Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bempo
Vänster backspegel verkar ha frusit fast i infällt läge på vår V60 CC. Det har hänt förut men efter att ha fällt in och ut manuellt med knapparna nån gång så brukar de komma igång. Utom nu för det har varit så hela veckan. Jag har kört med hårfön och försökt tina upp ev is men inget händer. Inte minsta lilla liv i den.

Jag har sökt efter säkringar om det skulle vara nåt sånt men kan inte hitta specifikt säkring för backspegeln i manualen. Glaset går att ändra elektriskt så den motorn får ström. Inte heller den motorn finns med i förteckningen över säkringar. Jag har sökt i manualen jag har laddat ner i telefonen. Blir så förbannad då en rätt skriven manual ska göra okunniga kunniga och sökmöjligheterna i en elektronisk manual är enorma för just oss okunniga.

Nån som har nåt bra tips hur fan jag får gång på spegeln? Byta bil......
av Lockis
Tror Volvo rekommenderar att man stänger av den automatisk infällning av speglarna vid kallt väder.

Men om dem nu frusit fast kan du väl manuellt fälla ut den lite försiktigt. Annars finns det en risk att du bränner motorn.
av least
Nä. Motorerna har överströmskydd.
Och nej, finns inga rekommendationer om att inte användas infällning på vintern.
av III
Har för mig jag läst att man inte bör använda infällning på vintern. Jag stänger av funktionen när det blir vinter och sätter igång den på våren.
av Bempo
Var har ni läst det att man inte ska använda den funktionen på vintern? Och vad menas med ”vinter”, skånevinter eller lapplandsvinter..... Det var inget de sa nåt om när jag hämtade ut bilen att det finns finesser jag betalt för som inte fungerar på vintern.
av frippe64
Bempo skrev: lör 13 feb 2021, 08:32 Var har ni läst det att man inte ska använda den funktionen på vintern? Och vad menas med ”vinter”, skånevinter eller lapplandsvinter..... Det var inget de sa nåt om när jag hämtade ut bilen att det finns finesser jag betalt för som inte fungerar på vintern.
Det är sunt förnuft att inte köra prylar, med små elmotorer och plastkugghjul, som frusit fast.
Ibland undrar jag om man ens skulle ha dörrar på bilen i detta klimat, dom fryser ju också fast. :-D
av fragge
Har alltid stängt av fällningen av backspeglarna på vintern på alla bilar jag har haft, oavsett fabrikat. Känns ganska logiskt.
av Fattiglapp
Har aldrig kunnat stänga av det och aldrig heller haft problem med det. Kan låta lite otäckt med mycket is men aldrig sett något problem.
Användarvisningsbild
av Zanders
Har också alltid stängt av på vintern, framförallt då det oftast är plusgrader på dagen och minus på natten här. Känns ganska självklart att stänga av funktioner som dessa då.

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]