Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är jag den första som fått uppleva att "collision warning" bromsar bilen vid helt fel tillfälle?
Körde på landsväg i ca 100 km/h och bilen börjar pipa och drar åt bältet och tvärnitar ner till ca 50 km/h. Sjukt obehagligt då det var rak väg och inga hinder på vägen. Hade bara tur att det inte var någon bakom. Hade också frugan och lillan i baksätet. Ringde verkstan och de tyckte givetvis att det var märkligt men jag tyckte inte att de tog det tillräckligt allvarligt. Ska lämna in bilen om ca en vecka.

Bilen har också vid ett tillfälle vejat för hinder. Också det helt obefogat. Var dock själv i bilen vid det tillfället och det "störde" inte körningen så mycket som när den bromsade så brydde mig inte lika mycket den gången. En gång ingen gång. Två gånger två för mycket.

Hur hade ni reagerat? Är ju typ skraj för motorvägen nu. Är ju rent livsfarligt.
Nja 100 på 90 väg är inte för fort för bilen. Men helt ärligt så blir jag nervös när den gör så. Kan ju bli katastrof om det händer på t.ex motorvägen eller om du har en lastbil eller bil bakom på landsväg. Vi blev faktiskt rätt skakis i bilen kan jag säga. Det var ingen dålig inbromsning den gjorde.
Dannefhc skrev:Nja 100 på 90 väg är inte för fort för bilen. Men helt ärligt så blir jag nervös när den gör så. Kan ju bli katastrof om det händer på t.ex motorvägen eller om du har en lastbil eller bil bakom på landsväg. Vi blev faktiskt rätt skakis i bilen kan jag säga. Det var ingen dålig inbromsning den gjorde.

Låter sjukt obehagligt att den gjorde det utan att något hinder var nära! Inget djur eller något som sprang ut precis framför bilen? Något som var lägre n huven?
Hade faktiskt nytta av funktionen med säkerhetsbromsningen och åtdragandet av bältena på motorvägen för någon vecka sedan. Då bilen framför mig fick för sig att bromsa ner kraftigt från 110 till 30 med ca 4-500m fram till en rullande kö i körfältet... Jag höll gott avstånd men bilen varnade ändå och bromsade in, kändes tryggt i mitt fall ivjf!
Varnade den inte först innan den gjorde inbromsningen? I så fall ska man oavsett om det är korrekt eller fel varnat kunna gasa så att den inte bromsar. Eftersom föraren alltid ska kunna ha sista ordet fortfarande.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Det var inget som hoppade ut på vägen, körde med åkrar på båda sidor så fritt synfält åt båda håll.

Nej, varningen kom samtidigt som bilen bromsade. Allt gick på några sekunder sen började den rulla som vanligt igen, med den skillnaden att varningssymbolen kom upp i förardisplayen att det hade utlöst. Jag kör mellan 3-5000 mil om året och anser mig vara en rutinerad förare och jag hann inte gasa på innan den bromsade.

Den har som sagt gjort detta en gång tidigare med den skillnaden att det var ”vejningen” som aktiverades istället.
Märkligt. Självklart kan false positives alltid ske. Men det borde finnas tid att ge gas kan man tycka. Men det är klart. Om false positiven innebär att den trodde att ett hinder kom väldigt nära så är det väl logiskt att tiden mellan varning och bromsverkan är obefintlig.

Otäckt. Kanske är din kamera eller radar som strular så det hänt dig två gånger. De bytte dessa på vissa bilar enligt artikeln ovan. Och på vissa mjukvara.

Om jag inte minns fel så gav en mjukvaruuppdatering ett antal bromsande Volvos för några år sedan. Dvs felet fanns inte innan service och uppdatering.

Sen är det väl också så att detta inte lär vara något unikt för Volvo. Bara att man läser mer om det och att det är svenska bilar som det gäller. Sen ligger ju även Volvo i framkant med nya säkerhetsfunktioner och tillhörande mjukvara, så det är klart att det då alltid finns en risk att någon uppdatering eller ny hårdvara, som är bättre, också kan ge några problem. Tyvärr.
På min gamla BMW 530 får jag ibland kollisionsvarning. Och då är det på samma ställe. På Norrortsleden från Täby till E4:an mellan utfarten ur Törnskogstunneln och nästa korta tunnel. Det har säkert hänt 5 - 6 gånger. Samma ställe. Omgivningen ser väl ut på något sätt så att bilen får en radarreflex som tolkas som fara å färde.

Vänligen Näckrosen.

Kan det vara grenrörsläckage? Eller l[…]

Vilken inre styrled passar?

Tjena, Har dåliga styrleder. De yttre ä[…]

Den stora annons-tråden

Skulle hellre lagt den summan på typ denna: […]

Den röda kabeln ska antagligen sitta i v&au[…]