Moderator: Moderatorer

SBergdahl skrev: tor 22 nov 2018, 17:41
fjohan82 skrev: tor 22 nov 2018, 16:36 Hämtat bilen från verkstaden, efter service och felsökning, och kan konstatera:

Eluppvärmda spolarmunstycken går inte att eftermontera enligt verkstaden.
Bilia hävdar att 3-åriga reklamationsrätten inte gäller en bil som har haft en tidigare ägare, min var en demobil med 100 mil vid köp (tillverkad sommaren 2016).
Detta innebär att jag får slanta upp 4900:- för en ny högerspegel (nuvarande hackar vid infällning) samt 13500:- för höger strålkastare (nuvarande har en fladdrande ljusbild vid färd) om jag vill ha det fixat. Inget löst i strålkastaren enligt felsökning,
Ljusbilden var dessutom hög på båda sidor, den skruvades ner på tok för mycket. Går detta att justera upp lite på egen hand?
Konsumentverket hävdar att Bilia har fel gällande reklamationen och att deras påstående är grovt felaktigt.

Man blir ju lite less på Volvo som märke, har lust att åka raka vägen och köpa något annat... :bored:
Bilia är lägligt nog inte läskunniga när du pekar på vad Konsumentverket skriver antar jag? Jag hör ARN lång väg men det tar ju ett tag. Frågan är vad du gör så länge.
Jag tänkte göra två saker, då jag är j-vligt irriterad just nu...
Boka en tid hos Bilprovningen till imorgon (finns lediga tider) för en så kallad "Delkontroll strålkastare", då får jag ordning på ljusbilden för 160 spänn. Vad behöver man för hylsa/skruvmejsel för att justera upp dom, tro?
Sen kommer jag åka raka vägen till handlaren som jag köpte bilen av och kräva en lösning.

Ska bli skönt att åka till Dubai på lördag, slippa eländet...
TommyP86 skrev: tor 22 nov 2018, 17:58 Elvärmda spolarmunstycket går alldeles utmärkt? Vad motiverade dom det med liksom? Du har ju kontaktstycket, i det finns alltid spänning...och huv har du säkert också.
Den ena kontakten ska ju sitta på huvens undersida (den som sitter ihop med spolarmunstyckena), den andra sitter innanför strålkastaren.
De hade ingen sladd att koppla mellan dessa kontakter...
Jag hävdade att den innanför strålkastaren rimligen borde lossas och dras upp mot huven, men så var tydligen inte fallet.
Aha, man behöver en typ skarvkabel, minns inte om man köper den löst eller om den ”ingår” i munstyckena vid nyköp. Men käre värld, hur kan meken inte se det i vida, det är 22 sekunders jobb. Jag ska ta fram numret (om det nu var en lös kabel) och ta några bilder på hur det ska sitta monterat, men det kommer ikväll.
TommyP86 skrev: tor 22 nov 2018, 18:10 Aha, man behöver en typ skarvkabel, minns inte om man köper den löst eller om den ”ingår” i munstyckena vid nyköp. Men käre värld, hur kan meken inte se det i vida, det är 22 sekunders jobb. Jag ska ta fram numret (om det nu var en lös kabel) och ta några bilder på hur det ska sitta monterat, men det kommer ikväll.
Tack, det vore tacksamt. Varken personen bakom bildelsdisken eller mekanikern kunde hitta en lösning på detta.
Denna sladdbit ingick inte när jag köpte delen med sladd och munstycken (de sitter i en enhet på MY17).

Den delen jag har ser ut som den i länken: http://www.bildelsbasen.se/113-W786630.html
Som du ser räcker inte kontakten längre än till hålen på huvens undersida.
fjohan82 skrev: tor 22 nov 2018, 17:48
SBergdahl skrev: tor 22 nov 2018, 17:41
fjohan82 skrev: tor 22 nov 2018, 16:36 Hämtat bilen från verkstaden, efter service och felsökning, och kan konstatera:

Eluppvärmda spolarmunstycken går inte att eftermontera enligt verkstaden.
Bilia hävdar att 3-åriga reklamationsrätten inte gäller en bil som har haft en tidigare ägare, min var en demobil med 100 mil vid köp (tillverkad sommaren 2016).
Detta innebär att jag får slanta upp 4900:- för en ny högerspegel (nuvarande hackar vid infällning) samt 13500:- för höger strålkastare (nuvarande har en fladdrande ljusbild vid färd) om jag vill ha det fixat. Inget löst i strålkastaren enligt felsökning,
Ljusbilden var dessutom hög på båda sidor, den skruvades ner på tok för mycket. Går detta att justera upp lite på egen hand?
Konsumentverket hävdar att Bilia har fel gällande reklamationen och att deras påstående är grovt felaktigt.

Man blir ju lite less på Volvo som märke, har lust att åka raka vägen och köpa något annat... :bored:
Bilia är lägligt nog inte läskunniga när du pekar på vad Konsumentverket skriver antar jag? Jag hör ARN lång väg men det tar ju ett tag. Frågan är vad du gör så länge.
Jag tänkte göra två saker, då jag är j-vligt irriterad just nu...
Boka en tid hos Bilprovningen till imorgon (finns lediga tider) för en så kallad "Delkontroll strålkastare", då får jag ordning på ljusbilden för 160 spänn. Vad behöver man för hylsa/skruvmejsel för att justera upp dom, tro?
Sen kommer jag åka raka vägen till handlaren som jag köpte bilen av och kräva en lösning.

Ska bli skönt att åka till Dubai på lördag, slippa eländet...
Bilprovningen brukar ha ett ställ mejslar hängande på kontrollapparaten och har justerat mina utan att säga något eller att jag bett om det när de varit lite fel. Går det manuellt lär de kunna lösa det på fem sekunder.
Dom får dock inte justera xenon, för det är tydligen magiskt känsligare att justera än halogen Justerade mitt själv hos dom dock tills dom var nöjda när jag bytte till faceliftstrålkastare.
Steffe3 skrev: tor 22 nov 2018, 18:32 Dom får dock inte justera xenon, för det är tydligen magiskt känsligare att justera än halogen Bild Justerade mitt själv hos dom dock tills dom var nöjda när jag bytte till faceliftstrålkastare.
Mina xenon har de iaf skruvat på .. men det är ju gamla klassiska med reflektor.
SBergdahl skrev: tor 22 nov 2018, 18:33
Steffe3 skrev: tor 22 nov 2018, 18:32 Dom får dock inte justera xenon, för det är tydligen magiskt känsligare att justera än halogen Bild Justerade mitt själv hos dom dock tills dom var nöjda när jag bytte till faceliftstrålkastare.
Mina xenon har de iaf skruvat på .. men det är ju gamla klassiska med reflektor.
Jag hittade båda justeringsskruvarna (en för sidvinkel och en hör höjden) nu efter lite letande, de sitter jäkligt simpelt till!
Mecken verkar bara ha skruvat några varv för att få ner dom, utan att mäta av eller hur man nu gör...
Bilprovningen har ju en liten vagn de drar framför bilen, jag har dessutom en passande hylsa och skaft, så det ska nog gå att få ordning på dom :-)
Vill inte skruva här hemma, det riskerar att bli ännu värre då...
  • 1
  • 1028
  • 1029
  • 1030
  • 1031
  • 1032
  • 1912

Provade söka igår igen och har få[…]

Hybrider har knapp för att öppna tankloc[…]

Det sitter ingen kamrem på din motor så[…]

Min v60 D4 2016 dog från ingenstans i helgen[…]