Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CalleMan
Hej!

Köpte en ny för mig V60 MY19 D4 i fredags. Påväg hem börjar lampan som indikerar fel på avgasrening lysa. Efter kontakt med handlaren så är tid hos verkstad för felsökning bokad.

Min fråga är: Om det är och isåfall hur "dåligt" är det att köra trots lampan lyser? Har några längre sträckor inplanerade innan verkstadsbesöket. Tex nu till helgen då det ca 40mil totalt. Samt en tur på 15mil veckan efter. Även lite små sträckor på 1-2 mil därimellan.

Vad hade ni gjort?
Mvh
av Robertnr
Det hände mig för 2 år sedan och enligt serviceteknikern på Volvo var det AdBlue systemet som trott att tanken var tom. Mest troligt på grund av en lättare frysning. Allt fungerade som det skulle men Volvo var tvungen att nollställa felkoden så det försvann från displayen. Kan ju dock vara något helt annat i ditt fall.
av Hedda83
Jag hade inne min V60 MY19 D4 förra v och bytte en givare till avgasreningen då min motorlampa lös. Det går på garanti 8000 mil eller 8 år. Ingen fara att köra så du kan vara lugn :-)
av CalleMan
Var till Mekonomen idag och läste av felkoden. De fick upp 20EE00 och sa att det var NOX sensorn. Jag vet fortfarande inte om jag vågar köra runt tills Volvo verkstaden har fått ta en titt på den.
av Malmstroem
Det kommer att vara svårt för någon att tala om för dig vad du vågar och inte vågar. ;-)

Om det varit min bil hade jag gladeligen kört vidare. I realiteten är det värsta som kan inträffa att du blir stående någonstans. Jag brukar resonera att om det inträffar får jag ringa VOC då, och vänta på bärning. Om motorn totalhavererat får den väl då bytas ut. Försäkringen torde täcka det mesta av det.

I teorin kan motorn haverera på ett sådant sätt att det blir direkt trafikfarligt. Det kan inträffa -- men jag tror att risken för det är väldigt, väldigt liten.

Men att jag har en avslappnad inställning till felkoder behöver inte betyda att du har det.
av CalleMan
Blir en resa i helgen på totalt 40mil ToR. Som du säger, i värsta fall blir jag stående och får tillfälle att trycka på knappen i taket. :-D I Bästa märks inget alls!
av Hedda83
Toligtvis samma givare som jag fick bytt förra v.
det ända som är att bilen släpper ut mer avgaser än vanligt då den inte får några värden från givaren
av CalleMan
Jag antar att ett sånt byte om så skulle vara fallet går på garantin du nämde ovan? Men fick du betala något annat för tex felsökning?
av Malmstroem
Jag fick EGR-ventil och EGR-kylare bytta på emissionsgaranti tidigare i höst. Bilen var just under fyra år och hade gått ca 7000 mil.

För det behövde jag inte betala för felsökning eller för reparation. Det samma torde gälla för dig om felet går på emissionsgarantin. Men som vanligt, du får diskutera vad som gäller din bil med din verkstad -- för i slutändan är det som är det viktiga.

PPC3 behövs inte, inga uppdateringar. GDM f&[…]

Faux V90 - cross country

Nu när Volvo har lagt ner sina cross country[…]

Kanske var en nitisk besiktningstekniker. Han kla[…]

B230F går fett

Om jag förstår det rätt så h[…]