Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som rubriken säger: Fartkameravarning kommer upp i huvuddisplay när man närmar sig en fartkamera men inget "plingljud" ? Och går det att få ett varningsljud som det var på min g:a sensusbil? Och jag har "vägledningsljud" aktiverat i Google Maps. Vad är det jag har missat? Och jag har en Googlebil MY2023 Late.
Jag har heller inte hittat nån aktivering av ljud för fartkameravarning. Jag har letat men inte hittat nåt, så jag har dragit slutsatsen att det finns inget ljud att koppla till fartkameravarningen, som i och för visas bra med sin blå-vita symbol. Nog borde det väl gå för mjukvarufolket på Volvo få till ett litet pling samtidigt som fartkamerasymbolen visas i displayen, på en Googlebil? Det är ju inte så jätteanvändbart att se bara fartkameravarningen men inget pling. Men har man HUD (Head Up Display) i frontrutan ser man dock fartkamerasymbolen i den när den dyker upp, så med HUD är det lite bättre faktiskt. Har HUD in min V90.
Tack för Er feedback, jag skickar en förfrågan/önskemål till supporten :)
Att det överhuvudtaget kom en varning, lades till i Google Maps uppdateringen en tid tillbaka. Innan dess fanns det ingen varning alls. Då denna uppdateringen kom med en uppdatering av bara google maps applikationen, inte av Volvos AAOS, så tror jag nog det är upp till Google och deras Google maps app att lägga till en funktion för ljudvarning på fartkameror. Som sagt har man HUD syns det oftast rätt bra, men jag saknar också ljudet som fanns i Sensus.

Tror tyvärr mycket av detta handlar om regulations på olika marknader där man på vissa inte får varna alls, så tror personligen därför det går segt. Tyskland och Frankrike med flera är det olagligt att varna för kameror och vill google etablera AAOS bland tillverkare så är detta nog en sak som gör att funktioner som denna, även på marknader som det är OK kan gå segt.
Nog borde kartfunktionen med Google maps kunna hålla reda på i vilket land man är och kör och är det nåt land som inte tillåter varning av fartkamera med ett pling så är det väl bara ha en automatisk funktion som stänger av det när man passerar den landsgräns som inte tillåter varning av fartkamera med ett pling. Min Tomtom Go navigerings/kartapp för min mobiltelefon har varning för fartkameror med ljud, så där går det bra att ha plinget. Vi får väl hoppas Volvo och Google kan få till möjlighet att ha pling för de som vill ha det i de länder det det är tillåtet ha fartkameravarning med pling.
Mäta tjocklek på bromsskivor

På pågen Renault Scenic tog klossarna […]

OM RYSSEN KOMMER

Hatar Ryssarna. Har varit ute och kör en del […]

Motorproblem

Inga lampor/meddelanden i instrumentdisplayen? Sku[…]