Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mohahaha
#1474564
Jag tycker det känns som att ljusbilden är låg, dvs den lyser upp bra strax framför bilen men ej långt fram på halvljus. Helljus helt ok. Går det ändra detta nånstans själv eller skall bilen känna av detta själv?
av pergrein
#1474576
Ja det går att skruva på toppen av lamporna. Har gjort det på mina 3 v60 jag haft/har för att ljuset varit för lågt.

Mvh
Per
Användarvisningsbild
av bem
#1474577
Har du ljuspaket med LED-ljus?
Har jag på min V90 T6 Recharge 2022. Tycker halvljuset är OK med ljuspaketets LED-ljus i alla fall. Har ingen erfarenhet av icke LED-ljus.
/Bo
Användarvisningsbild
av bem
#1474652
Mohahaha skrev: ons 17 nov 2021, 20:02 Aha, du menar från utsidan av lykthusen?
Jag har inte gjort något aktivt val på ljuspaket, är det inte led som standard?
Är osäker vad för typ av ljus det är när man inte har ljuspaketet men det är LED som standard ser jag.
Kollade på V60 Recharge 2022 om ljuset:

Standard:
Våra specialdesignade LED-strålkastare kombinerar ett distinkt utseende med ett ytterst långt och brett ljusmönster.
När du möter eller kör ikapp ett annat fordon växlar de automatiskt från hel- till halvljus för att den andra föraren inte ska bli bländad.
Under dagen fungerar de iögonenfallande T-formade ljusslingorna som varselljus och gör din bil ännu synligare.
Halvljuset kopplas in automatiskt när det behövs. LED-ljusen är extremt energisnåla och håller under hela bilens livslängd utan att förlora i styrka, vilket bidrar till förbättrad bränsleekonomi och lägre löpande kostnader.

Ljuspaketet:
Våra mest avancerade LED-strålkastare optimerar din sikt utan att blända andra genom att ständigt anpassa ljusmönstret.
Du kan låta helljuset vara påslaget hela tiden – när du möter eller närmar dig en annan bil anpassar strålkastarna precis så mycket av ljuskäglan som behövs för att inte den andra föraren ska bländas. För att ytterligare förbättra din sikt i kurvorna vrider sig dessa strålkastare också när du svänger för att belysa vägen framför dig. Denna funktion inkluderar även dimljus* för bättre sikt i dimma eller kraftig nederbörd. De kan också underlätta manövrer i låg hastighet genom att belysa området nära bilen i styrriktningen. *Ingår för alla modellvarianter utom Recharge laddhybrider.


/Bo
av pergrein
#1474663
Mohahaha skrev: ons 17 nov 2021, 20:02 Aha, du menar från utsidan av lykthusen?
Jag har inte gjort något aktivt val på ljuspaket, är det inte led som standard?
Ja, ovansidan på lamphusen finns sexkants skallar i plast som man skruvar på. Man måste ju stå mot en vägg så man ser hur mycket man justerar. Jag stod ca:1m från väggen och höjde max 1cm. Märkte på en tape på väggen utgångsläget och sedan mätte jag så att jag höjde dom lika mycket.

Finns en skruv för sidled också men den ska du inte röra. Har för mig den sitter på sidan av lamphuset.

Skruva bara lite så du ser hur dom rör sig så vet du om du är på rätt.

Mvh
Per
av DennisE
#1474680
pergrein skrev: tor 18 nov 2021, 10:06
Mohahaha skrev: ons 17 nov 2021, 20:02 Aha, du menar från utsidan av lykthusen?
Jag har inte gjort något aktivt val på ljuspaket, är det inte led som standard?
Ja, ovansidan på lamphusen finns sexkants skallar i plast som man skruvar på. Man måste ju stå mot en vägg så man ser hur mycket man justerar. Jag stod ca:1m från väggen och höjde max 1cm. Märkte på en tape på väggen utgångsläget och sedan mätte jag så att jag höjde dom lika mycket.

Finns en skruv för sidled också men den ska du inte röra. Har för mig den sitter på sidan av lamphuset.

Skruva bara lite så du ser hur dom rör sig så vet du om du är på rätt.

Mvh
Per
Jag tycker också att min ljusbild känns anorlunda mot min V90 2017. Nu har jag en XC60 2022 recharge och jag känner inte igen ljuset. Jag har uppgraderat ljuspaket. Men min fråga är... "bör" man ratta på detta själv? Det kan ju få en bländande effekt för mötande trafik tänkte jag.. Hur vet man att man inte höjer för mycket tex... och blev du nöjd med den centimetern som du gjorde?
av III
#1474692
Halvljuset anses ha en optimal inställning om det har en nedvinkling på 10 cm på tio meter på en vanlig personbil, anses bländande om nedvinklingen är mindre än 5 cm på tio meter. Är lyktan högre monterad ön 1 meter är kravet annorlunda, anses bländande vid nedvinkling mindre än 10 cm på tio meter.
Det torde innebära att halvljusets horisontella ljus/mörkergräns borde ligga en sisådär 40-45 meter framför bilen.
Så justera upp som beskrivits en cm, ut och åka och se hur det känns. De vita stolparna längs landsvägarna brukar väl sitta på ca 50 meters avstånd så är bilen vid en så bör ljuset precis nå nästa, på ett ungefär. Jag brukar vilja ha de så högt i ställda det går utan att blända. Så strax bortanför bästa stolpe siktar jag på när jag justerar.
Får åka en bit så man jämför med flera stolpar då det säkert kan variera. Och när det är torra vägbanor så man ser gränsen på ljuset tydligt.
av Lövet
#1474698
DennisE skrev:Men min fråga är... "bör" man ratta på detta själv? Det kan ju få en bländande effekt för mötande trafik tänkte jag.. Hur vet man att man inte höjer för mycket tex... och blev du nöjd med den centimetern som du gjorde?
Håller helt med. Åk till en verkstad som har ljusprovare, det behöver inte vara volvo, och kolla att ljuset inte ställs för högt. Att chansa eller försöka avgöra själv är inte schysst mot medtrafikanterna.

Enligt EU ska Sverige återställa v&arin[…]

OM RYSSEN KOMMER

Det har ju resten av världen vetat i år[…]

B230F går fett

Jag har felkoder för lmm och lambdan (ibland)[…]

Men är kabeln som strömtjuven satt p&ari[…]