Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lockis
joakimdyberg skrev:oj Vilka reaktioner.. Men jag kan utveckla mitt påstående lite..
Förra bilen en Mitsubishi Outlander 2018 2,0 liters radfyra tillsammans med två 60 kw elmotorer och ett 12kw batteri. Vikt cirka 2050 kg, Blandad körning med fulladdat batteri 0,15-0,2l/mil blandad körning utan fulladdat batteri 0,6-0,65l/mil
BMW x3 xdrive20i 2017 2,0l radfyra vikt cirka 1900 kg blandad körning 0,7l/mil
Mercedes Gle 400 4matic 3 liters v6 vikt cirka 2150 kg blandad körning 0,75-0,8l/mil

senaste volvon jag körde på riktigt var en Xc90 awd 2,5t från 2002-2003 (kommer inte ihåg exakt) men den lilla rackaren drog ju aldrig under 0,9l/mil hur jag än körde.

Detta är baserat på mina uppgifter som jag har samlat på mig under åren. kör cirka 4-5000 mil om året.
Testkörde en XC60 t6 2020 recharge under lite mer än en vecka och fick då dessa uppgifter på den.. Blandad körning med fulladdat batteri 0,3-0,35l/mil (detta på grund av att man inte kan ha värme på utan att förbränningsmotorn är igång, något man kan på exempelvis Outlandern) Blandad körning utan laddat batteri 0,85-0,9l/mil.
Alla mina uppgifter är uträknad förbrukning inget tjafs från färddatorn.. Full tank tills den är tom,kollat av milen (både på tripmättaren samt gps då jag loggar alla mina resor och har gjort under många år) sen tankat fullt igen.

Så nu har vi pissat in reviren :-) Med det sagt så vill jag fortsätta diskutera För o nackdelar med just Volvo eftersom jag kommer att ha denna nu i 3 år framöver. Älskar ju bland annat inredningen som Volvo verkligen har lyckats med. Fantastiskt fin växellåda och ett väldigt trevligt gränssnitt i deras on board entertainment system
Du verkar ju jämföra äpplen med apelsiner...
Du har ju flera bilar som är nyare än den XC90 du har räknat på. En XC90 från 02-03 lär ju ha sämre förbrukning än en nyare bil har. Allt annat vore märkligt.
av Hemingway
joakimdyberg skrev: tor 04 feb 2021, 13:07
Förra bilen en Mitsubishi Outlander 2018 2,0 liters radfyra tillsammans med två 60 kw elmotorer och ett 12kw batteri. Vikt cirka 2050 kg, Blandad körning med fulladdat batteri 0,15-0,2l/mil blandad körning utan fulladdat batteri 0,6-0,65l/mil
Är det möjligt? Eller vad menar du utan fulladdat batteri? Haft kollegor med denna bil och när de kört slut på strömmen så har de pratat om förbrukning mellan 1-1,5l/milen. De har gjort liknelser med stora motorbåtar och virvel i tanken... :)
Hemingway skrev:
joakimdyberg skrev: tor 04 feb 2021, 13:07
Är det möjligt? Eller vad menar du utan fulladdat batteri? Haft kollegor med denna bil och när de kört slut på strömmen så har de pratat om förbrukning mellan 1-1,5l/milen. De har gjort liknelser med stora motorbåtar och virvel i tanken... :)
Detta är som sagt mina uppgifter och visst kan man köra den snålt utan problem. den värsta förbrukningen jag hade på Outlandern var 1,1l/mil men då var det med en bilsläp med totalvikt på 2,1 ton efter .körde dock inte så långt typ 18 mil men var ändå intresserad av förbrukningen så jag tankade fullt innan och nollade tripmätaren och tankade fullt efter.
Lockis skrev:
joakimdyberg skrev:oj Vilka reaktioner.. Men jag kan utveckla mitt påstående lite..
Mercedes Gle 400 4matic 3 liters v6 vikt cirka 2150 kg blandad körning 0,75-0,8l/mil

senaste volvon jag körde på riktigt var en Xc90 awd 2,5t från 2002-2003 (kommer inte ihåg exakt) men den lilla rackaren drog ju aldrig under 0,9l/mil hur jag än körde.

Detta är baserat på mina uppgifter som jag har samlat på mig under åren. kör cirka 4-5000 mil om året.
Testkörde en XC60 t6 2020 recharge under lite mer än en vecka och fick då dessa uppgifter på den.. Blandad körning med fulladdat batteri 0,3-0,35l/mil (detta på grund av att man inte kan ha värme på utan att förbränningsmotorn är igång, något man kan på exempelvis Outlandern) Blandad körning utan laddat batteri 0,85-0,9l/mil.
Alla mina uppgifter är uträknad förbrukning inget tjafs från färddatorn.. Full tank tills den är tom,kollat av milen (både på tripmättaren samt gps då jag loggar alla mina resor och har gjort under många år) sen tankat fullt igen.

Så nu har vi pissat in reviren :-) Med det sagt så vill jag fortsätta diskutera För o nackdelar med just Volvo eftersom jag kommer att ha denna nu i 3 år framöver. Älskar ju bland annat inredningen som Volvo verkligen har lyckats med. Fantastiskt fin växellåda och ett väldigt trevligt gränssnitt i deras on board entertainment system
Du verkar ju jämföra äpplen med apelsiner...
Du har ju flera bilar som är nyare än den XC90 du har räknat på. En XC90 från 02-03 lär ju ha sämre förbrukning än en nyare bil har. Allt annat vore märkligt.
Det är ju precis det jag menar... En Mercedes GLE från 2016 med en 3 liters v6 dra mindre än en 2020 XC60 t6 Recharge , Får du ihop det?
av Lövet
joakimdyberg skrev:Det är ju precis det jag menar... En Mercedes GLE från 2016 med en 3 liters v6 dra mindre än en 2020 XC60 t6 Recharge , Får du ihop det?
Nej det går helt riktigt inte ihop och jag tror inte heller att det är så om du kör båda identiskt, sida vid sida, samma vägar vid samma tillfälle. Det stämmer liksom inte med fysikens lagar och så dåliga är inte Volvo att de lyckas upphäva dessa. Det känns faktiskt lika orimligt som att köra en Outlander på 0,7. Jag har inte en kollega som lyckas köra den bilen en meter utan laddat batteri under litern per mil. Motorväg rapporterar de 1.2-1.3 liter milen. Alla hatar dessutom bilen innerligt för att den är dålig på allt förutom på skattsedeln. Men det var ju inte riktigt det vi diskuterade ;-)
Lövet skrev:Nej det går helt riktigt inte ihop och jag tror inte heller att det är så om du kör båda identiskt, sida vid sida, samma vägar vid samma tillfälle. Det stämmer liksom inte med fysikens lagar och så dåliga är inte Volvo att de lyckas upphäva dessa. Det känns faktiskt lika orimligt som att köra en Outlander på 0,7. Jag har inte en kollega som lyckas köra den bilen en meter utan laddat batteri under litern per mil. Motorväg rapporterar de 1.2-1.3 liter milen. Alla hatar dessutom bilen innerligt för att den är dålig på allt förutom på skattsedeln. Men det var ju inte riktigt det vi diskuterade
Jag håller med dina kollegor ,bilen i sig var inte någon höjdare.( den var rätt ut sagt ganska kass) men förbrukningen jag hade på den som snitt med blandad körning (skåne så inte mycket "Stadskörning") låg på 0,7l/mil. körde den bilen under 1,5 år och 8350mil.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: lagade citat
av Primus
joakimdyberg skrev: tor 04 feb 2021, 13:07 oj Vilka reaktioner.. Men jag kan utveckla mitt påstående lite..

Jag är helt med på din linje. Volvo dricker omodernt mycket. Jag visste att min XC60 B5(Bensin) AWD skulle dra mycket, men inte så mycket som den gör. Jag ligger på 1,1-1,2 med min körning som nu under Coronan är i Stockholm. Jag trodde jag skulle landa på 0,9 vilket ändå är högt på en bil tillverkad 2020. Dessa 2-3 decilitrar/mil kommer inte leda mig till konkurrens brant. Men det känns omodernt. För övrigt är motor/växellådekulturen inget vidare heller. Så man får inget "tillbaka". Om bilen hade haft en underbar motor/låda hade det varit mindre irriterande. Jag vill understryka att jag gillar bilen även om jag har en hel del funderingar kring olika lösningar. Håller på att skriva ett separat inlägg om det. Ska se om jag blir klar ikväll.
av Lövet
Primus skrev:Jag är helt med på din linje. Volvo dricker omodernt mycket. Jag visste att min XC60 B5(Bensin) AWD skulle dra mycket, men inte så mycket som den gör. Jag ligger på 1,1-1,2 med min körning som nu under Coronan är i Stockholm. Jag trodde jag skulle landa på 0,9 vilket ändå är högt på en bil tillverkad 2020. Dessa 2-3 decilitrar/mil kommer inte leda mig till konkurrens brant. Men det känns omodernt. För övrigt är motor/växellådekulturen inget vidare heller. Så man får inget "tillbaka". Om bilen hade haft en underbar motor/låda hade det varit mindre irriterande. Jag vill understryka att jag gillar bilen även om jag har en hel del funderingar kring olika lösningar. Håller på att skriva ett separat inlägg om det. Ska se om jag blir klar ikväll.
Fast samma svar som tidigare, en motsvarande bensinare från andra märken hade inte dragit så mycket mindre. Det är förväntningarna (baserat sannolikt på orealistiska NEDC körcykeln tidigare) som är orsaken. Dagens bilar är inte nämnvärt snålare än de var för 6-8 år sen. Volvo är inte 30% sämre än några konkurrenter, de bara är inte det.
Användarvisningsbild
av frasse4
Jag skulle vilja påstå att dagens motorer inte är nämnvärt snålare än för 15 år sedan heller. Effektivare motorer har ju inte ens hunnit ikapp att bilarna blir högre och tyngre vilket gör att många bilar i realiteten drar mer idag. Min 30 år gamla 240 drog 0,75 vid pumpen fullastad till fjällen exempelvis.
Användarvisningsbild
av Rillee
Min första s60 med femman på 170 hästkrafter med manuell växellåda drog ungefär 0.8

Nu kör jag också en s60 men med en t5 på 250 hästkrafter och automat, den drar 0.65
Skulle gissa att den nya är tyngre också, Så lite har det hänt ändå med förbrukningen.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Varför byta? XC60

Det spelar nog ingen roll vad andra tycker, du har[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]