- ons 08 jun 2016, 23:29
Vad man betalar för när man skaffar nytt är finesser och det faktum att bilen med en betydligt större sannolikhet kommer att starta när man vrider på nyckeln.
Hur man ska resonera är upp till var och en, men att gnälla över förbrukningen när man köpt en svindyr ny bil känns väldigt fel.
Men det skitsamma, jag ska inte dra ut på det här till någon långdragen diskussion, finns ingen vits, jag bara häpnar över folks oförstånd ibland.
grillchips skrev:Jag förstår hur du tänker Frosnam och håller till viss del med. Jag prioriterar glädje per liter långt över mil per liter.Jodå, jag är inte den som inte förstår heller. Är det kostnader man vill kapa så köper man en gammal bil. Kostnaden per månad för en ny bil kommer garanterat överstiga reparationskostnaden för den gamla bilen. Förbrukningen är ganska oväsentlig i min mening.
Däremot kan man ju också resonera som exempelvis Joel80 här på forumet gjort även om det säkert inte var avgörande.
Han körde en fin V70 med några år på nacken och kunde för en lite högre totalsumma plocka ut en ny, modern, fräsch V60 som dessutom är hybrid. Noggranna kalkyler visade att skillnaden i förbrukning (inte enbart det såklart) gjorde att kostnaden för den nya bilen var marginell mot att ha kvar den gamla. I det läget är ju valet enkelt, tycker även jag.
Rätta mig gärna om jag har fel Joel, jag misstänker att du läser detta förr eller senare.
Vad man betalar för när man skaffar nytt är finesser och det faktum att bilen med en betydligt större sannolikhet kommer att starta när man vrider på nyckeln.
Hur man ska resonera är upp till var och en, men att gnälla över förbrukningen när man köpt en svindyr ny bil känns väldigt fel.
Men det skitsamma, jag ska inte dra ut på det här till någon långdragen diskussion, finns ingen vits, jag bara häpnar över folks oförstånd ibland.