Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
Då sitter man här, med en XC60 T5 och känner att detta blir den sista ”riktiga bilen”. En klassisk bil, med motor, ratt och bensinlucka. Har egentligen inget emot elbilar, förutom att de brinner upp. Jag bara njuter av en era som går mot sitt slut. Vänjer tanken på att i framtiden kommer jag få planera mina europaresor mer, det spontana resandet är också en döende era. Det kommer liksom inte gå att blåsa ner till Italien på en övernattning. Nu blir det vadå, 4-6 nätter med att ladda överallt?

Jaja, det kommer en dag då jag sitter på en order och väntar med spänning på en elbil men kan jag njuta lite till? Snart ska jag gå ut till min klassiska bil. Har haft många Volvos. Få knappa på den välbekanta Sensus, åka iväg tryggt med ljudet från HC och följa den välbekanta rösten från navigatorn. En litet tid till.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Ja det blir nog svårt att vara lika spontan som idag.
För att ta mig till södra Portugal kräver en Tesla Model Y LR 14 st laddstopp efter Rostock om man kör raka vägen (med fler betalvägar). Tesla har dock fördelen med sitt nätverk, bra navigering och man behöver väl inte greja med så mycket andra abonnemang etc. Bara koppla in och ladda.
Värre om man åker andra märken som kräver okända kort/appar eller har en bil som inte räknar med laddstopp (vilket verkar vara hyfsat vanligt).

Till Grekland (där jag var 2018 och 2022) kan dock inte Tesla räkna ut resvägen, förmodligen är nätverket för dåligt utbyggt åt det hållet.

Planering blir nödvändigt på ett nytt sätt, det kommer inte räcka med hotel som kan erbjuda stolpe. Dessa hotell är förresten inte helt vanliga i öst, trots att det är 2023 nu.
av perhall
Har läst ett par gånger att elbilar inte alls brinner mer, vet ej vilket som stämmer.

Ditt exempel var ändå med en Y LR, en av de bästa att köra långt med.

Tänk en e-tron 2019 eller EQC 2019 med slitet batteri... och 160 på Autobahn, blir ett stop var 90:e minut
Användarvisningsbild
av Robbi
perhall skrev:Har läst ett par gånger att elbilar inte alls brinner mer, vet ej vilket som stämmer.

Tänk en e-tron 2019 eller EQC 2019 med slitet batteri... och 160 på Autobahn, blir ett stop var 90:e minut
Nja, enligt statistik har en bil med förbränningsmotor brunnit medan 14 laddbilar har brunnit upp. Sedan divideras det om huruvida det har med batterier att göra eller att räddningstjänsten måste ta till andra fördröjande åtgärder för att bryta upp en bil och hur det har påverkat. I vilket fall, de brinner mycket mer än vanliga fossilbilar . Men vi skolen alla brinna, så det är väl oundvikligt. I alla fall vi med svarta själar.:-)

https://rib.msb.se/filer/pdf/29438.pdf
av Lockis
Robbi skrev:
perhall skrev:Har läst ett par gånger att elbilar inte alls brinner mer, vet ej vilket som stämmer.

Nja, enligt statistik har en bil med förbränningsmotor brunnit medan 14 laddbilar har brunnit upp. Sedan divideras det om huruvida det har med batterier att göra eller att räddningstjänsten måste ta till andra fördröjande åtgärder för att bryta upp en bil och hur det har påverkat. I vilket fall, de brinner mycket mer än vanliga fossilbilar . Men vi skolen alla brinna, så det är väl oundvikligt. I alla fall vi med svarta själar.:-)

https://rib.msb.se/filer/pdf/29438.pdf
Nja, det dokumentet du länkar till gäller ju enbart elfordon och eltransportmedel. Så hur många bränder som sker i icke laddbara fordon framgår inte av den rapporten.
Skärmbild 2023-05-02 205017.png
Skärmbild 2023-05-02 205017.png (29.43 KiB) Visad 2365 gånger
https://www.vibilagare.se/nyheter/nya-s ... ossilbilar
Användarvisningsbild
av poseidon
Lockis skrev: tis 02 maj 2023, 20:50

Nja, det dokumentet du länkar till gäller ju enbart elfordon och eltransportmedel. Så hur många bränder som sker i icke laddbara fordon framgår inte av den rapporten.

Skärmbild 2023-05-02 205017.png

https://www.vibilagare.se/nyheter/nya-s ... ossilbilar
Jodå. Det står att det brinner drygt 5000 bilar varje år varav ca 4000 personbilar o Sverige.
Användarvisningsbild
av Robbi
Jag har i alla fall aldrig sett dessa noteringar om "krock mellan två fordon och båda började brinna" i samma frekvens innan elbilens inträde spå scenen. Jag kan inte ens minnas att jag har läst om brinnande bilar förr, såvida inte någon tänt på dem. Jag tror att vi kommer att se helt andra siffror än vi är vana vid i framtiden, med brinnande elbilar.
Användarvisningsbild
av sewen
@Robbi, @fjohan82, Ang laddning, är det verkligen så illa? Tänker så här:
Åker jag till fjällen eller malmö/kph från sthlm så räknar jag med att få tanka en gång (T5 på 60l). Med elbil blir det typ två gånger eller?
Nån biltidning som här om sistens la upp en film när de åker upp till Åre med en Ioniq 5. De behövde ett kortare stopp plus ett lite längre för att ladda.
Längre än så vill iaf inte jag åka på en och samma dag även om det så klart är möjligt. Eller har jag fått nåt om bakfoten?
av Lövet
Hur många gånger har ni på riktigt "spontant dragit till Italien"? Har ni inte jobb?
I så fall lär det krävas betydligt mera planering för att ta ledigt än att ladda upp bilen.
Visst är känslan av frihet bättre i en dieselbil men i praktiken gör man inte särskilt många sådana resor att det är värt att ha en sämre bil de övriga 350 dagarna om året.

Att avstå elbil för att man är rädd för bränder är bortkastat. Det finns ingenting som tyder på att risken för brand är högre. Däremot finns massor av data som visar tvärtom.
Användarvisningsbild
av S65D
Lite snål räckvidd och sladdar får man väl räkna med så här i början. Man får väl ändå säga att elbilstekniken befinner sig i startgroparna och vill man vara pionjär i träsket får man stå ut med lite skit. Precis som med allt tekniskt kommer man titta tillbaka på dagens teknik om ett par år och rynka på näsan.

Hade kunnat tänka mig en elbil men har inte hittat nån jag tycker är fin. Njut i XC60:n.

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]