Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej hopp.
Tänkte skriva ett positivt inlägg som kan ses som en hyllning till V60CC B4.

Bakgrund - 2014 köpte vi en gång ny XC70 D4 MY15, den har sedan den dagen varit måttstocken jag använt för att bedöma andra bilar. Kört både BMW, VAG och Skoda under tiden men alltid varit av meningen att XC70n verkligen är oslagbar. Sist hade jag en Superb 2018 190hk 4x4, aktivt chassi, massage i stol m.m. Den bilen kändes alltid äldre än XC70n, bullrig, taskig kontroll på hjulen, gasrespons som straffade körbarheten något enormt m.m.
Sen hämtade jag ut en V60CC B4 och helt plötsligt känns XC70n gammal och trött :)

Svårt att sätta fingret på det, men körbarheten, hur bilen svarar på gasen, hur den hanterar dålig väg, bra väg, motorväg - jag har aldrig kört en bil som hanterar så många olika typer av körning lika bra som V60CC, helt fantastisk på alla sätt förutom kanske bagageutrymmet. Men för att lasta finns alltid XC70n :)

Körde en Kodiaq DSG7 4x4 200hk igår, går inte att jämföra motorerna, Volvons har en helt annan linjär karaktär som åtminstone jag uppskattar. Kodiaqen kändes det som att man var tvungen att "tvinga" upp i fart och kändes svag på låga varv. Och sedan DSG lådans förvirring vid hastig inbromsning och gaspådrag... Momentomvandlare är sjukt bekvämt!
Javerhammar skrev:Hej hopp.
Tänkte skriva ett positivt inlägg som kan ses som en hyllning till V60CC B4.

Bakgrund - 2014 köpte vi en gång ny XC70 D4 MY15, den har sedan den dagen varit måttstocken jag använt för att bedöma andra bilar. Kört både BMW, VAG och Skoda under tiden men alltid varit av meningen att XC70n verkligen är oslagbar. Sist hade jag en Superb 2018 190hk 4x4, aktivt chassi, massage i stol m.m. Den bilen kändes alltid äldre än XC70n, bullrig, taskig kontroll på hjulen, gasrespons som straffade körbarheten något enormt m.m.
Sen hämtade jag ut en V60CC B4 och helt plötsligt känns XC70n gammal och trött :)

Svårt att sätta fingret på det, men körbarheten, hur bilen svarar på gasen, hur den hanterar dålig väg, bra väg, motorväg - jag har aldrig kört en bil som hanterar så många olika typer av körning lika bra som V60CC, helt fantastisk på alla sätt förutom kanske bagageutrymmet. Men för att lasta finns alltid XC70n :)

Körde en Kodiaq DSG7 4x4 200hk igår, går inte att jämföra motorerna, Volvons har en helt annan linjär karaktär som åtminstone jag uppskattar. Kodiaqen kändes det som att man var tvungen att "tvinga" upp i fart och kändes svag på låga varv. Och sedan DSG lådans förvirring vid hastig inbromsning och gaspådrag... Momentomvandlare är sjukt bekvämt!
Håller med, bytte in V90 CC och hämtade ut V60 CC B4. Otroligt skön och följsam bil. Framför allt reagerade jag motorn, otroligt len och skön. Väghållningen är också otroligt skön. Svårt att tro när man kommer från V90 CC men den är hård och studsig jämfört med V60.
Dagens tur på 71mil avklarades utan minsta tecken på trötthet eller stelhet i kroppen - sjukt bra betyg!
Bränsleförbrukning enligt VOC 0,59l/mil
Min kollega som åker Skoda Kodiaq i vanliga fall reagerade på fyra saker:
1. Dämpning i kupén , mycket tystare än Kodiaq
2. Stolarna (standard) - sjukt bekväma
3. Rullkomfort, sväljer alla ojämnheter, fast men ändå inte stötig.
4. Den e fan bra liten i kupén jämfört med många andra bilar :)

Allt som allt ett gott betyg!
Idag drog jag loss husvagnen ur sin vinterdvala :)
Nästan 2ton boggie nedsjunken ett par centimeter i en blöt och lerig gräsmatta.
Vis av erfarenhet hade jag inte speciellt stora förhoppningar med orginaldäcken, förutsatte att fyrhjuling och vinsch skulle behövas. Då jag gjort samma manöver med min tidigare Superb 4x4DSG frikopplade DSGn när motståndet blev för högt (om inte hjulen släppte först).

Krokar på husvagnen, släppter bromsen och ger lite gas - ser i backspegeln att husvagnen rätar upp sig, hör gneket från friktionshandsken och befarar redan här det värsta, ger lite mer gas - inte en tillstymmelse till rörelse, ger ytterligare lite mer, varvräknaren ligger nog runt 1500-1800varv och inte en millimeter framåt går det. Kallsvetten börjar pärla sig på pannan, skulle detta verkligen inte gå!? Trycker ned gasen ytterligare nån centimeter, varvet ökar, vibrationerna fortplantar sig i hela bilen, vagnen vägrar fortfarande röra sig!? Håller på att bli helt galen! Vill verkligen inte ge upp! Släpper av gasen, fylld av ångest öppnar jag dörren och stiger ur... Svär tyst för mig själv och kliver iväg för att koppla loss husvagnen och förbereda vinschen. Böjer mig ner för att släppa ned stödhjulet då jag ser något som fångar min uppmärksamhet i ögonvrån... En spak, en relativt lång spak precis bakom kulhandsken, jag har sett den förut, jag vet vad det är. Men - den jäkeln står ju rakt upp istället för att vara nedfälld som den borde var!? Rätar på ryggen, tittar mig omkring och konstaterar att ingen annan är ute, ingen har sett vad jag pysslar med! - släpper en lättnadens suck! Kvickt som en oljad säl släpper jag husvagnens handbroms, ninjar in bakom ratten och lägger i "D" touchar gaspedalen och hela ekipaget rullar sakta framåt utan protester :)

Tag lärdom av detta! Släpp alltid husvagnens handbroms innan försök till avfärd :)
Fick "förmånen" att ratta runt i en V60 T6te AWD under tiden som min bil fick stötfångaren omlackerad (inte jag som var vållande).

Mina reflektioner efter drygt 55mil, alltså mina personliga reflektioner, inte alla andras..
1. Jag tycker vanliga V60 är på tok för hårt satt i fjädrar/dämpare. Upptäckte ojämnheter i vägen jag aldrig lagt märke till tidigare, jag gillar som sagt XC70 med 16" och standard chassi :). Som jag kör bidrog inte den hårdare chassi sättningen till någonting öht förutom att den var stötigare. För de som kör hårdare kanske det bidrar till något positivt.
2. Varför envisas de med så mycket effekt? Då jag hade laddning i batteriet startade inte bensinmotorn alls under mina vanliga resor, tror jakten på effekt sabbar bränsleförbrukningen då bensinaren måste användas, en motor med lägre effektuttag hade kanske dragit mindre?
3. Läst mycket om att andra föredrar bensinaren för den smidigare gången, minskade vibrationer, ljudnivå m.m. jämfört med B4. Jag ser mig själv som jäkligt "känslig" för vibrationer och ljud från motorn, inte att det stör mig men jag hör/känner betydligt mer än mina vänner och bekanta. På tomgång och upp till 20km/h kan jag hålla med om att bensinaren har en klar fördel, men över det så dränks motorljudet av allt annat ljud, vågar även drista mig till att säga att min B4 inte vibrerar mednän T6.
4. Akustikrutor gör stor skillnad för bruset i kupén - min bil är betydligt tystare än hyrbil en.
5. H/K ljudet - nu har jag haft ordentlig tid att lyssna på H/K och jämföra med HP som jag har i min bil. Jag kan bara beskriva upplevelsen som en besvikelse!
Mer bas - ja, mer diskant - ja, högra volym - ja. Men frekvensgången är katastrof! Börjar alltid med EQ i "noll", lät sjukt märkligt, letade vidare och lyckades stänga av det så kallade "surround" läget. Lät fortfarande inte bra, oavsett hur jag ställde EQn fick jag inte fram en harmoniskt ljudbild... Sjukt besviken! HP kanske inte spelar lika högt, hårt eller når riktigt lika högt indenövre frekvenserna, men jag har aldrig blivit lyssningstrött med HP, med H/K tog det inte alls lång tid innan jag valde att sänka volymen för att jag blev lyssningstrött. Lite som att lyssna på billiga hörlurar jämfört med dyrare. Med mina Momentum TW2 går det att lyssna högt och länge utan att bli trött, med mina Jabra elite T65 kan jag varken lyssna högt eller länge.
6. Förbrukningen - Laddade fullt 5 gånger under mina 50 mil, snitt på 0,62 enligt datorn. Vet inte om det är bra eller dåligt, men jämfört med B4 (återigen vid minntyp av körning) get inte T6 hybriden någon fördel överhuvudtaget.
Skulle jag köra någonstans runt 3-4 milnper dag så skulle den vara ett alternativ, men jag kör 10 till 40mil per dag.
7. Fattar inte varför den är programmerad att köra slut på batteriet först, skulle ju vara bättre om elmotorn stöttade vid acc, lastförändring m.m. och sedan "pure" som rent elläge (det är det nog redan?). Det jag är ute efter är ett alternativ där bensinmotorn stöttas av elmotorn istället för tvärtom som jag uppfattar att det är idag.

Tror det var allt gnäll för idag :)
Eller ja, laddkabeln är ju inte direkt rolig att hålla på med och luckan för laddning hade mått bra av dubbla låsningar så att den inte skevar..

Hej! Har en volvo 740 GLE som ni säkert k&au[…]

PPC3 behövs inte, inga uppdateringar. GDM f&[…]

Faux V90 - cross country

Nu när Volvo har lagt ner sina cross country[…]

Kanske var en nitisk besiktningstekniker. Han kla[…]