Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

bem skrev: fre 18 mar 2022, 01:44
Lövet skrev: fre 18 mar 2022, 00:39
bem skrev:Volvos ”mildhybrid” kanske inte sänker bensinförbrukningen heller så mycket men bättre med mildhybrid (Volvo) eller elhybrid (Toyota) än inget sådant inslag eller?
Hybridlösningen som Toyota har är mer avancerad och kraftfull än det Volvo kallar mildhybrid. Volvo har ingen riktig motsvarighet till dem.
Ok, så synd Volvo inte kunde komma med liknande effektiv elhybrid som Totota kan. Nu är väl racet om detta redan över, för Volvo satsar ju fullt mot rena elbilar med lite uppdatering av laddhybriderna (enl. svensk bilpress) i framtiden innan de går i graven för gott.
Det finns i princip ingen som anammat hybriderna som Toyota har, varken Volvo eller någon annan.
Toyota var som sagt tidiga med det - väldigt tidiga, så det har funnits alla möjligheter genom åren för andra att välja samma teknik.
Men man har väl sett att både potential och marknad är liten. Det har aldrig varit något race. Toyota har ensamma valt att satsa på hybrider.

Det mest förvånande inom el och elbilar är att Toyota, som var så extremt tidiga med sin elektrifiering av Prius, inte har en enda elbil på marknaden idag. Man borde kunnat vara herre på täppan inom elektrifiering (kanske bortsett Tesla), om man satsat vidare tidigt. Tyvärr fastnade man ju i Prius - som ju som sagt inte är någon nytt. Toyotas hybrider har funnits i två decennier. Det är väl trevligt att de lever vidare, för de som ser ett behov av det.
av Lockis
bem skrev:
Lövet skrev: fre 18 mar 2022, 00:39
bem skrev:Volvos ”mildhybrid” kanske inte sänker bensinförbrukningen heller så mycket men bättre med mildhybrid (Volvo) eller elhybrid (Toyota) än inget sådant inslag eller?
Hybridlösningen som Toyota har är mer avancerad och kraftfull än det Volvo kallar mildhybrid. Volvo har ingen riktig motsvarighet till dem.
Ok, så synd Volvo inte kunde komma med liknande effektiv elhybrid som Totota kan. Nu är väl racet om detta redan över, för Volvo satsar ju fullt mot rena elbilar med lite uppdatering av laddhybriderna (enl. svensk bilpress) i framtiden innan de går i graven för gott.

Finns ingen anledning för Volvo att ta till sig denna tekniken. Man har plugin hybrider, som även dessa laddas under körning, om än inte lika effektivt. Jag har inte läst på om Toytas teknik, men jag gissar att den genererar el vid inbromsning osv. Och inte använder bensinmotorn till att generera el till batteriet?

Volvos plugin gör ju båda sakerna vilket gör att den inte är optimal att köra utan att ladda.w
Användarvisningsbild
av perin
jaronsso skrev:
bem skrev: tor 17 mar 2022, 08:19 Robbi,
Nu förstår jag varför du valde en Toyota RAV4 elhybrid, och vad begreppet elhybrid i deras fall betyder som står beskrivet i länken här nedan. Smart ju!
https://www.toyota.se/elbilar/hur-funge ... der-laddas

Låter som ett vettigt alternativ för de som inte har enkel åtkomst till laddning (laddbox, laddstople osv).
Lycka till med din RAV4 elhybrid!
Elhybrid är ett uttryck Toyota hittat på rätt nyligen. Eller hittat på. Man har lagt till ordet El i det alldeles normalt vedertagna ordet hybrid. Hybrid är ju vad man alltid kallat det förut, så även Toyota.
Toyota Prius Hybrid lanserades för över 20 år sen i Europa, så det är ju ingen teknik man kommit på nu. Tvärt om är det väl en ganska tveksam halvmesyr, som är vettig i lägre och jämna hastigheter. Annars ger den lilla elmotorn inte mycket.
Min erfarenhet av Lexus NX300h visade det. Det är väl i princip tekniken från den Toyota nu satt in i

Men allt som innehåller ordet ”el” är ju idag lite sexigt att använda. Därför heter det elhybrid och inte hybrid :-)
Till råga på allt så kallar de den självladdande vilket den iofs är, men det låter som de vill poängtera det för dem som jämför mot en laddhybrid där man måste ha sladd och laddbox.
Användarvisningsbild
av Robbi
Lockis skrev:
bem skrev:
Lövet skrev: fre 18 mar 2022, 00:39 Hybridlösningen som Toyota har är mer avancerad och kraftfull än det Volvo kallar mildhybrid. Volvo har ingen riktig motsvarighet till dem.

Finns ingen anledning för Volvo att ta till sig denna tekniken. Man har plugin hybrider, som även dessa laddas under körning, om än inte lika effektivt. Jag har inte läst på om Toytas teknik, men jag gissar att den genererar el vid inbromsning osv. Och inte använder bensinmotorn till att generera el till batteriet?

Volvos plugin gör ju båda sakerna vilket gör att den inte är optimal att köra utan att ladda.w
Nu har jag kört en del och jo, motorn alstrar också el. Batteriet har aldrig gått under 3/4 och det har snabbt gått upp efter det. Det laddar när man rullar och bromsar. Bilen är snål när man kör i stadstrafik och drar lite mer när man kör landsväg.

Jag har 6 km till jobbet i statstrafik och ligger på 0,3/mil i förbrukning. På landsväg ligger förbrukningen på 0,5-0,6. När jag inte tänker på att åks snålt så ligger jag på 0,6 i blandat. Inte alls illa för en så stor bil.
Användarvisningsbild
av Derank
Det är ju ingenting, här kör ju många sina xc60 D5 med automat och 4wd på typ, 0,54 osv......i stan......skojar bara, 0,6 blandat för en så stor bil är riktigt bra, hoppas du blir nöjd med bilen framöver.
Användarvisningsbild
av Robbi
Derank skrev:Det är ju ingenting, här kör ju många sina xc60 D5 med automat och 4wd på typ, 0,54 osv......i stan......skojar bara, 0,6 blandat för en så stor bil är riktigt bra, hoppas du blir nöjd med bilen framöver.
Den duger nu tills Volvo kommer med en bil som fyller mina behov eller min hyresvärd bygger en laddstolpe!
Användarvisningsbild
av perin
perhall skrev:Självladdande är ju även laddhybriden, dessutom med större kapacitet...
Jo, det jag ville komma fram till att alla har kanske inte den kunskap de borde ha vid bilbyte. Har hört både nu och då när folk påpekar att Toyota’s elhybrider, de är minsann själv laddande och tror då att de får en likvärdig bil som en laddhybrid.
Användarvisningsbild
av Derank
vem som helst fattar väl att inget är självladdande i den bemärkelsen, då har man ju lixom uppfunnit evighetsmaskinen.

Hur Toyotas fungerar vet jag ej, men volvos såkallade återladdning el självladdning är ju bara nys, det ger ju absolut noll och ingenting tillbaka , ungefär lika idiotisk som att start stopp sparar bränsle åt dig...........

Köper man det påståendet är man ju grundlurad.
av Lövet
Finns inga likheter i princip mellan Volvos ”mildhybrid” och Toyotas system. Toyotan går mycket mer på eldrift.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Faux V90 - cross country

Generellt sett kan markfrigången variera en […]

Plocka isär främre stol v70n

Tjena! Jag skulle vilja plocka isär för[…]

Laal bakgrund belysningar ska dimma ner in DIM/LS[…]

B230F går fett