Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V60 T8 Laddhybrid vs XC60 T5

V60 T8 Laddhybrid
18
72%
XC60 T5 AWD
7
28%
#1282308
Hej,

Jag behöver lite köpråd innan jag slår till!

Helst av allt vill jag ha en XC60 men har varit sugen ett tag på att testa laddhybrid på gott och ont.
XC60 T8 blir för dyr för mig.

Har provkört V60 och gillar bilen väldigt mycket.

För samma pengar som en V60 T8 med lite lull lull får jag en fullsmetad XC60 T5 AWD.

Har ca 4,5 mil till jobbet och möjlighet att ladda både hemma och på jobbet.
Kör Essingeleden varje dag så mycket köande blir det.

Vi har bensinkort på jobbet som jag kan använda, alternativt om jag står för soppan själv och tar ut milersättning.

Av det jag läst runt och tolkat på nätet så känns det inte som att räckvidden och förbrukningen är så bra och att det finns en del missnöje? Rätta mig om jag har fel.

Är det någon annan som går i samma tankar som mig och velar? vad har ni för känsla?

Det är väldigt lång leveranstid på V60 T8 så det kan spela in också, läste om V60 T6 laddhybrid som kommer att den kanske är optimerad för länge räckvidd.

Vad tror ni om andrahandsvärdet, vilken bil står sig bäst?

Tackar på förhand för era synpunkter // :-)
#1282312
Jag ser att V60 T8 bara finns med Inscription eller R-design, dessutom ingår, subwoofer, panorama, VOC och värmare och lite till. Jag hade utan tvekan tagit en sådan av de två.
Vad är det för utrustning i XC60 som du skulle sakna om du valde V60:n? B&W, nappaläder, massagestolar etc?

Har du kört en T8? Jag provade en XC60 T8 och blev grymt imponerad, och det lär ju inte bli sämre i en V60 :-)
#1282317
Jag tänkte en Inscription, har provlyssnat de olika ljudpaketen och tyckte att standard inte var så kul, saknade ljud från centermitt. Dock så var det utan subwoofer, så tänkte mig Harman Kardon ljudet då B&W var för saftigt i pris :-(

Precis var B&W, Nappa, massage jag tänkte på.

Nä har inte provkört någon T8, det kanske skulle bli nästa steg, får kolla runt vilka handlare som har det i Stockholmsregionen.

Tack för din input! :-D
#1282332
Om du kör mycket kö-trafik är ju hybrid trevligt. Motoreffekten kvittar i det långa loppet, det är roligt att gasa på lite i början men efter ett par månader kan det kvitta om det är 250 eller 400 hk.
Mer utrustning anser jag att du har mer glädje av längre än mer motoreffekt. Om du ändå får bränslet betalt så kvittar ju förbrukningen. Anser själv att den bästa delen på min bil är B&W stereon, den blir aldrig tråkig.
T8:orna nu är ju idag värda över listpris när de hämtas ut. Laddhybrider och elbilar har historiskt haft ett mycket bra andrahandsvärde p.g.a. att norrmännen köper upp dem. Vi får se om svenska staten sätter stopp för det framöver.
#1282354
Detta är ju lite som att jämföra lingon med päron.
Du har en "stor" SUV med bensinmotor och massa kul i. På andra sidan har du en V60 som är en mindre bil med vad allt det innebär, lägre markfrigång.
Pratar vi privatköp så tror jag T8an har bättre värde efter 3 år. Att tänka på med V60 är att man sätter sig ner i bilen och inte stiger in i bilen som man gör med en XC60.

Min rekommendation är att provkör båda bilarna först med/utan hybrid systemet. Känner du ett habegär i båda bilarna så sätt dig sedan i en hybrid och prova hur det känns.
Men om du i jämförelsen XC60/V60 tycker det känns bättre med en XC60 så kör på det. Det är väldigt mycket pengar oavsett vad man väljer om man nu inte är helt nöjd.
#1282387
Håller med Lockis att det är konstigt val att antingen köra V60 T8 eller XC60 T5.
Vad är du mest intresserad utav ?

Gällande T6 TE som kommer tillverkas lagom till sommaren så skall den ha samma kapacitet som T8 TE så du kommer inte längre med den.
#1282402
fragge skrev: tor 22 nov 2018, 15:51 Om du kör mycket kö-trafik är ju hybrid trevligt. Motoreffekten kvittar i det långa loppet, det är roligt att gasa på lite i början men efter ett par månader kan det kvitta om det är 250 eller 400 hk.
Mer utrustning anser jag att du har mer glädje av längre än mer motoreffekt. Om du ändå får bränslet betalt så kvittar ju förbrukningen. Anser själv att den bästa delen på min bil är B&W stereon, den blir aldrig tråkig.
T8:orna nu är ju idag värda över listpris när de hämtas ut. Laddhybrider och elbilar har historiskt haft ett mycket bra andrahandsvärde p.g.a. att norrmännen köper upp dem. Vi får se om svenska staten sätter stopp för det framöver.
Tack för dina synpunkter, tror inte heller 250 eller 400 hk är så stor skillnad efter man har kört av sig i början :-) Intressant med andrahandsvärdet, bra info!
#1282406
Lockis skrev:Detta är ju lite som att jämföra lingon med päron.
Du har en "stor" SUV med bensinmotor och massa kul i. På andra sidan har du en V60 som är en mindre bil med vad allt det innebär, lägre markfrigång.
Pratar vi privatköp så tror jag T8an har bättre värde efter 3 år. Att tänka på med V60 är att man sätter sig ner i bilen och inte stiger in i bilen som man gör med en XC60.


Min rekommendation är att provkör båda bilarna först med/utan hybrid systemet. Känner du ett habegär i båda bilarna så sätt dig sedan i en hybrid och prova hur det känns.
Men om du i jämförelsen XC60/V60 tycker det känns bättre med en XC60 så kör på det. Det är väldigt mycket pengar oavsett vad man väljer om man nu inte är helt nöjd.
Jag ska provköra båda imorgon för att få en mer klar känsla, har för mig att det var svårt att hitta någon handlare med T8, får ringa runt imorgon.
Jo det är sant att V60 sätter man sig ner i och XC60 kliver man upp i, har en Qashqai idag via jobbet och det är ju en crossover så var lite sugen på en " vanlig " kombi, men ser mervärde i att köpa en XC60 för utrustningens skull samt att jag får en större bil.

Tack för dina svar!
Senast redigerad av 2 patqve, redigerad totalt 0 gång.

Precis! Man kan hävda att det är kö[…]

När jag släpper upp bromspedalen knarrar[…]

XC70 2016

Vi har just en XC70 från 2016 på g&ari[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har man bytt mycket grejer kan det ta en stund i[…]