Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
Ja, jag förstår det hela med räckviddsångest...

Vi fortsätter som det ser ut med två bilar. Eftersom vi behåller den XC90 vi har nu så bör det fungera bra med en ren elbil som "andrabil." Elbilen torde tas ut som en förmånsbil, så jag får förhålla mig till de regler vi har där. Jag får inte in en XC90 T8. Det går inte heller med t.ex. Audi e-tron 55.

Jag funderade ett tag på andra hybrider, (GLE, A6, V60, V90, XC60, C-klass (inte E-klass p.g.a. hur den ser ut i bagaget...)) men känner att det blir bättre med ren elbil.
av specos
Det är groteska prishöjningar som skett. 2020 kostade en V60 T4 aut 190 hk bensin Momentum 329 000 kr. 2021 (prislista från juni 2020) kostade en V60 B3 Aut 163 hk bensin Momentum 363 000 kr. Den simplaste versionen idag heter Core och kostar 404 000 kr för en B3 och 419 000 kr för en B4.
Jag antar att Momentum och Core är hyfsat likvärdiga, i vart fall är de de simplaste versionerna för respektive år.

Det är inte konstigt att en begagnad 2020 V60 t4 ligger hos en bilhandlare på ca 315 000 kr...Låt vara att det kanske är tillagt för metallic, men priserna ovan är listpriser. Det är inte utan att man börjar titta på alternativ även om det tar emot...
av Fattiglapp
Lockis skrev: tis 01 feb 2022, 18:28
Bempo skrev: tis 01 feb 2022, 14:04 Med en orderbok fylld för lång tid framåt så kan jag förstå att Volvo anser det finns utrymme för prishöjning utöver de som kostnadsökningarna medför. Men man ska också komma ihåg att lämnar man den prisnivå som fyllde orderböckerna kan det innebära det motsatta. Då blir det tufft att vinna tillbaka de lojala kunder man tappat.
Orderböckerna är inte fulla. Men man saknar delar till produktionen.
Det där var väl en motsägelse i sig. Om man inte kan producera mer än man har order på är väl böckerna fulla. Om produktionsbegränsningen beror på produktionsslottar och fabriksbegränsningar, eller materialbrist pga att ekonomer fått styra för mycket, är helt ointressant. Du kan inte sälja mer än du kan producera.
Användarvisningsbild
av Derank
Det är samma surr varje gång de höjer priserna, sedan går det 3mån och kanpanjerna avlöser varandra fram till Classic, och det kommer bli samma sak denna gång ochså.
av Lockis
Derank skrev: lör 05 feb 2022, 18:52 Det är samma surr varje gång de höjer priserna, sedan går det 3mån och kanpanjerna avlöser varandra fram till Classic, och det kommer bli samma sak denna gång ochså.
Inga kampanjer på dem nya modellerna. Verkar inte komma någon iheller.
Användarvisningsbild
av GustavE
Jag gillar Volvo, kör och har nästan bara kört Volvo. Men kan inte annat än hålla med nedanstående:

Han menar att Volvo ligger långt efter konkurrenterna.
– De försöker sälja förra generationens elbil och ta bra betalt för det. Det går inte, de är förbisprungna av koreaner och tyskar. Alla har sprungit förbi.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/moto ... och-tyskar.
av Lockis
fjohan82 skrev: sön 06 feb 2022, 12:12 399.900:- för XC60 på kampanj, det borde väl vara senaste modellen: https://www.bilia.se/bilar/volvo/bilmod ... rbjudanden
Nope,

Momentum finns inte längre. Är nog den uppdaterade modellen med nya drivlinan. Men detta inte senaste modellen och det är inte ett Volvo erbjudande utan ett bilia erbjudande.

Edit: detta var visst bara diesel dessutom.
av Qualia
GustavE skrev: sön 06 feb 2022, 13:47 Jag gillar Volvo, kör och har nästan bara kört Volvo. Men kan inte annat än hålla med nedanstående:

– De försöker sälja förra generationens elbil och ta bra betalt för det. Det går inte, de är förbisprungna av koreaner och tyskar. Alla har sprungit förbi.
Kan hålla med där, har inte hänt mycket interiör på Volvo sedan XC90 släpptes på SPA plattformen.

Blir det bil byte kommande år är chansen stor att det blir ett annat märke, finns inga nytt Volvo erbjuder.
Förutom priset..
av wrazxc
GustavE skrev: sön 06 feb 2022, 13:47 Jag gillar Volvo, kör och har nästan bara kört Volvo. Men kan inte annat än hålla med nedanstående:

Det beror väl lite på vilken typ av bil? Kollar vi på plug-in hybrid så hardom väl marknadens näst bästa räckvidd?
Mercedes GLE har 99km men kostar ju nästan en miljon och andra sidan.

Att köpa en plug-in hybrid som bara tar sig 50-60km i mitt fall inte alls fördelaktigt men volvo som har 88km blir kanon.

Jämför man batteriplaceringen i Volvos bilar vs Mercedes som tar upp halva bagageutrymmet så är det ju också till stor fördel Volvo.

Köper man dessutom med volvos Care by volvo upplägg så tycker jag det är svårt att hitta en billigare lösning i förhållande till vad man får för bil idag?

Detta gäller ju såklart plug-in hybrider/dieselbilar som man grävt ner sig lite i.
Va gäller rena el-bilar så har jag ingen koll alls.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

Idag fick jag samtal av min mor att hennes front b[…]

Fälgar till V70- 2015 (diesel)

Fälgar från nyare Volvo (SPA) eller f&a[…]

B230F går fett

Det är relativt vanligt att bränsletryck[…]