Moderator: Moderatorer

Beställt några smågrejer från våra vänner i Tallinn, inget mer avancerat än så. :-)

Skärmbild 2026-08-31 180708.jpg
Skärmbild 2026-08-31 180708.jpg (55.32 KiB) Visad 1055 gånger
@fjohan82, Jasså, dags igen. Bra priser där men jag behöver nog bromsa mer :-) Ate bromsrengöring, aldrig tänkt på det. Kör Biltemas bromsrengöring, 35kr 400ml blir ca 2-3 burkar om året men har då skivbromsar på bil, två mc samt cykel , bra till annat med. Kanske som ugnsrengöring? Mja, hoppar nog det ;-)

Har tvättat knarren och lagt på ett lager keramiskt sprayskydd då den nästa gång den används ska neråt i Europa en sväng, väntar med inredningen tills man kommer hem ;-)
Micce1980 skrev: tis 01 sep 2026, 12:59 @fjohan82, Jasså, dags igen. Bra priser där men jag behöver nog bromsa mer :-) Ate bromsrengöring, aldrig tänkt på det. Kör Biltemas bromsrengöring, 35kr 400ml blir ca 2-3 burkar om året men har då skivbromsar på bil, två mc samt cykel , bra till annat med. Kanske som ugnsrengöring? Mja, hoppar nog det ;-)

Har tvättat knarren och lagt på ett lager keramiskt sprayskydd då den nästa gång den används ska neråt i Europa en sväng, väntar med inredningen tills man kommer hem ;-)
Aldrig fel att ha en uppsättning klossar hemma om det visar sig behövas ett byte när vinterhjulen ska på. :-)
Brukar ta några bromsrengöringar och såna grejer när jag ändå beställer saker, det blir lite mer i flaskan för en något mindre peng och frakten är ju densamma.

Har en sån här som jag mäter klossarna med, har kört ner klossar rejält under en semesterresa och det vill jag inte göra om.
:bored:

81nmMYjZMrL._AC_SX522_.jpg
81nmMYjZMrL._AC_SX522_.jpg (58.14 KiB) Visad 242 gånger
På tal om bromsar å V60, bytte belägg bak för c 3 år sedan , backade då motorer med batteri utan problem.

Det som oroar mig nu är om man vågar skruva bort el-motorerna till P-bromsen då jag läst om en del som drabbats av rost med följden att splines börjar slira/släppa varvid broms fastnar. Finns det risk att "plastöronen" i motorn spricker om man försöker skruva lös motorerna för att fetta in splines ?

Bilen, V60 D3 blir 9 år i december och har precis passerat 10k. Belägg och skivor runtom tänker jag byta 2027
dieselputte skrev: Idag, 20:38 På tal om bromsar å V60, bytte belägg bak för c 3 år sedan , backade då motorer med batteri utan problem.

Det som oroar mig nu är om man vågar skruva bort el-motorerna till P-bromsen då jag läst om en del som drabbats av rost med följden att splines börjar slira/släppa varvid broms fastnar. Finns det risk att "plastöronen" i motorn spricker om man försöker skruva lös motorerna för att fetta in splines ?

Bilen, V60 D3 blir 9 år i december och har precis passerat 10k. Belägg och skivor runtom tänker jag byta 2027
Jag bytte motorer på oken då samtliga öron hade spruckit.
Det var dock lättare sagt än gjort, det var omöjligt att få det lika tätt som det är monterat på nya ok som man köper komplett med monterad motor.
Jag fick åtminstone dit motorerna lite halvdant och körde med det så (använde inte p-broms eller farthållare) en kortare tid tills jag hade fått hem nya ok med motorer.

För min del kommer jag aldrig kunna rekommendera någon att lossa motor från ok om allt ser helt ut, det är förenat med stor risk att inte få det tätt med fukt och korrosion som följd.
Min bil (2017) har dock rullar 28K.
  • 1
  • 111
  • 112
  • 113
  • 114
  • 115

Hej Jag har en Volvo s90 års mod 2018. Min[…]

Fick hem senaste Vi Bilägare tidningen och h[…]

På tal om bromsar å V60, bytte bel&a[…]

Haldex gen 5 vibrationer

NTY NWN-VV-002 var den jag köpte. Såg […]