Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stefan62
Har beställt en XC60 MY22 diesel som förmånsbil för leverans i december 2021 och funderar nu på om det är rätt val med hänsyn till körmönster enligt följande:

- sällan eller aldrig kortare resor
- totalt minst 120 - 150 privata mil per månad
- ca 3 000 tjänstemil per år

Tacksam för kommentarer och argument för det ena eller andra!
av Fattiglapp
Det beror till stor del på hur långa de inte så korta resorna är, samt ev laddmöjlighet. Även på längre resor än vad batteriet räcker till lönar sig laddhybriden. Har inte räknat på var gränsen går riktigt, för jag vet inte vad dieseln drar. Men på en tiomilaresa vågar jag nog lova att en laddhybrid som startar fulladdad blir klart billigare i bränslekostnad.
Hur skiljer sig förmånsvärdet nuförtiden? Gick båda upp lika mycket vid halvårsskiftet?
av Slaggen
Oj det var svårt att ge ett bra svar på. Jag har i mitt fall valt diesel då jag har hela Skandinavien som arbetsfält och de tidigare Volvo jag haft (V90 D3 och V60 B4) har gått att köra på under 0,5 (närmre 0,42) och jag kunde inte räkna hem en T6 eller T8. Med den knapphändiga informationen så hade jag valt diesel.

Membranet i oljefilterhuset är väl r&aum[…]

12.000mil så är den knappt inkörd.[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Förresten, om någon mer är intress[…]

Byta servo XC60

Två kontaktstycken, lossa tryckledningen, by[…]