Blåsorna tyder på att det är mikroskopiska hål i lacken så att fukt tränger in och förbrukar zinkskiktet (det övergår till vitt pulver som sväller, därav blåsorna) och så småningom blir det rost. Så det är hög tid att ersätta bubblande lack med ett nytt tätt lackskikt. Lös lack, pulvriserad zink och eventuell rost måste förstås bort så att man får fram en ren yta bort men slipa inte bort mer än nödvändigt av rostskyddsskikten. Visst kan man lägga på rostomvandlare men var noga med att slipa bort den helt sen. Biltemas påstås fungera som grundfärg. Detta är icke sant! Tro mig jag har försökt
Till grundfärg använder jag personligen epoxylim direkt på stålet (utprovat sen 25 år tillbaka) och alla andra anser att jag är knäpp

Viktigast är att limskiktet tätar mot intakt lack runtom hela skadan. Minsta glipa i en kant och rost börjar krypa in under bättringsmålningen oavsett hur bra grejer man har använt.
Hursomhelst, har du väl fått dit ett diffusionstätt skikt med grundfärg eller lim så sprayar man på bättringsfärg och sen klarlack om det är metallic. Lackstift är svårt att få snyggt annat än på pyttesmå stenskott. Bättringsfärgen i sig är långtifrån diffusionstät, den är bara tänkt som dekoration
Volvo säljer små sprayburkar med bättringsfärg till någorlunda rimligt pris. Men de har vanligtvis inte hemma utan beställer till din färgkod.
Det har hänt att jag har skjutit upp sådana bättringsjobb till våren genom att tejpa klar packtejp över bubblorna som tillfällig försegling. Bara man inte stänger in fukt, det är förstås inte bra..
V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. Snart 65k, siktar på 100k. What could possibly go wrong? Rosten är nu under kontroll efter 25 års experimenterande, med många krokiga omvägar