- lör 05 nov 2022, 23:56
#1518034
Även om dimensionerna är ”staggered” fram mot bak så finns möjligheten att välja en likadan (även kallad ”squared”) dimension runt om och det görs ofta för vinterhjulen på en del bilar med annars bredare fälg och däck bak än fram. Jag har själv tidigare valt det till Mercedes E-Klass och BMW:s 5-serie.
Körde ett kortare tag under förra vintern en C40 med originalmonterade Pirelli Scorpion All Season (235/45-20 fram och 255/40-20 bak). Upplevde att bilen flöt lite för friktionsfritt på snön och var oväntat tail-happy. Det sistnämnda har jag inget problem med men har heller ingen användning av understyrda karaktärsdrag på vintern. Jag undviker därav helst både under- och överstyrning i halkan och efter bytet till Nokian WR (245/45-20 fram och bak) märkte jag skillnad. Bakdelen kändes då mer planterad och trots bredare däck fram än innan flöt man inte över snön utan kände en bättre kontakt med underlaget. Här utesluter jag däremot inte att skillnaden i däckval också lär ha påverkat, särskilt bilens framdel.
245/45-20 eller 235/50-19 (alternativt 245-bredd) fram och bak är goda alternativ, inte minst för den som skiftar däck på fälg inför sommar/vinter. Då kan däcken roteras även om fälgbredden skiljer sig åt (som på C/XC40 i fråga; 20 x 8” fram och 9” bak eller 19 x 7,5 fram och 8,5 bak). Alternativt väljer man en vinterfälg på 19 x 8” om man hellre har 245- istället för 235-bredd. Vid 235-bredd runtom skulle jag dock dra den nedre gränsen, smalare än så lär bidra till en orolig känsla vid dynamisk körning under vinterns fina dagar. Ur det perspektivet blir 245-bredd med 45-profil ett bra alternativ på en 20”-fälg och 235- eller 245-bredd med 50-profil även ett tillräckligt sådant på en 19”-fälg.
Det är absolut inget fel med att välja originaldimensionen men det finns absolut andra alternativ som bär med sig en del fördelar om vi pratar vinterkörning.
• 16 S60 D4 R-Design
• 18 V40 CC D4 Summum
• 26 V60 T8 Plus Dark