Moderator: Moderatorer
Får nog bli en laddbox kanske då...Men har ju vanligt eluttag man kan börja med i värsta fall...igen tackMalmstroem skrev:Det fungerar utmärkt att ladda i ett "vanligt" eluttag. Har du bara "rätt" eluttag så går det lika fort som en laddbox. Det fungerar att ladda med ett vanligt Schuko-uttag, men om du istället skaffar ett CEE uttag så hanterar det kontinuerlig hög ström bättre. Om det är ett 1-fas eller 3-fas-uttag som du väljer beror på hur du vill ladda.Hej! Jag har köpt en MY23 som väl har mindre laddeffekt, gäller dina tips den årsmodellen också?
Det en laddbox ger är enkelhet. Du kan få effektbegränsning ("lastbalansering") så att propparna håller. Du kan enklare kontrollera vem som laddar, när det går att ladda och vilken effekt som tillåts.
Till min elbil har jag laddbox hemma (Zaptec Go), tre-fas CEE-uttag i sommarstugan. Bägge fungerar, men om jag tillbringade mer tid i sommarstugan skulle jag installera en laddbox där också.
Om du installerar en laddbox, se till att välja en med tre faser. Du behöver det inte till de flesta hybrider, men det är mer flexibelt för framtiden -- och troligen inte mycket dyrare.
Kunde du posta det här inlägget för[…]