Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
Körprofilen och hur du kör styr väldigt mycket av förbrukningen.

XC60 -- som de flesta av Volvos bilar -- är tung och har relativt högt luftmotstånd. Det ger att vill du ha låg förbrukning ska du köra i relativt lågt tempo (inte över 100 km/h) på landsvägar där du inte har så mycket backar eller stopp och start. Alla SUV:ar har genom sin höjd högre luftmotsånd än jämförbara "vanliga" bilar, så det här gäller inte bara Volvo.

Kör du mycket motorväg i hög fart är en SUV helt fel bil att ha om du vill ha låg förbrukning. Skaffa en E-klass 220d sedan eller liknande så får ni en bil som går att köra på 0,5 l /mil i 140 km/h. Det går inte att göra med enn XC60.

Vill du ha låg förbrukning inne i stan så ska du ha en liten och lätt bil eller en bil med ett bra hybridsystem som kan återvinna energin vid start och stopp.

I slutändan så är variationen i bränsleförburkning en rätt liten post i kostnad för att ha en ny fin bil.
av Ice71
Gjorde en resa på ca. 30 mil samma dag jag hämtade ut bilen XC60 T5 FWD - 19
Ca 20 mil i Norge och 10 i Sverige. Blir ju lite lugmare körning i Norge.
Landade på 0.65 liter/mil.
En resa Karlstad-Jönköping-Motala-Karlstad 0.74 l/mil.
Tycker det är riktigt bra för en såpass stor och tung bil. Bra tryck i den också.
Inte speciellt stor skillnad mellan min förra XC60 D4 AWD classic - 17.
Tycker däremot att det är lite för mycket fördröjning vid typ "kickdown". Lådan funderar onödigt länge tycker jag nog.

Indikationer på att backventilen vid insprut[…]

Har D4204T5 samma problem som D4204T14? nån […]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat l&a[…]