Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av III
Häromdagen hade en granne urladdat batteri på sin bil. Denne behövde låna startkablar, inga problem såklart.
Hade i minnet att jag läst att mildhybriderna Inte får lämna starthjälp, endast ta emot. Kollade manualen, där står mycket roligt att bilen får ta emot starthjälp men inte lämna starthjälp. Kändes ju sådär och säga nej, nu hade grannen en annan bil som kunde användas men finns det inget ok sätt att lämna hjälp?
av III
Ok, alltid gjort det i alla år om någon behöver hjälp. Aldrig sett dem begränsningen på tidigare Volvo, men kanske finns fast jag inte sett det, fast jag brukar ägna igenom instruktionsboken för att se om det är något att lära. Och det är det ju i regel, speciellt på denna modell. Mycket som är annorlunda mot äldre modeller.
Användarvisningsbild
av bem
Är samma för Volvos "fullhybrider", laddhybrider (Recharge), det står instruktionsboken man inte får ge starthjälp.
Från min V90 T6 Recharge 2022 instruktionsbok:
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... at-batteri

Anledningen man inte skall ge starthjälp står att det är på grund av
"Bilens laddpunkter är endast till för starthjälp av egen bil. Använd dem inte för starta andra bilar – laddkretsens säkring kan överbelastas så att den slutar fungera."

/Bo

PPC3 behövs inte, inga uppdateringar. GDM f&[…]

Faux V90 - cross country

Nu när Volvo har lagt ner sina cross country[…]

Kanske var en nitisk besiktningstekniker. Han kla[…]

B230F går fett

Om jag förstår det rätt så h[…]