Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av trojlee
Aldrig haft en bil med adblue tidigare. Vad rymmer tanken och vart köper ni adblue?(vad kostar det?) :-)
Användarvisningsbild
av Slasse
Du köper det på macken. Kostar inte många kronor. Tror att min tank rymmer 18 liter. Har kört 1100 mil och har mer än halv tank kvar. :)
av Fixter
trojlee skrev:Aldrig haft en bil med adblue tidigare. Vad rymmer tanken och vart köper ni adblue?(vad kostar det?) :-)
Kan tanka det på macken, bredvid dieselpumpen brukar de finnas, iaf på Tankas stationer
av Fixter
trojlee skrev:Aldrig haft en bil med adblue tidigare. Vad rymmer tanken och vart köper ni adblue?(vad kostar det?) :-)
kostar typ 50:- för en tank, v60cc i mitt fall
av Javerhammar
Min V60cc har en tank på 11,5 liter.
Fyllt på en gång nu under 4300mil, tror det var strax innan 3000mil.
Att fylla på station är sjukt smidigt jämfört med att köpa en dunk! Vill du ändå köpa en dunk tipsar jag om att när ta upp ett hål i bakkant på dunken då du börjat fylla på, fungerar som en luftventil.
av refbob
Brukar passa på och fylla i när jag passerar en Tanka. Behöver väl fylla på typ 2 ggr per år. Dem nyare stationerna har det på pump. Är tungt och sulligt med dunk.
av Plinkplonk
Som tidigare har skrivits så är det smidigaste att tanka på pump på macken. Cirkel k, OK tanka har flera mackar med pump så slipper man kladda med dunkar.
Min CC drog en tank per ca: 1000 mil när det gick upp till en tank på 500 mil hittade Bilia att injektorn för adblue var trasig och fastnat i öppet läge…
av Lövet
Har aldrig krånglat med något annat än att köpa dunk på Biltema, stoppat i pipen och vänt dunken upp och ner. Det spills inte en droppe. Det finns avluftning i röret, man behöver inte göra något med dunken.
av perhall
Varning för lite optimism här.
En tank på 3 000 mil låter väldigt lite men det kan variera. Alla mackar har inte AdBlue - men många och blir väl allt fler.
50 kr låter väldigt lite också - den brukar kosta 7-8 kr per liter så snarare 70-80 kr om det är rätt tomt...
av Plinkplonk
Lövet skrev: ons 05 jan 2022, 22:14 Har aldrig krånglat med något annat än att köpa dunk på Biltema, stoppat i pipen och vänt dunken upp och ner. Det spills inte en droppe. Det finns avluftning i röret, man behöver inte göra något med dunken.
V60n är helt värdelös att tanka med dunk.
Två tidigare bilarna var det som du säger i med röret från dunken tippa i se glad ut.
Men med den här bilen så går det inte det är som att avluftningen saknas helt.
Det gurglar o spottar adblue överallt om man inte fyller riktigt sakta, typ 1 liter i minuten…
Har påpekat det vid varje service men inget fel hittat :bored:

Nu fyllde Bilia tanken för två veckor sedan o om knappt 3 månader byts den mot en Recharge V60 så mina adblue tankningsdagar är äntligen över förhoppningsvis :-D
Bakvagn V70 AWD _97

Sprängskiss: https://www.volvopartswebstore.c[…]

Mätarhus

Löda om instrument huset

E85 har 104 oktan och E95 har väl 108 oktan. […]

B230F går fett

Kolla här om det hjälper 1-2-1 = Luftm[…]