pollen minskar nu (iaf. i Sthlms-området!)
Btw. ni som tvättar med skumaplikator eller vad det kan tänkas heta, vilken kör ni med? Tar gärna emot tips på bra varianter!
Kör själv med Kärchers men tror att det finns betydligt bättre!
#1252453
BerraXC skrev: tis 29 maj 2018, 21:39 Bara spolat av kärran men vatten, märks tydligt att pollen minskar nu (iaf. i Sthlms-området!)
Btw. ni som tvättar med skumaplikator eller vad det kan tänkas heta, vilken kör ni med? Tar gärna emot tips på bra varianter!
Kör själv med Kärchers men tror att det finns betydligt bättre!
Jag har en från BBV (Bollnäs Bilvård) En vanlig som jag har haft i fem år nu. Kostar typ 500kr. Har en i reserv plus en som jag köpte från Waxdog som ska vara för lite "större" tvättar.
Även deras Prewash Foam ska du köpa. Skummar rejält bra och gör rent brutalt bra. Det bästa som jag har använt.
#1252460
Perfekt, det blir undersökning & ev. köp!
Men det är väl som vanligt att inget slår hink & svamp men just för en liten mellantvätt tycker jag att det verkar smidigt! :-)
  • 1
  • 941
  • 942
  • 943
  • 944
  • 945
  • 1862

Tack. Dock ser den inte ut som på dina bilde[…]

Alldeles riktig: Det blev en "modernare"[…]

Tack! det var en bra skiss. Visst styrs även […]

5W40 lite tjockare, och ACEA C3 olja är lite […]