Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kaffeslurk
Hej.
Sett nån tråd tidigare om köpråd, men tänker att jag skriver ner mina preferenser så kanske jag kan få en bra överblick över vilken version som passar mig.

Nuvarande körschema: I stort sett till och från jobb mån-fre, ca 1 mil enkel resa + veckohandling. Förmodligen lite mer körning nästa år då tillökning väntas.

Nuvarande bil: V70 D4 Business Momentum MY14 Manuell (med den äldre 163hk motorn, Volvos egna 5cyl om jag är rätt ute...?)

Precis slagit om till 16000 mil, kamrem bytt nyligen utöver ordinarie service. Haft den ca 2.5 år och kört strax över 2000 mil på denna tid, alltid lugn o sansad körning. Nöjd överlag med bilen och fungerar bra, men är lite sugen på en nyare V60 automat, samt att jag isåfall vill byta in nuvarande bil innan milen blir för många och värdet för lågt.
Och då är frågan: vilken motor/årsmodell passar för mig?

Lutar starkt åt en begagnad isåfall, max 7000-8000 mil, maxpris 250k-300k tänker jag (sedan minus inbyte på V70'n).

Utrustningsnivån räcker gott och väl med Momentum för min del. Bränslevärmare är ett krav för vintern men brukar väl finnas på både Diesel/Bensin. (Har både bränslevärmare samt motorvärmare/kupéuttag på V70'n, mkt smidigt att köra motorvärmaren hemma på morgonen innan avfärd)

Så frågorna är väl egentligen:
*Några bättre modellår än andra? (undvika "barnsjukdomar").
*T4/T5, eller Ð3/D4, kanske någon som är bättre än den andra som jag inte skrev till och med?
* Bör jag, med ovan nämnda körsträcka till/från jobb, överväga att installera motorvärmare/kupéuttag i nästa ev. bil också, för att spara på batteriet och inte behöva köra bränslevärmaren lika ofta?

Har jag missat nåt som är bra att veta för att kunna ge råd, hojta till!

Mvh
Användarvisningsbild
av bem
Du har säkert kollat, men jämfört med din V70 MY14 är en V60 mindre inuti och i lastutrymmet.
Min förra bil var en V70 MY14 Momentum Business diesel med bränslevärmare. Kör V90 MY22 (Recharge) numera. Till och med en V90 är mindre inuti och i lastutrymmet än min V70. Jag gillade lite bättre min V70 än min V90 (utom at jag kan köra på el ganska mycket med min V90). Jag kikade på en V60 Recharge men jag tyckte den var för trång och för litet lastutrymme för mina behov.
Om utrymmet inne i bilen och lastutrymmet är viktigt jämfört med din V70 så kolla en extra gång i en V60 om du inte redan gjort det, att utrymmena räcker till för Era behov.
Som du kanske vet har Volvo slutat tillverka V60 med enbart diesel eller bensinmotor, de tillverkar bara vad gäller V60 numera endast Recharge (laddhybriden). Hur det påverkar priset på beg. V60 vet jag inte men kan påverka.

Jag gillar annars V60, snygg och liksom lite sportig, men utrymmena passa inte mina behov, hoppas de passar Era.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av Kaffeslurk
Tack för svar.
Ja, visst är V70'n rymlig och bra, jättebra bil för mina behov och går fint, men som du säger är ju V60n läcker i utseendet och man blir lite sugen att byta in innan nuvarande tappar för mycket värde. Det enda stora kravet jag har på lastutrymmet är att ett barnvagn ska gå i, men det borde väl funka när den är ihopfälld? Går nog att hitta mått från Volvos manualer och jämföra med en barnvagns höjd i ihopfällt läge.

Vad jag kan se på blocket t.ex så är priset på en beg. V60 Recharge runt +150000 - 200000 jämfört med de billigaste V60 med enbart förbränningsmotor och inte överdrivet antal mil på mätaren. Känns inte aktuellt med den extra prisbilden i dagsläget.

Några rekommendationer på motor överlag, om någon är att föredra sett ur pålitlighet osv? (Både bensinare och dieslar).
Min nuvarande är ju en D4, vi hade även D4 på den tidigare andra bilen (XC60 MY17), aldrig några problem med dem och alltid haft en bra känsla för D4orna... men bra att veta från proffsen här inne! Bensinare som sagt ett alternativ också. D4 vs T4?
Användarvisningsbild
av ShogunX
Som du kanske vet är den D4 du har i din nuvarande XC70 en annan D4 än den som används av Volvo idag; VEA. Motorn du har är beprövad i stor grad och får ofta bra betyg av ägare medan VEA-motorn är mer modern på många vis samt att somliga av de tidigare motorerna har dragits med problem som exempelvis finns avhandlade här på forumet. I dagsläget tycks många av de problem vara åtgärdade.

Ditt körmönster talar för bensin men du beskriver samtidigt din körning som lugn och sansad vilket jag personligen inte anser motiverar ett bensinval som T4. Ihop med det verkar du inte haft problem med typiska problem som kan uppstå då dieslar körs korta sträckor - många slipper sådana trots korta turer.

Exakt vilken motor du har idag framgår inte men du lär oavsett val - i olika grader - förminska din bränsleförbrukning och öka din prestanda. Rent kraftmässigt är D3 närmast din D4 du har idag, medan T4 är kvickare men också har en högre förbrukning som kan kännas smått omotiverad jämfört med vad man får. D4 passar in mellan de två både gällande prestanda och förbrukning, även om prestandan ligger närmare T4 men förbrukningen ligger närmare D3 - generellt sett.

Det framgick inte om du har AWD i dagsläget. Hur ser du på AWD för nästkommande bil? Samtliga modeller av V60 som du nämnt finns med AWD bortsett från T4.
av Kaffeslurk
Ja, jag är medveten om att VEA-varianten lanserades på senare år, motorn jag har idag är den som Volvo hade innan skiftet runt 2014... Där den gamla 5cyl 163hk D4 är den jag har, runt den där tiden kom väl en uppdaterad D4 med 181hk om jag minns rätt? Bilen är FWD som jag har idag, manuellt växlad som sagt.

Jag har ju inte jättelånga sträckor till/från jobb som jag nämnde, men har klarat mig från alla problem hittills under 2.5 år ca. Aldrig några varningar om låg batterispänning, kör ju motorvärmare hemma på morgonen och ev bränslevärmare på jobbet beroende på tempen ute. Har jag rätt om att den motorn jag har idag inte har partikelfilter utan är själv re-genererande? Har för mig att en bil-mekare sa det.

Absolut är AWD ett alternativ, och bensin är jag inte främmande för heller om jag skulle spana in någon som känns bra utifrån mina krav. Det finns ju bränslevärmare med på dessa varianter också.

Ser egentligen inga stora problem med min nuvarande bil, den går klockrent och är nöjd överlag, men man går ju lite i tankarna att byta in medan det är lite värde kvar i den...
Användarvisningsbild
av bem
Kaffeslurk skrev: ons 13 sep 2023, 14:19 Ja, jag är medveten om att VEA-varianten lanserades på senare år, motorn jag har idag är den som Volvo hade innan skiftet runt 2014... Där den gamla 5cyl 163hk D4 är den jag har, runt den där tiden kom väl en uppdaterad D4 med 181hk om jag minns rätt? Bilen är FWD som jag har idag, manuellt växlad som sagt.

Jag har ju inte jättelånga sträckor till/från jobb som jag nämnde, men har klarat mig från alla problem hittills under 2.5 år ca. Aldrig några varningar om låg batterispänning, kör ju motorvärmare hemma på morgonen och ev bränslevärmare på jobbet beroende på tempen ute. Har jag rätt om att den motorn jag har idag inte har partikelfilter utan är själv re-genererande? Har för mig att en bil-mekare sa det.

Absolut är AWD ett alternativ, och bensin är jag inte främmande för heller om jag skulle spana in någon som känns bra utifrån mina krav. Det finns ju bränslevärmare med på dessa varianter också.

Ser egentligen inga stora problem med min nuvarande bil, den går klockrent och är nöjd överlag, men man går ju lite i tankarna att byta in medan det är lite värde kvar i den...
Jag hade samma 5-cyl dieselmotor i min V70 MY14 (dock D3). Den är självrenegerande, så inget partikelfiler byts som på en del andra Volvo som jag har läst om.
Själv kör jag ca 1000 mil om året numera (det var flera gånger mer förr om åren). Då funkar en bensinare bra tycker jag oavsett körstil. Så få mil. Det går köra hyfsat snålt med en bensinare, även om jag personligen gilla diseln i min förra V70 MY14, det var inte ofta jag behövde tanka, var 14 dag ungefär. Nu har jag en bensinare, T6:a, i min V90 Recharge MY22. Mest 80 km/h väg runt där jag bor så i sådan hastighet drar inte ens en T6:a speciellt mycket. Nu när jag kört 2 år med T6:an, dock mest på elmotorn i min Recharge, tycker jag ändå det funkar bra köra på bensin de få gånger jag gör det.
Tänker du behålla en ny bil, V60, lite längre så skulle jag satsa på en med så få mil som möjligt, bensin eller diesel tror jag att det skulle kvitta, är väl inga jättenackdelar med nån av dem. Lite nyare V60 B4 och B5 har s.k. mildhybrid. Personligen skulle jag satsa på en med så få mil som möjligt, i bra skick, om du hittar en inom din budget. Trevligare ha förre mil på mätaren när man skall ta ny bil i bruk. Glöm inte kolla låskistorna är bytta, i alla fall om du har minusgrader där du bor. Dörrlåsen kan frys om låskistorna inte är av senaste modell, bytta på Goodwill är väl vanligast men säkert rullar en del V60 där ute med gamla låskistor. Rätt dyrt byta 4 låskistor.
av Kaffeslurk
Tack för svar igen.
Absolut, milen är något jag kollar lite extra på. Visst, lite högre prislapp, men kan vara en bil att behålla längre i och med det.

Jag vet att min Volvo-handlare (precis som flera andra antar jag) lämnar 6 månaders garanti på begagnat. Så angående låskistorna, kan en säljare slå upp i sitt system om bilen fått låskistorna bytta om man tar upp det, eller är det att öppna serviceboken och hoppas att det står nåt där? Beroende på kan bilbyte bli aktuellt framåt tidig vår först, då hinner man kanske inte riktigt märka om låskistorna krånglar när det börjar bli mildare ute, och sedan löper beg-bil garantin ut ett halvår senare...Då vill man ju vara säker på att senaste modell av låskistorna faktist sitter där så man slipper bekosta det själv.. jag läste någonstans ca 4000kr/dörr att få det åtgärdat?
Mvh

Mvh
Användarvisningsbild
av bem
Kaffeslurk skrev: ons 13 sep 2023, 23:11 Tack för svar igen.
Absolut, milen är något jag kollar lite extra på. Visst, lite högre prislapp, men kan vara en bil att behålla längre i och med det.

Jag vet att min Volvo-handlare (precis som flera andra antar jag) lämnar 6 månaders garanti på begagnat. Så angående låskistorna, kan en säljare slå upp i sitt system om bilen fått låskistorna bytta om man tar upp det, eller är det att öppna serviceboken och hoppas att det står nåt där? Beroende på kan bilbyte bli aktuellt framåt tidig vår först, då hinner man kanske inte riktigt märka om låskistorna krånglar när det börjar bli mildare ute, och sedan löper beg-bil garantin ut ett halvår senare...Då vill man ju vara säker på att senaste modell av låskistorna faktist sitter där så man slipper bekosta det själv.. jag läste någonstans ca 4000kr/dörr att få det åtgärdat?
Mvh

Mvh
Byte av låskistor går nog i första hand på Volvos Goodwill skulle jag tro, ett antal år bakåt (vet inte exakt men en Volvoåterförsäljare borde veta vad som gäller om låskistorna eftersom det var ett ganska vanligt problem). Det borde väl stå i verkstadshistoriken om den servats på Volvoverkstad, om låskistor bytts. De nyaste låskistorna har ett gummihölje som förhindrar vatten/fukt kommer in i dem, så det borde gå att se om det är bytt med ett stickprov på en dörr genom att ta bort innerklädseln på dörren, nåt Volvoåterförsäljaren får göra så klart i så fall om de inte kan ta reda på det på nåt annat sätt. Man får väl utgå från att alla låskistor byttes om de byttes. Enligt Vi Bilägare när de skrev för inte så jättelänge sen om låskistorna på Volvobilar så kostar det ca. 4 tkr per dörr att byta inkl. arbetskostnad.
Är liksom lite problematiskt, eller kan bli, när man senare skall sälja sin bil och nån då kanske frågar om låskistor är bytta. Att då svara nej eller vet inte kan ju betyda köparen vill pruta vad det kostar byta låskistor. Så det är nog inte så klokt ha en nyare Volvo (på SPA-plattform som t.ex. V60) som inte har bytt låskistor, anser jag. Det väl visserligen vara så att man kör mest i trakter där det kanske inte är minusgrader, men det kan ju hända man åker till trakter det är det, då kanske man står där och försöker öppna dörrarna men det inte går, om vädret varit så att det kan bli aktuellt med frysning av fukt/vatten i låskistorna.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av Kaffeslurk
Tack för fortsatt utförliga och bra svar.

Tar definitivt upp låskistorna om jag åker och kollar på en bil som jag blir intresserad av. Slår ett öga i serviceboken först isåfall...

Antar att Volvo började stoppa i de förbättrade låskistorna på senare modeller. Vet man ungefär från vilket modellår de bättre finns? Ifall det är klokare att satsa på t.ex. en MY21 istället för en MY20 utifrån den aspekten? Självklart får man ju annars påpeka det på en MY20 att låskistorna ev. behöver bytas så får de lösa det.
Användarvisningsbild
av bem
Såvitt jag vet sitter det uppdaterade låskistor i min V90 MY22 early tillverkad i juli 2021. Om tidigare MY än så vet jag inte.

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]