Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kermit75
Alla bilar utan XC40 måste ha sladd för att säljas….

” Volvo gör en stor förändring i sitt utbud på den svenska marknaden. Från och med nu är alla modeller som säljs antingen elbilar eller laddhybrider, förutom XC40.

Volvo har som mål att hälften av alla bilar som säljs globalt 2025 ska vara elbilar och att alla Volvobilar som säljs fem år senare ska vara helt eldrivna. Men redan nu försvinner alltså samtliga modeller som inte har laddsladd från den svenska marknaden, förutom kompaktsuven XC40. Där finns fortfarande bensinmotorerna B3 och B4 kvar.

Nyheten uppmärksammades först av sajten Carup och bekräftas nu för Vi Bilägare av Magnus Holst på Volvo Cars pressavdelning.

– Volvo Car Sverige kommer i linje med detta att från och med modellår 2025 helt fokusera på laddbara bilar, det vill säga elbilar och laddhybrider. Det enda undantaget kommer att vara XC40 som även kommer att erbjudas som mildhybrid, säger han.

Beskedet innebär också att den som vill ha en V60 Cross Country eller V90 Cross Country måste välja en lagerbil. Det går inte längre att beställa dessa modeller nya, eftersom de aldrig erbjudits med laddkontakt.

Det är i så fall en stor nyhet i Bilsverige eftersom Volvo var pionjärer med sina Cross Country-modeller på 1990-talet. De har sedan dess varit mycket populära på den svenska marknaden.

– Cross Country kommer att leva vidare – EX30 Cross Country visades i Milano 7 juni, säger Magnus Holst.

https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo ... t-undantag
Tror att övertron på elbilar och allt mer begränsade tillvalsmöjligheter kan bli ödesdigert för Volvo. Hur mycket Volvo-DNA finns ärligt talat i en EX30?
Användarvisningsbild
av leiwi
PowerPulse skrev:Tror att övertron på elbilar och allt mer begränsade tillvalsmöjligheter kan bli ödesdigert för Volvo. Hur mycket Volvo-DNA finns ärligt talat i en EX30?
Det tror jag med Helkinesiska EX30 är nog bara början , kineserna är duktiga på "omskolning" ock kommer att utplåna Volvos svenska DNA fortare än man kan ana
Användarvisningsbild
av Mauros
Det är sorgligt att läsa detta, tror att Volvo snart är ett ” märke” som ett av många i Geely koncernen, och inte har så mycket att bestämma längre, den nye vd, vill bara göra SUV, så han kan visa fina siffror i bokslutet. Äger själv en V60 2021 late modell med hybridbattei, jättenöjd med den, men kommer att komma en dag då jag vill byta…..då jag inte gillar att kliva upp för att sätta mig i en bil, så lär det bli något annat märke, som fortfarande säljer en vanlig kombi, och tittar man runt så är urvalet stort..
least skrev: tis 15 aug 2023, 08:51 Vilka märken har "vanliga kombi" fortsatt i utbudet?
VAG och Mercedes bland annat.
Absolut om Volvo, men även VW o Merca. Gick in till Merca för tio år sen, massor E350 skåp, nu bara elbilar o små laddhybridsuvar... kan man ens beställa en E-klasskombi med rejäl bensinmotor?? Hos Audi verkar allt sånt bortplockat
av Lövet
Ingen köper några Volvo med "rejäl bensinmotor" längre. Naturligtvis tar inte Volvo bort modeller som efterfrågas.
Användarvisningsbild
av Camel
Lövet skrev:Ingen köper några Volvo med "rejäl bensinmotor" längre. Naturligtvis tar inte Volvo bort modeller som efterfrågas.
Bättre begagnade bilar med vanliga förbränningsmotorer verkar inte ha sjunkit så mycket i pris de senaste åren. Själv köpte jag min S90 T4 MY2020 begagnad 1 år gammal med 1000 mil på mätaren. Nu har bilen rullat 7500 mil och likvärdiga bilar med likvärdig utrustning och miltal annonseras ut för ganska mycket mer pengar än vad jag gav. Det innebär sannolikt att jag åtminstone kan få pengarna tillbaka vid inbyte. Men inflationen har förvisso också bidragit till att siffrorna bibehålls, realvärdet har minskat. Men det verkar ändå som realvärdet inte sjunkit på nyare begagnade vanliga bilar som det brukar göra.

Kan detta delvis bero på att utbudet minskat och folk som vill ha "vanliga" bilar då söker bättre begagnade bilar? Och varför har utbudet av "vanliga" bilar minskat? Beror det på att biltillverkarna är tvungna att redovisa att de säljer bilar som myndigheterna vill att de ska sälja. Eller beror det på att kunderna svek de vanliga bilarna så det inte är lönt att ha dem kvar? Eller beror det på att kunder som är företag inte "får" köpa vanliga bilar? Eller beror det på att en del tillverkare inte har råd med flera parallella produktfamiljer (IEC vs. BEV) samtidigt och därför väljer att avveckla ICE. Inte lätt att svara på. Anledningarna skiftar nog mellan olika tillverkare.

Volvo v70 reglermotorer flera stycken stannat p&ar[…]

Tack för ditt svar. Menar du att skruva loss […]

OM RYSSEN KOMMER

+20 miljoner svalt ihjäl i Sovjet/Ryssland u[…]

Hejsan! Fick du ordning på detta fel? Har pr[…]