Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jakham
Har en XC60 årsmodell 2022 med Android auto (ej Sensus). Finns det något sätt att få upp varning för fartkameror i Google maps? Har tidigare i andra bilar kört Waze via Apple Carplay och saknar appen. Vet någon om Waze är på väg in via Google Play?
av magnik
Letade efter samma sak när jag fick min nya bil, men har inte kunnat hitta något - varken direkt i systemet eller på diverse forum på nätet. Möjligen kan det vara så att aktiva varningar inte är tillåtna i alla länder och att Google då inte brytt sig om att bygga funktionalitet som är beroende av var du befinner dig. Men det är ju bara en gissning. Har alltid kört Waze via CarPlay och längtar till den dagen jag kan göra det igen...

Bara en sån sak som att det inte går att lägga till delmål på en resa i maps, annat än från en fördefinierad lista av bensinstationer, restauranger mm... Helt 2012...
av Lockis
StefanN skrev:Jag har ju kameravarning i Google i min Polestar så det går ju.
Jag har provkört både P2 och XC40 med google.
Polestar har gjort ett MYCKET bättre jobb på sitt user interface än volvo.
av Wsemme
magnik skrev: tis 22 feb 2022, 13:01 Letade efter samma sak när jag fick min nya bil, men har inte kunnat hitta något - varken direkt i systemet eller på diverse forum på nätet. Möjligen kan det vara så att aktiva varningar inte är tillåtna i alla länder och att Google då inte brytt sig om att bygga funktionalitet som är beroende av var du befinner dig. Men det är ju bara en gissning. Har alltid kört Waze via CarPlay och längtar till den dagen jag kan göra det igen...

Bara en sån sak som att det inte går att lägga till delmål på en resa i maps, annat än från en fördefinierad lista av bensinstationer, restauranger mm... Helt 2012...

Fast säger du delmålet via hej Google så går det utmärkt att lägga till flera delmål.
Användarvisningsbild
av bem
magnik skrev: tis 22 feb 2022, 13:01 ....
Om det är Google maps du menar så går det lägga till delmål. Kika i manualen till bilen så står det där (i alla fall i manualen till min V90 T6 Recharge MY22). Och som Wsemme skrev går det även med hjälp av "Hej Google" lägga till delmål.
av magnik
Ah, ska testa att göra det via google assistant - har missat att det går att göra.

Vad jag hittat i manualen är att man kan lägga till delmål från en fördefinierad lista - som jag beskrev - får kolla igen för jag vet att du brukar ha rätt i det du skriver :-)
Användarvisningsbild
av bem
magnvik,
Först (som kan vara bra att veta):
Om ett Google-konto är kopplat till bilen kan resmål angivna på andra enheter,
såsom hem, arbete, favoriter och senaste sökningar,
visas i [Google] Maps.
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... oogle-maps

Lägga till delmål i befintlig rutt:
Välj ett snabbval. (dvs. Sök, se bild 1 nedan)
Välj delmål. (se bild 2 nedan, välj Röststyrning om du vill välja fritt ett delmål t.ex. en viss adress)
Rutten läggs om.
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... oogle-maps

Välj att visa Ruttöversikt (bild 3, och bild 4 visas som exempel nedan) så ser man Delmålen och tiden när man kommer dit. Observera att när man lägger till delmål så hamnar det man anger sist överst som nr 1 i Ruttlistan. Ja det är bara prova så ser man hur det blir.
Bilagor
01_Snabbval.jpg
01_Snabbval.jpg (5.35 MiB) Visad 8644 gånger
02_Röststyrning i Sök_längs_vägen.jpg
02_Röststyrning i Sök_längs_vägen.jpg (6.69 MiB) Visad 8644 gånger
03_Snabbval.jpg
03_Snabbval.jpg (5.35 MiB) Visad 8644 gånger
04_Ruttöversikt.jpg
04_Ruttöversikt.jpg (5.7 MiB) Visad 8644 gånger
av magnik
Tack bem, du är grym med dina inlägg! Alltid on point, väldigt uppskattat.

Jag hade missat alternativet för röststyrning. Det är ju bra att det finns! Men jag kan ändå tycka att det är under par att inte kunna söka fram och lägga till sina delmål utan röststyrning, kanske mer en fråga om tycke och smak men har väldigt svårt att förstå varför man inte ska få kunna välja själv vilket man föredrar.
Användarvisningsbild
av bem
magnik skrev: fre 25 feb 2022, 10:32 Tack bem, du är grym med dina inlägg! Alltid on point, väldigt uppskattat.

Jag hade missat alternativet för röststyrning. Det är ju bra att det finns! Men jag kan ändå tycka att det är under par att inte kunna söka fram och lägga till sina delmål utan röststyrning, kanske mer en fråga om tycke och smak men har väldigt svårt att förstå varför man inte ska få kunna välja själv vilket man föredrar.
Jag tycker precis som dig att det borde gå att för varje delmål söka med "tangentbordet" på sökrad precis som man kan för inledande, första, destinationen. Även borde det för delmål gå att peka på kartan var man vill (finns ju platser som inte har adresser eller namn typ i skogen vid mindre vägar eller så). Men det kanske kommer. Dock går det förvånansvärt bra lägga till delmål med röststyrningen, är lite förvånad själv. Men man måste tänka till i vilken ordning man lägger till delmål så man får dem i rätt ordning (1, 2 osv). Minnesregeln är att tänka sista delmålet och lägga till det, sen nästa sista delmål och lägga till det osv tills man har det sista delmålet man lägger till (som nr 1) närmast startpunkten. Bilen vill när man har flera delmål gå först på delmål "1", sen när man nått den destinationen börjar bilen navigera mot delmål "2" osv tills slutdestinationen. Funktionen i sig funkar utmärkt men få delmålen i rätt ordning är det man får tänka till lite innan man lägger till dem. Har man bara ett delmål mellan startpunkten och destinationen är det förstås inga problem. Det är om man skall ha 2-3 eller fler man får börja tänka till så man anger delmålen i rätt ordning.
Kanske finns nåt sätt sortera delmålen efter de skapats men jag har inte hittat det.

Jag hade ca 60 PSI = 4100 hPa på lågtr[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Innerskärmarna lär sitta med 4-5 plastmu[…]

Ett avgasprov hade varit bra för att se hur m[…]

Beställt en XC60 i Juni med uppskattad levera[…]