Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
Väntar på bil och funderar i det sista på om panoramatak är värt att lägga till? Jag har tyvärr dålig erfarenhet av ett läckande tak i förrförra bilen. XC70 MY15.

Det är en V60 CC och förövrigt fullklottrad. Fusion red och då det är en robust bil tycker jag inte riktigt att taket gör sig, eller? Det är ju skitsnyggt på en V60 incription men kanske inte prio ett på cross country?
Användarvisningsbild
av bem
Som du säger vissa bilar gör sig lite bättre med panoramatak. Själv vågar jag nog inte ha panoramatak om man skulle volta med bilen. Skulle kännas otryggt med ett panoramatak då. Men snyggt är det, och vilken volym och vad ljust det måste vara inne i bilen. Har aldrig suttit i en Volvo med panoramatak. Risk för läckage, en sak till som skulle kunna strula (eldriften av panoramataket). Jag som nästan alltid tänker på praktiska nyttan framför skönhet skulle nog välja bort panoramatak, men hade jag pengar i fickan som låg där och brände så det sa aj så skulle jag nog slänga upp 14 laxar på ett panoramatak trots detta, men inte annars.
Är det en V60 CC med bensin eller diesel du valt, eller det kanske bara finns med diesel? Tyckte förresten jag såg nån kampanj på V60 (osäker om det var CC) på Volvos hemsida. Jag provsatt en V60 CC förra veckan men oj vad nedre delen av baksidan vaderna tog i när jag skulle sätta mig i förarsätet, vid inklivet. Kanske var nåt "stylingkit" på bilen (minns inte). Kändes så brett från yttre stolkanten till bilens ytterkant (tröskeln). Gissar "seniorer" kanske kan få lite problem sätta sig i sätet på grund av detta. Jag är inte senior än men det dröjer inte. Det var det jag tänkte på när jag satt mig i bilen.
Jag hoppas du får många trevliga och problemfria mil sen när du fått bilen levererad.
/Bo
Robbi skrev: tor 10 dec 2020, 21:00 Väntar på bil och funderar i det sista på om panoramatak är värt att lägga till? Jag har tyvärr dålig erfarenhet av ett läckande tak i förrförra bilen. XC70 MY15.

Det är en V60 CC och förövrigt fullklottrad. Fusion red och då det är en robust bil tycker jag inte riktigt att taket gör sig, eller? Det är ju skitsnyggt på en V60 incription men kanske inte prio ett på cross country?
av Snelhest
Jag valde bort panorama av följande anledningar:
Vindruteförsäkringen täcker inte stenskott och sprickor (ptja, det är ju ingen vindruta)
Jag vill inte ha det ljusare än nödvändigt inne i kupén, jag gillar när det är lite dunkelt i kupén (på våran Merca är det taklucka, men de gånger jag kör den, drar jag för glaset till skillnad från sambon)
Sossen i mig tyckte det var onödigt när jag kunde få ett HK-ljudsystem istället

Jag har i ärlighetens namn aldrig förstått grejen med taklucka, förutom förr i tiden när bilar saknade AC i större utsträckning.
Användarvisningsbild
av Swehiort
Snelhest skrev: Vindruteförsäkringen täcker inte stenskott och sprickor (ptja, det är ju ingen vindruta)
En kompis hade oflyt och fick stenskott på båda rutorna på taket vid samma tillfälle. :-o
Möjligen en dubb som studsade...
Han fick erfara exakt det du skriver och fick ta det på vagnsskada.
Fick argumentera en hel del men klarade sig med bara en självrisk vill jag minnas.
:sick:
av Bempo
Jag har haft soltak tidigare i XC70 utan dåliga erfarenheter och tvekade inte en sekund på panoramatak i vår V60CC. Ljus och rymd och en härlig interiör. Klart att det kan bli problem med glas och motorer men resten av bilen är ju fullsmetad med teknik som kan ge gråa hår med tiden. Vi hämtade ut vår V60CC på Luciadagen 2018 och inget bekymmer med nåt, inte ens taket :)

Bild
Användarvisningsbild
av Zanders
Skulle verkligen inte vilja leva utan panoramataket. Har haft glastak så länge som jag har haft bil och aldrig haft några problem med stenskott eller andra skador.
Användarvisningsbild
av bem
Hur är det, ger inte det stora panoramataket en liten puff åt fartkänslan när det är moln och så på himlen, när det liksom swishar förbi ovan huvudet så att säga?
/Bo
Bempo skrev: fre 11 dec 2020, 07:46 Jag har haft soltak tidigare i XC70 utan dåliga erfarenheter och tvekade inte en sekund på panoramatak i vår V60CC. Ljus och rymd och en härlig interiör. Klart att det kan bli problem med glas och motorer men resten av bilen är ju fullsmetad med teknik som kan ge gråa hår med tiden. Vi hämtade ut vår V60CC på Luciadagen 2018 och inget bekymmer med nåt, inte ens taket :)

Bild
av Geoham
Precis fått min v90cc med Panoramatak och är sjukt nöjd att jag i 12e timmen valde till det. Lyfter hela interiören enligt mig, blir ett mkt trevligare att sitta i bilen, speciellt om du har barn som kommer sitta bak.
Användarvisningsbild
av poscarjr
Jag stod precis inför samma val fast i mitt fall en V90CC i Birch Light. Jag velade fram och tillbaka och även jag sökte beslutshjälp här i forumet. Man kan säga att jag letade argument för att avstå fast jag egentligen skulle vilja ha det. Risk för läckage, stenskott etc. Men så var jag och provkörde en bil med taket i måndags och jag gillade det skarpt. Härlig lyxig känsla och fint ljus. Jag kommer dessutom ha mörk inredning (Maroon Brown) så lite ljusinsläpp om man vill kan nog bli bra. Sen tycker jag att det exteriört blir skitsnyggt med det mörka taket. Så, jag la till det i sista sekund (hade sista ändringsdag igår) och kommer även lägga till Trygghet Plus i min Volviaförsäkring. Det minskar självrisken på vagnskadan OM nu olyckan skulle vara framme.
Roade mig med att bygga ihop "din" bil så som jag fattar att du ska ha den - i mina ögon är taket klockrent. Go for it!
v60cc.png
v60cc.png (175.94 KiB) Visad 6248 gånger

Även jag saknar RTTI. Är det många[…]

Ja, jag stötte på precis samma bekymmer[…]

Bygga ”busbil”

Med begränsad budget så skulle jag i f&[…]

Dosan på andra bilden är en "l&ari[…]