Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av betterlead
Så har det då hänt, min XC60 T8 ( Knappt 2 år gammal och endast 1750 mil) laddar inte längre sedan ca 10 dagar och jag får köra på bensin ända till den 10 juni då det är tidigaste dag verkstaden har tid för bilen.
Jag har provat ladda med två olika sladdar och från flera olika stolpar och konstaterar att felet ligger i bilens system. Fjärrsänd logg till Bilia säger samma sak.

Vidare har jag sedan 1,5 år tillbaka haft en helt hysteriskt rusande kylfläkt. Verkstaden har tyvärr inte lyckats hitta källan till problemet.
Ingen bil jag ägt, har någonsin väsnats så mycket som min T8:a - ja, det skulle vara på någon av mina första bilar i ungdomen, när avgasröret gått sönder.

Till detta har hela högersidans inre plastpaneler usel passform, så vid körning på gatsten, skramlar och vibrerar i min 800kkrs bil som en gammal Krakowtaxi anno 1982 - efter 100 000 mil.

Behöver jag nämna att jag är något besviken?
Senast redigerad av 1 betterlead, redigerad totalt 0 gånger.
Trist upplevelse, jag har en snart 2 år gammal XC60 T8 med 3500 mil på mätaren som jag är mycket nöjd med. Inget skrammel eller felaktigheter än så länge. Har inte haft den inne på verkstan för nåt annat än service och återkallelsen av bakluckefjädern.
Din kylfläkt Fragge, inget du märker, att den varvar upp?
Nej, inget jag har tänkt på. Ibland när den står och laddar kan jag höra ett sus av en fläkt men inget störande. Hörs den när du kör med bilen?
Ja, den är igång redan efter en minuts körning. Kör jag 1 mil, hem från skogen - kvittar om det är på el eller bensin alt blandat, redan under resan drar den igång - slår till och ifrån. När jag kommer hem, saktar ned och ska backa in på garageuppfarten blir fläkten helt hysterisk. Så pass att jag känner stora vibrationer i ratten.
Annat exempel, krypkörning i lilla gamla Lund - när bilen var ny, hördes bara däckljud och grusknaster om jag vevade ned rutan - nu låter min bil som om det var gatsoparbilen med rejäla sugar.

Väldigt sällan att bilen rullar tyst... Verkligen tråkigt.

Just nu är det 97% körning på endast bensin då det som sagt, inte går att ladda bilen. Fläkten stirrar likadant trots det. Jag hade misstänkt ett tag att det var just batteriet som behövde kylning, men icke.

Batteriet har ju sin egen fläkt och den har jag hört när jag parkerat efter resa. Lite susning - ibland mer, ibland mindre.

Vi får väl se den 10 -11 juni, om de kan hitta felen. Efter den servicen finns det inte heller någon nybilsgaranti kvar och jag vill verkligen inte stå där med en nära-miljonen-bil utan garantier och dessa fel kvar... OK, jag leasar på 36 månader - och det är jag glad för just nu.

Ja da, John. Har hatt problemer med at lyset for […]

En suv till som är värdelös inget k[…]

D4 VEA dricker olja

Okej, så jag kör på vanlig olja d[…]

Sportkatt, motorlampa lyser?

Använd rätt sorts katalysator.