Moderator: Moderatorer

#1523972
Micce1980 skrev: tis 20 dec 2022, 18:43 @fjohan82, Ser ut som att du kört i halvslask hela vägen till kontinenten ;-)
Haha ja det känns så, den var inte tvättad sen mitten på oktober... :-)
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1523990
I lördags bytte jag alla lampor i hastighetsmätaren 3w i området för mätarna och 1.2w för tripp, kilometer och display. Blev bra mycket bättre balans i ljuset från mätarhuser. I söndags hittade jag lampor till mittkonsollen. Vpart har dom lamporna 109kr st. Jag återanvänder socklarna och byter bara lampa 180kr för 10 lampor på eBay. Behövs 5 lampor. Originallampan är blå så jag målar lamporna jag köpt med blå glasfärg.

eBay:
(10 x 14v 115ma 1,6w/Bulb Lamp/Miniature Lamp Bulb t1 1/4 1/4 t1.25 4mm)

Nu är även lamporna i mittkonsollen bytta. Originallamporna är ju blå, jag målade mina med blå transparent glasfärg. Det blev något mörkare blå färg på ljuset än original.
#1524003
Tips: dra alltid ned reostaten en aning, då håller lamporna i instrumentbelysningen "för evigt". Typ 10 gånger längre om man minskar ljusstyrkan med 20% eller så.
På nätet kan man hitta diagram över glödlampors livslängd / ljusstyrka som funktion av spänning.
#1524220
Stannat till i Norrköping på väg söderut, då bilen varnade för låg nivå av bromsvätska.
Två varningar från Stockholm, sen var valet att besöka Rejmes butik inte så svårt.
Har aldrig behövt fylla på detta i någon bil tidigare, men någon gång ska väl vara den första...
#1524227
fjohan82 skrev:Har aldrig behövt fylla på detta i någon bil tidigare, men någon gång ska väl vara den första..
Normalt ska man inte fylla på. Nivån i behållarens max och min streck är ungefär skillnaden mellan nya och utslitna bromsklossar. Så, är där inget läckage så är nog klossarna slut. Fyller du då på och sedan byter klossar så måste du suga ur bromsvätskan, annars sprutar det ut i motorrummet när du pressar tillbaka kolvarna i oken
#1524238
lennarte skrev: tor 22 dec 2022, 18:54
fjohan82 skrev:Har aldrig behövt fylla på detta i någon bil tidigare, men någon gång ska väl vara den första..
Normalt ska man inte fylla på. Nivån i behållarens max och min streck är ungefär skillnaden mellan nya och utslitna bromsklossar. Så, är där inget läckage så är nog klossarna slut. Fyller du då på och sedan byter klossar så måste du suga ur bromsvätskan, annars sprutar det ut i motorrummet när du pressar tillbaka kolvarna i oken
Bromsklossar och skivor byttes för drygt ett år sen, ca 3000 mil. De bör inte vara slut...
Bromsvätskan byttes vid service nu i höstas, ca 500 mil sen.
Håller med om att man kanske inte bör toppa upp men då det är bytt i hyfsad närtid kände jag att det kunde funka.
Efter resans återstående 25 mil har inte nivån ändrat sig alls, så att det skulle läcka tror jag inte.
#1524279
kievY skrev: fre 23 dec 2022, 10:33 @fjohan82, Fyllde de bara på med bromsvätska och kollade efter läcka, eller kom de fram till något?
Det var jag som stack näsan innanför butiksdörren och köpte lite vätska, för att fylla på själv.
Efter 25 mil igår och ha stått parkerad i 15h är nivån samma som till den jag fyllde, så jag misstänker att det blev lite låg nivå vid bytet.
Hade det läckt borde rimligen nivån sjunka, åtminstone under färd.
#1524283
@fjohan82, Kan vara så att nivån var närmare min och beroende på lutning så kanske larmet kom in. För då borde du märkt av det tidigare om det läckt som du säger.
  • 1
  • 1711
  • 1712
  • 1713
  • 1714
  • 1715
  • 1912
945 ltt tempgivare

Kortslöt anslutningen då gick mäta[…]

Vad har ni för försäkringsbolag sam[…]

Provade söka igår igen och har få[…]

Hybrider har knapp för att öppna tankloc[…]