Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OnlineEvil
Är detta galvblåsor som uppkommit efter stenskott ?
Misstänker att jag behöver ta tag i det snarast. Är det enda att lackera/spot repair eller funkar det men någon typ av grund/rostätare samt lackstift ?
Bilagor
IMG_2536.jpeg
IMG_2536.jpeg (458.41 KiB) Visad 1642 gånger
IMG_2537.jpeg
IMG_2537.jpeg (2.16 MiB) Visad 1642 gånger
Användarvisningsbild
av frasse4
Beror väl lite på vad du vill uppnå, men slipa, rostomvandlare och 2-komponent lackstift kommer inte bli värre, men den lagningen kommer ju synas om man kikar noga
Användarvisningsbild
av Erik Å
Vad förväntar du dig för livslängd på lagningen?
Finns enkla lösningar som är extremt långlivade men folk här blir så upprörda när jag berättar :-D
av OnlineEvil
Menar du att det är så bilen är konstruerad och jag kan låta detta vara utan att det blir värre ? Jag kan inte så mycket om Volvo och deras rostskydd då detta är min första, Har bara erfarenhet av vw.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Blåsorna tyder på att det är mikroskopiska hål i lacken så att fukt tränger in och förbrukar zinkskiktet (det övergår till vitt pulver som sväller, därav blåsorna) och så småningom blir det rost. Så det är hög tid att ersätta bubblande lack med ett nytt tätt lackskikt. Lös lack, pulvriserad zink och eventuell rost måste förstås bort så att man får fram en ren yta bort men slipa inte bort mer än nödvändigt av rostskyddsskikten. Visst kan man lägga på rostomvandlare men var noga med att slipa bort den helt sen. Biltemas påstås fungera som grundfärg. Detta är icke sant! Tro mig jag har försökt :-D

Till grundfärg använder jag personligen epoxylim direkt på stålet (utprovat sen 25 år tillbaka) och alla andra anser att jag är knäpp :-D Viktigast är att limskiktet tätar mot intakt lack runtom hela skadan. Minsta glipa i en kant och rost börjar krypa in under bättringsmålningen oavsett hur bra grejer man har använt.

Hursomhelst, har du väl fått dit ett diffusionstätt skikt med grundfärg eller lim så sprayar man på bättringsfärg och sen klarlack om det är metallic. Lackstift är svårt att få snyggt annat än på pyttesmå stenskott. Bättringsfärgen i sig är långtifrån diffusionstät, den är bara tänkt som dekoration ;-)
Volvo säljer små sprayburkar med bättringsfärg till någorlunda rimligt pris. Men de har vanligtvis inte hemma utan beställer till din färgkod.

Det har hänt att jag har skjutit upp sådana bättringsjobb till våren genom att tejpa klar packtejp över bubblorna som tillfällig försegling. Bara man inte stänger in fukt, det är förstås inte bra..
Användarvisningsbild
av Erik Å
För det är väl stålplåt och inte plast eller aluminium där blåsorna sitter? Lätt att kolla med en magnet :-)
Varför byta? XC60

Det spelar nog ingen roll vad andra tycker, du har[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]