Moderator: Moderatorer

En del märkes-märkta däck har också lägre mönsterdjup, detta för att däcken är specade av en tillverkare i jakten på vikt, lågt rullmotstånd, låga förbrukningssiffror osv, då kapar man tex. vikt på olika sätt. Så ett likadant däck utan "märkes-märkning" kan ha ett annat mönsterdjup. Kan vara värt att ha koll på.
Tror inte man sparar många ören på att skära mönstret grundare. Det är andra faktorer som ligger bakom. Michelin är inte heller kända för kort livslängd, tvärtom.
Jag vet inte hur tanken är hos Volvo tex. men faktumet är det det är. Utgår från att de har data som stöder det som görs med däcken och bilarna. Sedan är det klart att det är enklare att hålla garantier osv på sin sida om man bara godkänner ett specifikt däck.
Briander skrev:Jag vet inte hur tanken är hos Volvo tex. men faktumet är det det är. Utgår från att de har data som stöder det som görs med däcken och bilarna. Sedan är det klart att det är enklare att hålla garantier osv på sin sida om man bara godkänner ett specifikt däck.
Nu tror jag inte däcken påverkar några garantier från Volvo.
Lockis skrev:
Briander skrev:Jag vet inte hur tanken är hos Volvo tex. men faktumet är det det är. Utgår från att de har data som stöder det som görs med däcken och bilarna. Sedan är det klart att det är enklare att hålla garantier osv på sin sida om man bara godkänner ett specifikt däck.
Nu tror jag inte däcken påverkar några garantier från Volvo.
Jag tror inte heller det men när VOL-däcken kom så fanns det i diskussionen hos bland oss som jobbade med däcken då. Bilarna är helbilsgodkända osv. Pirelli med VOL-märkning var det otroligt mycket problem med i början men vi fick absolut inte montera motsvarande däck utan den. Nu är det flera år sedan så utgår från att det är löst med allt sånt.

Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk

På tal om däck så åkte sommarhjulen på lille dieseln igår. Får se hur länge de bor på den här bilen innan jag hittar något roligare än Ixion men det funkar bra så länge.
IMG_20210325_193043_061.jpg
IMG_20210325_193043_061.jpg (104.05 KiB) Visad 661 gånger
Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk

(V70N 01, snart 38500 mil) Hittat nyckeln och fått loss draget som suttit på plats över vintern :-( , rengjort, smort och rengjort (igen). Nu hoppar det av och på som om dess enda uppgift i livet var att vara avtagbart. (men det sitter fast när det ska.) En 2'a mindre att oroa sig för.

För två veckor sen så fixade jag en klassiker, nya ABS-ringar fram. Den högra var sönderrostad och spräckt, den vänstra var väl "ok" men inte fantastisk. Passade på att byta yttre damasker, de gamla hade hål eller torrsprickor. Sen dess så går bilen bättre, fönsterhissarna funkar igen mm. Jag inbillar mig att om CAN-bussen är tom på ABS-bråk så får den tid att göra det den ska. Det som är ännu mer knasigt är att motorlampan (som visat P1101 med en blåtandssadapter och Android gratisapp) slocknade också. :party: Jag vägrar att tro att detta är permanent..
Fått hem en beställning från Amazon, två av varje (750 och 1000ml), kul att testa något nytt ibland. :-)
Beställde igår under sena eftermiddagen och fick paketet idag efter lunch, rekord!
Den till vänster hittade jag för under 200:-, ord. pris hos Autodude är 597:-.
Flaskan till vänster kostade 95:-, så det kändes också ganska prisvärt.
20210326_153934_copy_2721x3628_copy_1904x2539.jpg
20210326_153934_copy_2721x3628_copy_1904x2539.jpg (266.46 KiB) Visad 563 gånger
  • 1
  • 1467
  • 1468
  • 1469
  • 1470
  • 1471
  • 1912

Sätta en slang på avtappningen i block[…]

Jag har fått ihop den för hand, men d&[…]

Vilken grad på slipduk rekommenderar du? […]