Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HenkanSo
Har en gen 2 T6 som ligger för lev i april :) Den ska enligt specen på oe ha 350hk. Kollar man lite noggrannare på vad varje motor levererar så blir jag lite fundersam. Bensinmotorn B4204T52 ska enligt spec lämna 253hk och nya el-motorn ska lämna 145hk, har visserligen inte gått någon avancerad matte, men in min värd så är det mer än 350hk.

T8an ska enligt spec ska lämna 455hk. Bensinmotorn på den lämnar 317hk + 145hk för el-motorn, även här har vi en diff, dock inte lika stor som på T6an.

Nån som har koll på hur Volvo räkna ut effekten på sina bilar?
Användarvisningsbild
av x74
Kul en till som reagerat på det :) Jag ställde frågan till volvocars och fick de mest inkompetenta svar man kan få till en början. Men till slut ramla poletten ner. När både elmotor och förbränningsmotor anv samtidigt begränsas effekten till 350hk, huruvida vilken av spisarna som går ner i effekt framgick dock inte. Men t8an har inte den begränsningen, de gjorde väl så för att få distans till just T8an.
Användarvisningsbild
av Perra83
Toppeffekten för respektive motor inträffar säkert inte samtidigt, i alla fall pratade herr Koenigsegg om det. Att bara addera ihop bensin + el hästarna blir bra mycket mer än va de specar toppeffekten till.
av Forz
Hybridbilars effekt anges ofta som systemeffekt, dvs hur mycket motorerna kan leverera gemensamt. Siffran är oftast lägre än summan av de enskilda motorernas effekt (exempel 100 hästkrafter bensin, 100 hästkrafter el, 175 hästkrafter systemeffekt). Det beror oftast på att el- och förbränningsmotorernas maximala effekt inte uppstår vid samma hastighet på bilen, deras effektkurvor har inte sina maximala uttag vid ett och samma varvtal på hjulen.

Om de två motortyperna synkades så att maximal effekt från båda infaller vid exakt samma punkter skulle bilens körbarhet bli lägre, med en väldigt spetsig karaktär i effektkurvan.
Trasig Renault Scenic

Har idag varit på Biltema (körde med Re[…]

För vissa bilar kan man. Det gick för mi[…]

B230F går fett

Nu fick jag inga felkoder men senaste gången[…]

Byta servo XC60

Toppen, tack för svaret! Då kän[…]