- mån 25 mar 2019, 09:50
Tjena forum-comrades,
jag kommer från en D5 Twin engine där man hade alternativet "förkonditionering" i VOC. I bilen kunde man sedan sätta "utomhusläge" eller "inomhusläge", utomhusläget nyttjade ju tillsattsvärmaren antar jag och drog lite diesel, vilket var effektivare, men inte bör nyttjas när den stå i exempelvis garage.
På min nya T8 så har man istället 2 alternativ i appen. Förkonditionering respektive fjärrstart.
Jag testade lite och upptäckte att fjärrstart går inte att att köra när kabel är kopplad till bilen, vilket klargör lite hur den är tänkt att användas.
Men hur fungerar förkonditionering?
Vad jag förstår så kickar inte AC in utan endast fläkt om bilen är för varm.
Men om den istället ska värma bilen:
Är den ok att använda i stängt garage?
Går den att använda utan inkopplad laddkabel?
Drar den bränsle eller bara el? (Antar att denna fråga går ihop med den första)
Tack på förhand
jag kommer från en D5 Twin engine där man hade alternativet "förkonditionering" i VOC. I bilen kunde man sedan sätta "utomhusläge" eller "inomhusläge", utomhusläget nyttjade ju tillsattsvärmaren antar jag och drog lite diesel, vilket var effektivare, men inte bör nyttjas när den stå i exempelvis garage.
På min nya T8 så har man istället 2 alternativ i appen. Förkonditionering respektive fjärrstart.
Jag testade lite och upptäckte att fjärrstart går inte att att köra när kabel är kopplad till bilen, vilket klargör lite hur den är tänkt att användas.
Men hur fungerar förkonditionering?
Vad jag förstår så kickar inte AC in utan endast fläkt om bilen är för varm.
Men om den istället ska värma bilen:
Är den ok att använda i stängt garage?
Går den att använda utan inkopplad laddkabel?
Drar den bränsle eller bara el? (Antar att denna fråga går ihop med den första)
Tack på förhand