Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nickm
Hej! Sedan dessa 2 motorer lanserades så känns det som att det har varit relativt tyst om dessa.. Jag var häromdagen hos en ÅF och frågade om dessa motorer, då jag undrade om hybriden kommer att fungera som i audis bilar att de hjälper till med att sänka bränsleförbrukningen. Svaret jag fick var att hybridens primära uppgift är att sänka Co2 utsläppet. Tittar jag dock på Bygg min Volvo så är co2 för mildhybriderna högre än de vanliga motorerna?? Sedan undrade jag även om jag behöver oroa mig för körförbud inne i Stockholm.. Svaret jag fick var nej, då utsläppen ska som sagt minska med hybriderna.

Min fråga till er är om den info jag fått stämmer? Jag hade gärna haft en dieselmotor då jag kör mycket landsväg, men är rädd (som de flesta) om den kommer att bli förbjuden innanför tullarna eller ej. Den högre skatten sparar jag in på att jag inte kommer behöva tanka lika mycket.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Jämför med andra biltillverkares mildhybrider. Inga direkta hurrasiffror som gör nåt större på förbrukning o i sin tur "malus". Audi räknar med 0,4l per 100km på a6 allroad. Dessutom så mkt högre inköpspris så blir det ännu svårare att få nån betydelse. Nån som har bra insyn?
Användarvisningsbild
av Ilduce77
Volvo räknar med 15 procents minskad förbrukning på B4 och B5.

Utsläppen följer väl förbrukningen linjärt, så de minskar väl också med 15 procent.

Säljare brukar inte vara så pålästa när det gäller de tekniska detaljernas funktion. Däremot brukar de vara duktiga på tillbehören som kostar pengar.. 😁

Hur menar han att du inte skulle behöva oroa dig för att inte få köra inne i sthlm?

De som lugnt kan sitta i båten är ju de med riktig plugginhybrid eller eldrift, eftersom det var ett förslag, att det bara var tillåtet med eldrift i innersta stan.

Att man minskar utsläppen med 15 procent lär inte bli ett frikort för en diesel till centrum om det blir ett förbud mot fossildrift i stan..

Nu har väl det lagts på is ett tag pga att luften är bättre än på länge i centrala Stockholm. Men nya beslut kan ju tas..

Ni får gärna rätta mig om jag har fel i något.. 😀
av Nickm
W.A.P.E. skrev: fre 07 jun 2019, 23:02 Jämför med andra biltillverkares mildhybrider. Inga direkta hurrasiffror som gör nåt större på förbrukning o i sin tur "malus". Audi räknar med 0,4l per 100km på a6 allroad. Dessutom så mkt högre inköpspris så blir det ännu svårare att få nån betydelse. Nån som har bra insyn?
0,4 är ju alltid något iaf! Vet inte vad vanliga D4 AWD gick för i bygg min Volvo, men nu finns denna motor (och D5) endast med mildhybrid systemet. D4 utan AWD med automatlåda går på 406k. B4 med AWD går för 426k. Så 20k skillnad vilket jag tycker är ok när du ändå köper en så pass dyr bil.
av Nickm
Ilduce77 skrev: lör 08 jun 2019, 01:24
Hur menar han att du inte skulle behöva oroa dig för att inte få köra inne i sthlm?

De som lugnt kan sitta i båten är ju de med riktig plugginhybrid eller eldrift, eftersom det var ett förslag, att det bara var tillåtet med eldrift i innersta stan.

Att man minskar utsläppen med 15 procent lär inte bli ett frikort för en diesel till centrum om det blir ett förbud mot fossildrift i stan..
Till min förståelse ska det införas 3 olika miljözoner. I miljözon 3 kommer endast egentligen renodlade elbilar få köra eller hybrider om du ställer in eldrift endast.

I miljözon 2 kommer endast Euro 5 bilar få köra fram tills 2022 då lagen skärps och endast euro 6 gäller. Bensin som diesel.

Vad jag har sätt på ritningar i dagsläget så innefattar miljözon 3 egentligen endast gamla stan, vilket är nog därför ÅF sa att jag inte behöver oroa mig. Om jag inte tänkt köra en massa i gamla stan det vill säga :P
av s6025t
XC60 B4/B5 är helt ny certifierade o då är det nya WLTP som gäller det är en hårdare o mer rättvis testmetod än vad de äldre motorerna är certifierade med.
Från 1 januari 2020 är det WLTP som gäller som skatteuträkning på nya bilar.
I bygg din bil har du både både gamla NEDC-Korr o nya WLTP B4/B5 har bättre siffror i WLTP än bilarna som inte är mildhybrid så där gör det skillnad.
Användarvisningsbild
av Derank
Är nog väldigt få som kör i gamla stan

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

av Nickm
s6025t skrev: lör 08 jun 2019, 10:33 XC60 B4/B5 är helt ny certifierade o då är det nya WLTP som gäller det är en hårdare o mer rättvis testmetod än vad de äldre motorerna är certifierade med.
Från 1 januari 2020 är det WLTP som gäller som skatteuträkning på nya bilar.
I bygg din bil har du både både gamla NEDC-Korr o nya WLTP B4/B5 har bättre siffror i WLTP än bilarna som inte är mildhybrid så där gör det skillnad.
Detta är något jag missat i appen. Utsläppen är ju ändå mycket mindre än bensinmotorerna! Det är positivt.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Gällande miljözon klass 3 så (sist jag kollade) ingår även Munkbroleden och Skeppsbron, där det rör sig en del bilister idag.
Dessa måste leta sig andra vägar om det fortfarande stämmer.

"Vill en kommun införa den allra tuffaste miljözonen, klass 3, så stänger det ute alla bilar förutom elbilar, bränslecellsbilar och sådana som drivs av fordonsgas med rening enligt Euro 6-standarden. I den zonen tillåts alltså inte ens laddhybrider, även om de körs på el.

Tunga hybridfordon får däremot köra där så länge de har Euro 6-rening."

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]

Så här i efterhand hade jag aldrig k&ou[…]

Blond läder eller ej

I den XC70 jag hade tidigare, med Blond kläds[…]

Koppling som fastnar halvvägs

Hade samma problem på min V60 D4 2015, bytte[…]