Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Precis. Helt plötsligt är 250hk det nya normala.
Bensinmotorns effektivitet har nog inte ökat nämnvärt, däremot har allt runt i kring ökat. Mer teknik som ska dras runt, bilarna är tyngre och motorstarkare. Bränslevärmare sitter i en del modeller för att vi ska ha det varmt och bekvämt. Vi har numera oftast både AWD och automatlåda. Hjulen är kanske 245/35 20" istället för 175/65 14". Många vill gärna glida runt i en SUV med högt CW osv.
Sammantaget utvecklingen är jag väldigt nöjd.
av Desmodue
Jag funderar på att byta från vår V70 2016 D4 Classic automat med Polestar som nu gått drygt 6 000 mil. Jag har kommit 150 mil på en tank i somras med full packning vilket blir 0.46 per mil och helt enligt vad den ska dra. Jag funderade på en begagnad T5:a men det kanske får bli diesel igen. De första tre åren med nuvarande bil var det 0:- i skatt och nu 1 416:- per år.
Det känns som att det blir dyrare att köra. Nya V60 är fantastiskt fin, jag har kört D4 och B4 i en månad som hyrbilar. Även V90 som är ful som stryk och en jäkla padda, man har ingen koll på var man har bilen ju.
av Niclas
Desmodue skrev:Jag funderar på att byta från vår V70 2016 D4 Classic automat med Polestar som nu gått drygt 6 000 mil. Jag har kommit 150 mil på en tank i somras med full packning vilket blir 0.46 per mil och helt enligt vad den ska dra. Jag funderade på en begagnad T5:a men det kanske får bli diesel igen. De första tre åren med nuvarande bil var det 0:- i skatt och nu 1 416:- per år.
Det känns som att det blir dyrare att köra. Nya V60 är fantastiskt fin, jag har kört D4 och B4 i en månad som hyrbilar. Även V90 som är ful som stryk och en jäkla padda, man har ingen koll på var man har bilen ju.
Jag byter bort min D4 polestar. Var hundra procent inne på en XC60 B5 AWD, men efter provkörning så saknades det för mycket bottenvrid/drag. Känns bekvämare att inte varva motorn så mycket. Sen är det där med förbrukningen psykologiskt, 1 l/mil känns mycket även fast dieseln kommer säkert dra 0,7-8 l/mil. Trots det blev det alltså en B4 AWD för min del :-)
av Nyman90
Desmodue skrev: mån 22 feb 2021, 11:22 Jag funderar på att byta från vår V70 2016 D4 Classic automat med Polestar som nu gått drygt 6 000 mil. Jag har kommit 150 mil på en tank i somras med full packning vilket blir 0.46 per mil och helt enligt vad den ska dra. Jag funderade på en begagnad T5:a men det kanske får bli diesel igen. De första tre åren med nuvarande bil var det 0:- i skatt och nu 1 416:- per år.
Hur man kan tycka att v60 är super fin och v90 ful som stryk förstår jag inte riktigt, visst v60 ser lite sportigare ut och sjystare bak men i stort väldigt lika utseende. :-D

Förbrukning, min v90 d4 drar 0,62. Förvånade är det tyvärr 1dl mer än min v70 D5, vilket jag tycker är konstigt då jag nu har en cylinder mindre men men.
Skatten, 1500 för min 17. Ska du köpa en helt ny får du räkna med 8-10k dom första 3åren om du köper b4 :crying:
Användarvisningsbild
av js1
Nyman90 skrev: mån 22 feb 2021, 21:52 Hur man kan tycka att v60 är super fin och v90 ful som stryk förstår jag inte riktigt, visst v60 ser lite sportigare ut och sjystare bak men i stort väldigt lika utseende. :-D
Det är som med kvinnor, alla har två ögon, två öron, en näsa och en mun. Vissa är snygga som fan medan andra är fula som stryk. Det är de små små detaljerna som gör det. ;-)

V60 är mycket mer proportionerlig i sina linjer och storlek. En V90 CC t ex kan jag tycka ser jävligt dum ut från sidan. Den står högt på hjulen, för hög midjelinje och alldeles för små fönster/låg taklinje i förhållande till övriga bilen. Framifrån ser den ut som en koloss och bakluckans lutning är helt misslyckad.
av Lockis
Att V60 är snyggare än sin storebror V90 är det ingen tvekan om.
Jag tycker dock inte V90 är ful. Visst, bakpartiet med luckan är ett misslyckande. Skulle haft samma stuk som på V60 då jäklar pratar vi bil!
av Lövet
Lockis skrev:Att V60 är snyggare än sin storebror V90 är det ingen tvekan om.
Jo...
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Varför byta? XC60

Det spelar nog ingen roll vad andra tycker, du har[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]