Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perlun
Hej. Har en X60 MY22 med luftfjädringen. Bara några veckor gammal så har inte riktigt gått igenom alla menyval och settings som finns. En sak hittade jag dock som brydde mig, det går ju att stänga av luftfjädringen! Jag trodde att det var "luftfyllda" dämpare istället för vanliga med olja, så vad är det som stötdämpar om man stänger av luftfjädringen??

Har ingen tidigare erfarenhet av luftfjädring, vare sig Volvo eller andra märken. Men jag trodde att är det luftfjädring så är det just det och inget annat också.

Säkert nån här som vet besked...
av pergrein
Dämparna är fortfarande olja. Det är fjädrarna man byter ut mot luft.

Mvh
Per
Användarvisningsbild
av bem
perlun,
Har du provkört än med luftfjädring avstängd? Vore kul få höra hur bilen upplevs på vägen utan och med luftfjädring aktiverad.
Blir bilen helt stum om man inaktiverar luftfjädring?
Ingen brådska, bara intressant veta.
Jag har inte luftfjädring i min V90 T6 Recharge 2022 men hade funderingar på det.
/Bo
av Manjanaz
Är det inte nivåregleringen man stänger av? För att bilen inte skall bli förvirrad om man skall lyfta den. Är väl inte tänkt att man skall köra bilen i det läget?
av pergrein
Stämmer som Manjanaz skriver. Kollade i manualen och nivåregleringen ska stängas av vid lyft av bilen.

Mvh
Per

30% etanol höjer definitiv förbrukningen[…]

Trasig Renault Scenic

När jag skaffade min R19 bodde jag i Ume&arin[…]

Dina frågor kan du också pröva […]

För vissa bilar kan man. Det gick för mi[…]