Sevir skrev: ↑tor 26 okt 2023, 18:29
Hej
Är det någon som provat att byta från Volvos däck till något annat för få ner vägljudet eller är bilen bara dåligt ljudisolerad?
Tänker specifikt på C40 men antar XC40 har liknande "problem".
Vad kan Volvos däck vara i detta fall? Rechargedäcken eller typ Michelin nåt, sommardäck. Eller vinterdäck typ Hakkapeliitta 10 (dubb)??
Sen kan det nog bero på typ av väg hur mycket vägbuller det blir. Vilken typ av väg tänker du främst på?
Det är nog en del skillnad på sommar och vinterdäck, om man inte har Rechargedäcken ("året runt" däck).
Jag tycker väl Volvos däck märkta VOL, t.ex. sommardäck, borde vara hyfsat tysta (är de på min V90 Recharge MY22, med Michelin Primacy 4 VOL 19 tum, och vinterdäck Hakkapeliitta 10 dubb 18 tum - på slät asfalt. Men helt klart är min V90 ganska dåligt ljudisolerad för ibland hörs vägbuller (på grov asfalt och grusväg) som det knappast anstår en Volvo i den prisklassen, min gamla V70 MY14 var betydligt tystare.
Kikade som hastigast i Vi Bilägares senaste däcktest och vad gäller lägst bullernivå (betyg 5 av 5) har för dubbdäck Continental IceContact 3 det, för friktionsdäck har Bridgestone Blizzak Ice det. Men de som är tystast är långt ifrån i topp totalt sett, det är ju bl.a. väggrepp på is och snö samt vått underlag att väga in också. Bäst totalt sett är i deras test för dubbdäck är Nokian Hakkapeliitta 10, och för friktionsdäck Continental VikingContact7.
Sen är den stora frågan om sådana däck som i deras test är tystast också är det på en C40 eller XC40.
Egentligen tycker jag man borde kunna få bullervärden från Volvo på de däck Volvo rekommenderar på sina bilmodeller, det kanske finns?
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.