Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Har noterat att det finns Early och Late på alla årsmodeller - men inte MY24. Vet någon om det kommer? Vi ska få en ny XC60 här som kommer om några veckor, har två frågor:
a. När börjar Late tillverkas?
b. Något nytt?

Säljaren har ingen aning.
Elvärmaren är supereffektiv, gillar den. Men den tar en del räckvidd för bilen laddar inte samtidigt. Och i allmänhet drar man ju igång den precis när man ska åka.
perhall skrev: mån 23 okt 2023, 21:33 Det är en väldigt bra fråga faktiskt. Det borde gå att lösa kan man tycka...
Ja verkligen... surt å tappa en sisådär 5km... när man ändå har tillgång till ström liksom... Hoppas verkligen på att någon vet varför det är så... för jag stör mig en "aningens" faktiskt.
Användarvisningsbild
av bem
Petzzon skrev: mån 23 okt 2023, 22:48 Blev lite fundersam hur elvärmaren funkar om man inte laddar bilen alls som jag? Startar bilen då istället eller blir du blåst på funktionen parkeringsvärmare?
Parkeringsvärmaren lär gå igång så länge du har användbar kapacitet kvar i hybridbatteriet. Men till slut lär du ha så lite kapacitet kvar att hybridbatteriet inte kan förse elvärmaren med tillräckligt med ström. Startar du värme i bilen med Volvo Cars appen borde motorn ev. starta istället i den situationen eller man bör få en fråga om man vill starta bilen. Ungefär som när man väljer 15 min eller kortare tid i timern i appen. Den funktionen att starta bilen och få värme i bilen den vägen har du alltid. Välj 15 min eller kortare tid i timern i appen så sker det. Om man vill kan man kan ladda hybridbatteriet under körning om man trycker in Ladda i körlägessidan. Drar en del bensin då förstås.
Användarvisningsbild
av Funk
perhall skrev:Har noterat att det finns Early och Late på alla årsmodeller - men inte MY24. Vet någon om det kommer? Vi ska få en ny XC60 här som kommer om några veckor, har två frågor:
a. När börjar Late tillverkas?
b. Något nytt?

Säljaren har ingen aning.
Det finns inte early och late varje år eller på varje årsmodell. Det signalerar bara att på just dessa årsmodeller gjorde man stora uppgraderngar vid höstens ÄT (ändringstillfälle) Med just hybriderna kan det vara viktigt beroende på att det gjordes uppdateringar på batteri/laddning på några årsmodeller. Om det blir något i år (MY-24) får vi se, för jag tror inte ÄT har varit än och jag har inte koll på vad (om? ) större som kommer i år. Höstens ÄT brukar vanligen vara runt vecka 45 eller så om jag inte minns helt fel, vårens är vi modellårsbyte runt vecka 20.
Förr kunde de ju anges som t.ex årsmodell -88B.

/Thomas
88B var en annan sak, det handlade om att årsmodell 89 skulle få högre skatt så bilar producerade hösten 88 kallades 88B men var identiska med 89.

Kring 1983 införde Volvo ÄT (ändringstillfällen), ett första exempel är 240:n som fick M47-låda istället för M46 mitt under modellåret.
Varför byta? XC60

Det spelar nog ingen roll vad andra tycker, du har[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]