Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rompa
Hej på er. Jag har enV60 laddis 22 och det är en otroligt bra bil tycker jag, men aldrig kört på vintern med den, ni som kört på vintern, är den bra även där?
Användarvisningsbild
av bem
Ju kallare det är där du bor desto kortare körsträcka kommer du få när du kör på el i din laddhybrid. Temperatur och farten är väl det som på verkar mest enligt min erfarenhet. Har kört 2 vintrar med min V90 T6 Recharge MY22 early. Har inte haft några problem på vintern med min laddhybrid. Jag sätter bilen på laddning hemmavid direkt efter jag använt den. Kört snart 2000 mil med bilen under två år nu. Inget strul med hybridbatteriet eller nåt med det elektriska. Kör med dubbdäck på vintern. Bor i Värmland, hyfsat kallt och en del snö här på vintern där jag bor.
av Pear4Life
Bortsett från att den e lite låg då... ;-)

Jag körde den till Förlossningen i mars med 4-hjulsdriften på i full snöstorm med oplogade vägar - dessutom med friktionsdäck (inte mitt förstaval) funka kanon.

MEN... den drar mkt soppa med AWD... Kanske att man blivit blind av den låga förbrukningen i övrigt.

Kör på bara :-)
av perhall
Det är ju ingen riktig AWD som en Porsche, Range Rover eller Audi, men man tar sig fram nästan lika bra. trist ibland när bensinmotorn hoppar igång för att det är en liten isfläck så inte bakhjulen får fäste. Tror inte du kommer köra fast, bara det att jag saknar riktig AWD ibland. Mest för att det är mycket mer sofistikerat.
Användarvisningsbild
av bem
Rompa skrev: sön 13 aug 2023, 21:47 Ok, låter bra, inga problem med framkomligheten vid mkt snö?
Så länge man inte börjar hasa i med underredet tycker jag den 4-hjulsdrift som är med körläge "Constant AWD" fungerar bra. Det går förstås inte köra hur länge som helst på AWD för till sist har man kört slut på den användbara elen i Hybridbatteriet och då övergår bilen till enbart bensinmotorn med framhjulsdrift.
av Rompa
Ok, verkar ju funka bra i snö också, jag hade en xc70 innan som plöjde fram på vägarna. Förstår att det inte går att jämföra men bara att vänta på snön och ut och testa,Tack för alla svar
av mbc
bem skrev: mån 14 aug 2023, 08:35
Rompa skrev: sön 13 aug 2023, 21:47 Ok, låter bra, inga problem med framkomligheten vid mkt snö?
Så länge man inte börjar hasa i med underredet tycker jag den 4-hjulsdrift som är med körläge "Constant AWD" fungerar bra. Det går förstås inte köra hur länge som helst på AWD för till sist har man kört slut på den användbara elen i Hybridbatteriet och då övergår bilen till enbart bensinmotorn med framhjulsdrift.
Den laddar väl ändå hybridbatteriet när man har constant awd, använder alltid awd när det är snö på vägen, har kört ca 10 mil constant awd utan problem och då var hybridbatteriet oladdat när jag startade
Laddar i stort sett aldrig med sladd, kör nästan bara i jobbet och har förmånsbränsle men ingen förmånsladdning…
av Pear4Life
bem skrev: mån 14 aug 2023, 08:35
Nä... Comstant AWD kan inte "ta slut"... precis som någon annan skrivit så laddas alltid batteriet upp så att du har drivning på alla 4 hjul... det är därför det drar MKT soppa som jag nämnde i mitt tidigare inlägg.
Användarvisningsbild
av bem
OK, då det är som att köra med ”ladda” aktiverat. Dvs.hybridbatteriet laddas under körning samtidigt som bensin-och elmotorn går.

Kikade i handboken till min V90 Recharge MY22 early (Google-Volvo) men där stod inte lika mycket om Constant AWD som för Volvo laddhybrid med Sensus inforainment.
Kollade i handboken till en lite äldre Volvo laddhybrid (Sensus-Volvo) och där beskrivs körläget Constant AWD mycket mer utförligt:

Constant AWD
Förbättra bilens väggrepp och framkomlighet med utökad fyrhjulsdrift.
Körläget låser bilen i fyrhjulsdrift. En anpassad fördelning mellan fram- och bakaxelmoment ger god framkomlighet, stabilitet och väggrepp t.ex. vid halt väglag, vid körning med ett tyngre släp, eller vid bogsering.

Körläge Constant AWD är alltid tillgängligt oavsett laddstatus på hybridbatteriet.
Både förbränningsmotor och elmotor är inkopplade för att kunna driva alla fyra hjulen, vilket medför en ökad bränsleförbrukning.

I bilens övriga körlägen anpassar bilen automatiskt behovet av fyrhjulsdrift till underlaget, och kan koppla in elmotorn eller starta förbränningsmotorn vid behov.

Volvo v70 reglermotorer flera stycken stannat p&ar[…]

Tack för ditt svar. Menar du att skruva loss […]

OM RYSSEN KOMMER

+20 miljoner svalt ihjäl i Sovjet/Ryssland u[…]

Hejsan! Fick du ordning på detta fel? Har pr[…]