Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Körde med husvagn nu i helgen, Askersund - Karlstad ca. 14 mil. Ditresa i Hybridläge och med batterimode "behåll" = bensindrift. Bränsleförbrukning blev ca. 1,3 liter per mil med husvagn vikt 1550 kg farthållare på 80 till 85 km/t.

Hemresa med 80% i batteriet och jag bad Google att "köra" till Askersund. Allt för att se hur Smart energifördelning med hjälp av navigering fungerar. Men det gick inget vidare, bilen valde att köra på enbart el ganska exakt 3 mil då batteriet tog slut. Resten av hemfärden blev i stort med bensindrift.
Nej, det gjorde jag inte? Visste inte ens att den fanns. För det är väl inga speciella inställningar för energifördelning under någon Googleinställning? Utan Hybridläge och batterimode per default = Auto och att Google Maps har ett slutmål. Och jag utgår att den kan anges via röstsystemet.
Det fungerar bra för mig med normalt så bara till att du ser ikonen bredvid batteriet. Det kan ta några sekunder innan den slår på när du börjar köra.

Det har hänt att den helt plötsligt stängt av funktionen och börja köra på batteri i 135km/h och märker man inte det, ryker batteriet väldigt snabbt. Har hänt på samma sträcka några gånger så undrar om google saknar korrekt data över den sträckan där det sker.

Den stänger även av det om du manuellt byter körläge eller sätter batteriet på hold eller charge. Då kan du inte oftast inte få igång funktionen igen även om du byter tillbaka till Auto och Hybrid. Enklast är då ,att som någon sa, stänga av navigeringen och slå på den igen. Efter några sekunder fungerar funktionen igen och du ser symbolen.

Tänk också på att detta fungerar enbart med inbyggda Google maps, inte med Waze, eller med Google via Carplay.
Hur många mil räcker batteriet till "Constant AWD" med ett tungt släp? Och är det så att bilen vid "tomt" batteri då även får ladda batteriet under körning? Intressant fråga eller, ska nog ställa den till supporten :)
LJN skrev: tor 25 maj 2023, 15:08 Hur många mil räcker batteriet till "Constant AWD" med ett tungt släp? Och är det så att bilen vid "tomt" batteri då även får ladda batteriet under körning? Intressant fråga eller, ska nog ställa den till supporten :)
För Constant AWD går väl alltid på bensinmotorn? Tror inte elmotorn driver framhjulen alls.

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]