Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hampols
Hejsan.

Jag står i valet om att köpa en ny bil och har velat och velar väl lite fortfarande mellan V60 och XC60. 2020 och nyare.

Men har hittat en XC60 som jag gillar till ett okej pris i förhållande till utrustning. MEN, den har den gamla D4 motorn utan mildhybrid. Denna är från 2020 och då var B4 redan tillverkade ett par år. Vad skulle nackdelen/fördelen vara att köpa den vanliga D4 motorn?

Är det priskillnader servicemässigt? Är det samma motor fast B har extra skjutsen av lilla batteriet bara?

Det enda jag känner lite skeptisk till är att det inte finns så många sådana till salu och att den inte tillverkas alls längre.
Är risken för stor när det gäller värdeminskning att köpa en istället för en B motor?

Idag ligger den på samma pris begagnad som B motorn, med samma utrustning och aningen billigare skatt och förbrukning även om det knappt är mätbart med förbrukningen.
av Hampols
@HeavyMetal, Okej, får kanske köpa och läsa den artikeln då. Men vad menar du är fördelen med B4 (diesel ja,) motorn då, att den är nyare och modernare bara?
Försöker förstå fördelar/nackdelar mellan alternativen. Knappt sett någon D4 med utrustning och utseende jag vill ha. Så blev därför lite konfunderad nu när det var det på denna bilen.
av HeavyMetal
B4 har 197hk vs 190hk på D4. B4an är lite kvickare i starten och har lite mjukare start/stopp funktion och nån droppe snålare kanske.
Nackdelen med B (mildhybrid) motorerna är att maxhastigheten är spärrad till 180 km/h (om du nu vill köra på autobahn då) ;-)
av pergrein
Man slipper ju den där gammaldags växelspaken i B4:an också. Bara stanna motorn så löser den handbromsen och P-läget.

Mvh
Per
Användarvisningsbild
av ShogunX
B4 eller B4 AWD (diesel) kanske upplevs som piggare men de drar väldigt lika. Tiden för 0-100 km/h för B4 och B4 AWD är 8,3 sekunder medan den för D4 och D4 AWD är 0,1 sekund långsammare. B4 (bensin) är något kvickare medan T4 är snabbast av de nämnda.

Det finns skillnader mellan motorvalen som utmynnar i annat än ren prestanda. I valet mellan B4 eller B4 AWD (diesel) och D4 eller D4 AWD känns frågan om prestanda rätt irrelevant.
av pergrein
HeavyMetal skrev: ons 19 apr 2023, 11:29
pergrein skrev: ons 19 apr 2023, 02:42 Man slipper ju den där gammaldags växelspaken i B4:an också. Bara stanna motorn så löser den handbromsen och P-läget.

Mvh
Per
Det finns i D4 också.
Är du säker på det!? Har du några exempel på D4:or som har det? Är hyfsat säker på att den infördes med B-motorerna. Har kollat genom många D4:or nu och inte någon har det.

Mvh
Per

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Limp home ger garanterat felkod. Den beror på[…]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]

Hej! Vilken olja är det till bakaxeln på[…]