Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TobiasHieta
bem skrev: lör 27 jan 2024, 17:44
Drekkus skrev: lör 27 jan 2024, 12:51 Nu när det börjar bli lite varmare här i Göteborg kan jag komma runt 75 km på en laddning. Har inte dokumenterat något specifikt men idag körde jag 18 km till jobbet (+5 ute), mestadels 80 km/h. Tog 20% ur batteriet. Gäller att köra lugnt och att förvärma batteriet. Jag vet inte hur stor skillnad det gör men kör alltid i B-läget, nästan lite mer bekvämt när man kör lugnt.

Vid -10 var det värre dock, 45-60 km beroende på hur mycket jag körde efter förvärmning.
Jag tror bilen har möjlighet dra aningens mindre om man kör på D (Drive) istället för B (elmotorbroms och manuell växling, +, -). Bilen rullar ju lättare med D.
Det beror nog på vägen. Har du en väg med mycket upp och ner så kommer B vara bättre. Energiåterhämtningen i backar är inget att fnysa åt.
Användarvisningsbild
av Zanders
TobiasHieta skrev:
Drekkus skrev: lör 27 jan 2024, 12:51 Nu när det börjar bli lite varmare här i Göteborg kan jag komma runt 75 km på en laddning. Har inte dokumenterat något specifikt men idag körde jag 18 km till jobbet (+5 ute), mestadels 80 km/h. Tog 20% ur batteriet. Gäller att köra lugnt och att förvärma batteriet. Jag vet inte hur stor skillnad det gör men kör alltid i B-läget, nästan lite mer bekvämt när man kör lugnt.

Vid -10 var det värre dock, 45-60 km beroende på hur mycket jag körde efter förvärmning.
Jag tror bilen har möjlighet dra aningens mindre om man kör på D (Drive) istället för B (elmotorbroms och manuell växling, +, -). Bilen rullar ju lättare med D.
Det beror nog på vägen. Har du en väg med mycket upp och ner så kommer B vara bättre. Energiåterhämtningen i backar är inget att fnysa åt.
Du sparar mer räckvidd på att låta bilen rulla på till en högre hastighet när det går nedför än att bromsa och hålla samma hastighet. Vill du hålla samma hastighet hela tiden så är det ju inte svårare än att man bromsar med bromspedalen istället och får exakt samma energiåtergivning.
Användarvisningsbild
av Drekkus
Zanders skrev: sön 28 jan 2024, 00:35
TobiasHieta skrev:

Du sparar mer räckvidd på att låta bilen rulla på till en högre hastighet när det går nedför än att bromsa och hålla samma hastighet. Vill du hålla samma hastighet hela tiden så är det ju inte svårare än att man bromsar med bromspedalen istället och får exakt samma energiåtergivning.

Kompromissa med att byta till D-läget på motorvägen och B när man kommer till vanlig stadstrafik? Håller inte regenering superhög när jag försöker frirulla, men det är nog bättre att ha ingen alls när man kör så snabbt.

Undrar om TS har testat att förvärma innan man åker. 4 mil räckvidd hade varit rimligt i minus om man kör lite snabbare, kom inte mycket längre än det själv när det var -10.
av Gameburg
Körde exakt 61 km i "pure", lugn körning, 18°C i bilen, -3°C ute, förvärmning. Ca 45km lugn landsväg (70-100) och resten mjuk stadskörning med minimal trafik.
av Neomannen
dol skrev:B är alltid sämre än D. Gimmik. Audi och Mercedes har ingen B vad jag läst.
Detta blir offtopic, men jag valde bort X5 50e (som till och med hade beställt, men efter provkörning avbeställde) och Mercedes GLC 400e till förmån för den "gimmick" som är one-pedal drivning.

Jag var sjukt besviken på implementationen hos BMW, som helt saknar ett "elbilsläge", du kan inte ställa regen överhuvudtaget utan kör den på "gamla sättet" fast det borde bara var en mjukvarugrej. På mercedes kan du ställa 3 lägen (ingen, lite och lite mer). Efter att ha kört one-pedal nu länge kan jag inte gå tillbaka till det gamla sättet alls. Perfekt i Stockholms stadstrafik med plötsliga inbromsningar, rondeller, fartgupp, fartkameror i nedförsbackar, etc, etc. Köra "B" på volvon känns som konstant köra på 2:an :-D . Du behöver aldrig röra bromspedalen i princip. Det är otroligt skönt när man lärt sig och för en som saknar riktig motorbroms (som jag trots allt växt upp med).
av tojt
Har en MY23 XC60 på 21" sommardäck som tar sig mellan 60 och 75km på el. Det är på torra vägar och som kallast runt 2-3 grader. Har även bränslevärmaren så ingen el går till värme

Så att med vinterdäck samt minusgrader låter nog runt 50km inte så konstigt.
Volvo 945 STARTAR EJ

Tändspolen ger gnista med utplockade tän[…]

Glömde uppdatera med vilket verktyg torkskruv[…]

Det går med dubbla skruvstäd rätt […]

startsperre

Fant ut Disse Paramette.