Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Car
... är dieselvärmaren till v60, den som ingår i klimatpaketet och som man kan sätta på via VOC genom app? Om det är -10 grader, blir kupén varm och blir samtliga rutor isfria? Och hur länge bör man ha den på?
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: tänk på att skriva en beskrivande rubrik
av mikebike
Ja.
Om du använder timerfunktionen så väljer bilen själv hur lång tid innan avfärd som värmaren skall starta, beroende på yttertemperatur.
Car skrev:Kort och bra svar, tack! Skönt att slippa sladdar, bara några klick så blir strax rutorna isfria, kan inte bli så mycket bättre verkar det som.
Nackdelen är att den kan lukta illa, min förra XC60 stank verkligen.
I vårt fall blev det hela värre av att vi direkt efter kallstart oftast hamnade i kö...
mikebike skrev: tis 03 sep 2019, 11:29
Car skrev:Kort och bra svar, tack! Skönt att slippa sladdar, bara några klick så blir strax rutorna isfria, kan inte bli så mycket bättre verkar det som.
Nackdelen är att den kan lukta illa, min förra XC60 stank verkligen.
I vårt fall blev det hela värre av att vi direkt efter kallstart oftast hamnade i kö...
Ja, nog är det praktiskt och blir varmt snabbt. Har för mig att värmeeffekten ligger kring 5kw, jämför det med en kupévärmare som ligger runt 1,5kw.

Men det stinker på samma sätt som när min far startar upp sin gamla Bolinder Munktell från 1954 :-/

Funkar inte alls i exempelvis en carport, därför har jag även elektriskt motor- o kupé-värmare.
Om jag jämför min XC60 D4 MY19 med en BM MY54 så har det väl inte hänt så mycket vad gäller själva motorn, annat än att den äldre traktorn kanske saknar värmepanna. Själv har jag bilen i en öppen carport och tycker inte att det blir någon dålig lukt oavsett hur länge pannan är på. På en av mina tidigare XC70 så kollade jag en morron när mätaren ute visade på -30 grader och värmaren gått i ca 30 minuter. Temperaturen i motorn visade på +20 grader så fort den startades och efter ca 5-7 km var den uppe i ca 60 grader. Med en elektrisk motorvärmare torde det inte ens ha varit plusgrader i motorn efter ett par timmars anslutning i den temperaturen. Har heller aldrig haft några driftstörningar förutom en värmare som la av efter ca 35 000 mil och där innanmätet och även vissa delar av skalet hade samma skick som en Kexnougat.
kantarell skrev:Om jag jämför min XC60 D4 MY19 med en BM MY54 så har det väl inte hänt så mycket vad gäller själva motorn, annat än att den äldre traktorn kanske saknar värmepanna. Själv har jag bilen i en öppen carport och tycker inte att det blir någon dålig lukt oavsett hur länge pannan är på. På en av mina tidigare XC70 så kollade jag en morron när mätaren ute visade på -30 grader och värmaren gått i ca 30 minuter. Temperaturen i motorn visade på +20 grader så fort den startades och efter ca 5-7 km var den uppe i ca 60 grader. Med en elektrisk motorvärmare torde det inte ens ha varit plusgrader i motorn efter ett par timmars anslutning i den temperaturen. Har heller aldrig haft några driftstörningar förutom en värmare som la av efter ca 35 000 mil och där innanmätet och även vissa delar av skalet hade samma skick som en Kexnougat.
Fast nog är det skillnad på avgasreningen på BM35 -54 vs XC60 D4 -19 :P (Däremot är ljudet från en 3-cyl BM35 på tomgång överlägsen D4 :-D ). Jag har vid flera tillfällen stått bakom bilen med motorn igång utan att känna tillstymmelse av den stank som uppstår från orenade dieselmotorer.

Det jag ville säga är att man ska vara medveten om att dieselvärmaren inte passerar något partikelfilter eller annan typ av avgasrening, avgaserna luktar traktor. Sen kan man förstås vara olika känslig för den stanken, jag får snabbt migränkänsla... Ska tilläggas att jag inte har en helt öppen Carport, och då blir det snabbt dålig lukt.
Det var naturligtvis med glimten i ögat jag jämförde med min nya XC60 och en traktor jämngammal med mig själv. Förundras bara över dessa härliga gamla motorer som alltid startar och går, bara det finns en gnutta kräm kvar i batteriet, trots avsaknad av både canbus och touchskärmar. Själv är jag nästan överkänslig för avgaser och märker direkt om det ligger någon äldre MB 240 D längre fram i kön. Ärligt talat så kan det väl hända att det någon gång osar lite även om man har en öppen carport men det står man ut med i utbyte mot den funktion och bekvämlighet som en dieselvärmare ger. Med tanke på allt prat om miljöpåverkan är det nästan lite konstigt att ingen mupp ifrågasätter de orenade avgaserna från bränslevärmarna men den debatten kanske kommer vad det lider.
Dieselvärmaren är så effektiv att man snabbt gillar den och har svårt tänka sig vara utan. Jag brukar dessutom använda fjärrstarten för att få elsäten, elratt och elbakruta göra bilen skön och trafiksäker.
Någon dålig lukt har jag aldrig känt av.
Volvo 945 STARTAR EJ

då upptäckte dom att min inte få[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]