Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Brainy skrev:Joel: PFFF, det där var ju före svampning (men efter 3 omgångar avfettning). Blev ju lite bättre efter svampning och du punktat med prickbort, men långt ifrån bra :(

Sådär går det tydligen om man bara kör genom en automattvätt två gånger på en hel vinter. Han får lämna in den på rekond så de får bort asfaltsfläckar och flygrost.
Imponerande mycket flygrost för övrigt, aldrig sett så mycket på en och samma bil någonsin!

Ni övriga skulle ha sett Joels min när jag rullade in på hans uppfart i en Saab, han såg ut som han skulle svälja en jumbojet med hakan nere vid knäna :lol: :lol: :lol:
Haha!
Nej det där var efter du gått med svampen första omgången!
Du körde en gång till efter det men det hjälpte inte mycket... :)
grillchips skrev:joel80 & stefan_kg:
Ja, jag ville minnas att det var i tidigaste laget och har nu läst på en hel del - han får åka bakvänt ett bra tag till då han "bara" är 2 1/2. Däremot är han väldigt lång (och viktmässigt "godkänd för framåt-åk) och sitter redan väldigt dumt till med benen, han får helt enkelt inte riktigt plats. Flytta fram stolen (bakåt för hans del) känns inte som en jättebra idé heller då stödet från baksätet förstås försvinner, men jag antar att jag får försöka hitta någon lösning där. Lurigt det här nu då det verkar vara en liten mellanålder, eller så är bilen för liten i bak. :lol:
Det handlar inte bara om längd och vikt.
Utan om att nackmuskulaturen hos ett barn inte är så pass utvecklad, för att stå emot g-krafterna vid en krock när huvudet slungas framåt.

Detta är ju en bra anledning till att gå upp till *70 serien. 8)
Pinguen skrev:Skrev ut en Cigg tändare plugg hos en jobbar kompis nu på kvällen =)

Bild

Ska putsa lite på den imorgon efter jobbet, å måla "R"et vitt hade jag tänkt..
Den är ju ögongodis för alla R-Design ägare.
Alltid trevligt när folk kommer med nya idéer.
(Jag har iaf aldrig sett någon sådan förr)
Användarvisningsbild
av Brainy
Grabben är nu 3,5år och både längre och tyngre än de flesta av hans kompisar i samma ålder. Hade vi haft en isofix-stol så hade vi inte fått använda den längre pga passerad viktgräns.
Han åker fortfarande bakvänt och det enda som är krångligt med det är att få in honom, när han väl sitter där så är det inga problem.

Visst, det ser inte så bekvämt ut med benen men barnen är mycket mer rörliga än oss och får heller inte samma "stelhet" som oss äldre när vi suttit stilla länge.

Jag har inte en enda gång hört honom klaga på att det är obekvämt för benen, däremot så tjatar han om att få åka åt andra hållet som mamma och pappa.
Stefan & Brainy: Absolut, jag är nu medveten om alla risker det innebär med hänvisning till den låga åldern.
Hade mest i baktanke att han i Spanien i somras av någon anledning fick en stol som enbart fungerade som framåt-stol i hyrbilen, de hade inga andra stolar så det var bara att gilla läget. Såhär i efterhand känns det ju såklart inte helt vettigt gjort, men vi klarade oss den gången tack och lov.
Däremot satt han så himla mycket bättre, vinkeln i stolen var bättre, han hade mer utrymme generellt och började inte åla sig efter några timmar i stolen. Samtidigt är det ju bara min sida av storyn, han har ännu inte sagt att han vill sitta som vi, att det gör ont utan det är bara min tolkning av allt. Och sedan är det ju ohyggligt mycket enklare att hiva in ungen i stolen när den är framåtvänd. :lol: Men! Safety first.
(Som lite "kuriosa", stolen är en Britax Multitech 2)

*70-serien får vi allt se om, pluggar fortfarande och om XC60 fortfarande är het när jag är färdig så blir det en sådan, om priset på nya V90 ligger rätt så blir det en sån, men misstänker att vi mellanlandar i en XC60. ;)
Grillchips:
Vi hade Acta Graco stolar.
Problemet våra barn fick var att fötterna inte fick plats mellan barnstolen och ryggstödet.
Vilket resulterade i att dom satt med knäna uppe i hakan.
Så det blev ohållbart i längden.

Men som sagt innan, så bakåtvänt så länge det är möjligt.
För barnen är ju det värdefullaste vi har.
Stefan: Ja, det är det bekymret som börjar uppstå här. Tar ju hellre ett par benbrott än brusten nacke, helst ingenting men man får ju alltid utgå från worst case scenario. Så stolen får vara som den är, om än lite justerad om det nu är möjligt.
Steffe3 skrev:Som så många andra, tvättat bilen (och bytt helljuslampor, ska testa Philips X-tremeVision den här gången och som dom är bättre än NightBreaker -.o)
Återkom gärna med resultat med x-treme och nightbreaker! :-)-)
Igår kväll åkte extraljusen bort, och fronten vaxad 8)
IMG_0178.JPG
IMG_0178.JPG (436.57 KiB) Visad 1372 gånger
Ett tips för att få bort asfaltsfläckar o dyl. Sonax flytande hårdvax! Har försökt själv med avfettning av alla slag men får inte bort det knottriga på lacken, provade då med vaxet, prickarna försvann med en gång :shock: Grymt effektivt! :D
IMG_0175.JPG
IMG_0175.JPG (590.08 KiB) Visad 1378 gånger
Matchmiss skrev:
Steffe3 skrev:Som så många andra, tvättat bilen (och bytt helljuslampor, ska testa Philips X-tremeVision den här gången och som dom är bättre än NightBreaker -.o)
Återkom gärna med resultat med x-treme och nightbreaker! :-)-)
Eventuellt något längre ljusbild, kan kanske vara placebo pga nya lampor också, inga direkta klagomål dock :) Ska testa LED-lampor nästa vecka nångång också ^^
  • 1
  • 317
  • 318
  • 319
  • 320
  • 321
  • 1912

Varför byta? Där är ju beägg k[…]

AC problem Volvo S80 2000

.. Läste att fyller man på med lä[…]

Ja jag har piskat skiten ur en del bilar tidigare,[…]

Reparera läckande AC