Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Varför jag frågar är att det finns bilar där ombord laddaren inte "accepterar-klarar" så låg ladd ström. Såg detta när jag läste recensioner för laddkabel typ 2 med schukokontakt och ställbart effektuttag 6-16A. Har Volvos original, men den är på 10A och automatsäkringen på jobbet går då motorvärmaruttagen är på 6A. Därför är en 6A variant intressant för mig.
Inga problem, se handboken till XC60 Recharge (T6 o. T8) MY2024 (samma för MY2023 early och late) här, enfasladdning 230 volt översta tabellen:

https://www.volvocars.com/se/support/ca ... 516eae467a

Finns ingen not där att det skulle skilja om man laddar via Schuko–kontakt (Mode 2) eller Typ 2–kontakt (Mode 3), eller för fallet Volvon är så ny att den klarar 2-fasladdning en laddkabel för det.

Har du äldre bil än ovan så kolla i manualen under rubriken Eldrift och laddning, Laddning av hybridbatteri, Laddtid.
Kanske jag som missat nåt (XC60 Recharge MY23 early) men jag har inte hittat någon inställning där jag kan ställa ned laddströmmen till 6A? Med Schuko är det väl default 10A? Om man då har ett uttag som är avsäkrat för 6A så kommer säkringen gå efter en stund. Det är ju inte så att bilen vet att det bara finns 6A tillgängligt... Vore intressant att veta hur Volvo tänker att man skall begränsa laddströmmen till 6A men som sagt jag kan ha missat någon inställning.
Ekapsve skrev:Vore intressant att veta hur Volvo tänker att man skall begränsa laddströmmen till 6A men som sagt jag kan ha missat någon inställning.
Det gör man normalt sett i laddaren. Men om Volvos variant inte kan det så lär den inte funka i ett motorvärmaruttag.
Du behöver troligen en Schuko laddsladd Type 2 för 1-fas där du kan reglera strömstyrkan. Exempel (finns andra):

https://www.kjell.com/se/produkter/kabl ... 5-m-p45028

Reglerbar strömstyrka 0-10 ampere. Observera det är en dosa på sladden där man ställer in detta.
Verkar fylla dina behov, då kan du ställa strömstyrkan lite under 6 ampere så säkringen på 6 ampere inte går.
Kolla i vilka steg det går reglera.

Volvo v70 reglermotorer flera stycken stannat p&ar[…]

Tack för ditt svar. Menar du att skruva loss […]

OM RYSSEN KOMMER

+20 miljoner svalt ihjäl i Sovjet/Ryssland u[…]

Hejsan! Fick du ordning på detta fel? Har pr[…]