Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Behöver köpråd och hur man bör resonera. V60 är det bestämt att det skall bli men kan inte bli klok på motorval.

Vågar man köpa en V60 laddhybrid med det lilla batteriet? De ligger fortfarande väldigt högt i värde, det känns som fallet kan bli ganska stort då 40-50km räckvidd snart är ganska oattraktivt när det kommer bättre versioner hela tiden. Märker att den sista tiden har de flesta fått sänka sina priser för att bli av med dom. Den nya med stora batteriet ligger ännu högre i pris och utanför min budget.

Vilken version tror ni håller värdet bäst, En bensinvariant eller T6/T8 av första versionen (2019-2022)?

Vad hade erat val varit vid ett privat köp?
Om du tänkt köra mycket på el och ditt körmönster passar den kortare räckvidden på Volvo laddhybrid med 11,6 kWh hybridbatteri så kanske det kan funka. Men på vintern när det är kallt är det förstås bra ha lite större batteri, 18,8 Kwh. Räckvidden blir rejält kortare på el när det blir minusgrader.
Jag har 11,6 kWh hybridbatteri på min V90 T6 Recharge MY22 early (det var på MY22 late 18,8 kWh hybridbatteri kom).
För mig personligen skulle jag hellre ha 18,8 kWh hybridbatteri alla dar i veckan.
Men man får anpassa sig efter plånboken förstås. Du får även starkare elmotor med det större batteriet, 145 hk jämfört med 87 hk på föregångaren.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Det avgörs helt av ditt körmönster. KLarar du dig till och från jobbet, eller enkel resa och har möjlighet att ladda där, så är det antagligen inte värt att betala för större batteriet. Om storleken på batteri avgör om du behöver köra på bensin även sommartid kan det ju vara en viktig skillnad.
Vid långresa tror jag knappast batteristorleken gör någon väsentlig skillnad.
Jag köper alltid den bilen som passar mig bäst. Kan man sedan pricka in några saker med den bilen som förhöjer begagnatvärdet är det positivt. Men jag hade aldrig valt en bil som inte passar mig och mina behov för att den är lättsåld.

Just vad gäller laddhybriderna och begagnatpriser har jag endast kikat på Blocket och priserna för T8:orna känns ganska väntade medan de för T6:orna verkar kretsa mer kring utrustning.
Det enda fallet jag känner till personligen är en bekant som hade en begagnad V60 T8 från 2019 inköpt sommaren 2022. Den byttes in knappt ett år samt 1700 mil senare och fick 120 000 kr mindre i inbyte än vad den köptes för (vid inköp låg den bra till prismässigt).
Kan kanske vara vettigt ta i beräkning att V60 Recharge ev. är på väg ut ur Volvos sortiment. Det går i alla fall inte beställa den online längre eller med Care by Volvo abonnemang. V60 med endast bensin- eller dieselmotor är ju redan utfasad och tillverkas inte längre. Hur detta kan påverka andrahandsvärdet på en V60 Recharge laddhybrid har jag ingen aning om. Men en bil som inte tillverkas längre kanske kan upplevas av en köpare som aningens osäkert kort, vad vet jag.
Självklart köper man en bil som fyller sina behov och inte för att förlora så lite som möjligt i första hand. Men när en kort-range ligger på runt 400k och går knappt 5 mil, kanske 3 mil in vinter så känns fallhöjden ganska hög att denna tappar mycket i värde och blir kall på marknaden.
Säkert jättebra med ren elbil i framtiden, men den är ju inte här än. En premium bil/elbil är ju inte direkt med en prisklass för vanligt folk. Och priskurvan pekar ju inte neråt för dito bilar.
Det är mycket "tro" vad gäller all teknik. Jag nöjer mig med en enkel V60 Recharge under tiden. Den var inte helt gratis den heller, men det passade min plånbok och vad jag ville ha.
De bilar som säljs begagnade i framtiden är de som säljs nya idag. Det kommer med andra ord att mycket länge till finnas både hybrider och rena diesel/bensin-bilar att köpa. Det är rätt långt kvar till 100% elbilsförsäljning på nybilssidan.

Lägre inköpspris brukar ge lägre kaptialförlust när det gäller bilar -- speciellt så pass lika bilar som när vi talar om årsmodellsskillnader mellan T6/T8.

Passar räckvidden på den nya modellen väldigt mycket bättre kan det göra skillnad. Driftskostnaden med el när man laddar hemma är låg.

Mitt råd är att köpa den bil du vill ha. Det är roligare att betala då.

Det är först när du säljer bilen som du har facit om hur mycket den har kostat. En hybrid blir knappast värdelös under överskådlig framtid, och de olika scenarier på hur värdeminskningen kommer att inträffa ger sannolikt en skillnad på några hundralappar i månaden. Knappast tusenlappar.

Indikationer på att backventilen vid insprut[…]

Har D4204T5 samma problem som D4204T14? nån […]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat l&a[…]

VoC kan vara den sämsta tjänst jag betal[…]