Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TompaSK
Hej alla Volvo-proffs!

Jag funderar på att köpa en ny XC60 recharge / plug-in-hybrid och undrar om ni har några tips kring detta.

Det enda ”negativa” jag hittills kommit på är att bilen endast kan köras i awd med bensinmotorn på.

Några frågor jag skulle bli superglad om ni kunde ge svar på:

Ska man satsa på t6 eller t8 (gärna även förklaring kring varför)?

Någon viss utrustning som man inte bör missa att lägga till?

Vad skulle ni som har denna modell säga att verklig räckvidd är på endast el?

Har ni annan input rörande denna modell får ni mer än gärna säga till!

Stort tack på förhand

Tomas
av Wsemme
Kan flika in med några tankar. Har en XC60 T8 R-Design 2022 med nya batteriet.

Jag kom från annat märke med en stark motor så T6 var aldrig aktuellt i min hjärna. Men skulle säga att det räcker gott och väl för 99%. Dock är det magiskt att ha när man väl behöver det.

Med Ultimate så får du det mesta. Jag personligen vill gärna ha svart innertak så det styr val av inredning. I övrigt så tyckte jag HK ljudet fungerar väl så bra. Så inte värt de extra pengarna med BW.

Räckvidd vid normal körning utan att ”tänka” 50-55 på vintern och 60-70km på sommaren. Har kört 78km som rekord men det gör man inte i vanliga fall.
av TompaSK
Wsemme skrev: tis 21 feb 2023, 18:45 Kan flika in med några tankar. Har en XC60 T8 R-Design 2022 med nya batteriet.

Jag kom från annat märke med en stark motor så T6 var aldrig aktuellt i min hjärna. Men skulle säga att det räcker gott och väl för 99%. Dock är det magiskt att ha när man väl behöver det.

Med Ultimate så får du det mesta. Jag personligen vill gärna ha svart innertak så det styr val av inredning. I övrigt så tyckte jag HK ljudet fungerar väl så bra. Så inte värt de extra pengarna med BW.

Räckvidd vid normal körning utan att ”tänka” 50-55 på vintern och 60-70km på sommaren. Har kört 78km som rekord men det gör man inte i vanliga fall.

Stort tack för svar. Då ska jag provköra både t6 och t8 innan det bestäms vilken av dessa det blir. Jag har svårt för snick-snackande säljare som försöker sälja på en massa onödigheter. Så all input från riktiga x60-brukare blir värdefullt då jag ska lägga beställning på bilen. Kommer byta från annat märke och detta blir faktiskt den första Volvon någonsin.

Skulle du eller andra som sett detta inlägg ha mer värdefull info inför nyköp av XC60 recharge, tar jag tacksamt emot denna.
av Wdrsn
Jag har en t6 core late 23. Det enda jag ångrar att jag inte valde till är 360-kamera.

Google-systemet har en del att önska. Appen i telefonen krånglar. Kan ibland inte låsa/låsa upp dörrarna, starta värmaren och saknas en hel del information (kör data) som fanns i den förra appen.

Sedan ett par dagar tillbaka fungerar inte Google Play. Får ingen kontakt med app-butiken. Det står bara försök igen senare. Google maps har inte stöd för att notifiera att det kommer en fartkamera.

Det känns som om hela Google-systemet är i en buggig tidig beta.
av Lockis
TompaSK skrev: tis 21 feb 2023, 16:21 Hej alla Volvo-proffs!

Jag funderar på att köpa en ny XC60 recharge / plug-in-hybrid och undrar om ni har några tips kring detta.

Det enda ”negativa” jag hittills kommit på är att bilen endast kan köras i awd med bensinmotorn på.

Stort tack på förhand

Tomas
T6 eller T8? Vad säger plånboken? Du får snabbare 0-100 tid men annars inte något. Är det värt 50.000:- för snabbare acceleration?
av Wsemme
Lockis skrev: tis 21 feb 2023, 22:03
TompaSK skrev: tis 21 feb 2023, 16:21 Hej alla Volvo-proffs!

Stort tack på förhand

Tomas
T6 eller T8? Vad säger plånboken? Du får snabbare 0-100 tid men annars inte något. Är det värt 50.000:- för snabbare acceleration?
Ja 8-) ;-)
Användarvisningsbild
av Zanders
Visserligen V60 men jag gick från T6 gamla batteriet till T8 nya batteriet och skulle aldrig betala den extra prislappen för T8 om det inte vore för kampanjen de körde när jag köpte. Det går fort till 180 där spärren slår i men kan inte tänka mig att det går så mycket långsammare med en T6. Kommer du köra väldigt mycket långa sträckor så kanske det kan vara värt men för mig som kör 99% på el så är det pengar i sjön.

360, rattvärme och B&W ligger högst på min priolista.
av LJN
Fick min nya XC60 T6 Recharge 2023 Late dagarna innan jul och har nu rullat 100 mil och redan varit på verkstad 2 gånger... Besök 1: Drivsystem - Service erfodras, felkod släcktes, får se om det kommer tillbaka. Besök 2: Tillsatsvärmare ej tillgänglig, felkod att kommunikation saknas? Fortsatt jobb med detta nästa vecka.

Innan jag beställde min XC60 i mars så läste jag en del på forumet om alla problem med Google funktioner och funktioner som tidigare fanns under Sensus var "borta" Som trogen Volvo ägare under åren så var man kanske naiv och tänkte att detta kommer Volvo att rätta till mm. Får skylla mig själv att jag var nog för optimistisk:) Har själv upplevt flera Googleproblem på denna korta tid.

Om jag idag varit i beslutsprocess att köpa en ny XC60 laddhybrid så hade jag nog övervägt något annat.
av TompaSK
Wdrsn skrev: tis 21 feb 2023, 21:38 Jag har en t6 core late 23. Det enda jag ångrar att jag inte valde till är 360-kamera.

Google-systemet har en del att önska. Appen i telefonen krånglar. Kan ibland inte låsa/låsa upp dörrarna, starta värmaren och saknas en hel del information (kör data) som fanns i den förra appen.

Sedan ett par dagar tillbaka fungerar inte Google Play. Får ingen kontakt med app-butiken. Det står bara försök igen senare. Google maps har inte stöd för att notifiera att det kommer en fartkamera.

Det känns som om hela Google-systemet är i en buggig tidig beta.
360-kamera är helt klart något jag vill ha.

Aj då, känns inte alls bra med strulande operativ-system. Vad tror ni som varit med i Volvo-gamet länge. Kommer detta Google-strul åtgärdas? Eller är det hårdvaru-problem som ställer till det? Tänkte om det är underdimensionerade prylar som gör att systemet kraschar.
av TompaSK

Kommer endast lägga drygt 60% kontant och köra resten på finans. 50k är såklart mycket pengar. Men vid finans om cirka 40% av bilens totala inköpspris bör det inte bli speciellt mycket mer per månad. Så då känns det okej. Kan förtränga det. 😄
Varför byta? XC60

Det spelar nog ingen roll vad andra tycker, du har[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]