Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lockis
Hemingway skrev: mån 08 feb 2021, 15:22
Warasam skrev: fre 05 feb 2021, 18:16 Är det inte bättre om man får ut en ny bil istället för att den repareras? Vid reparation så visas väl värdet på reparation och vad som reparerats osv på carfax och då borde man tycka att den bilen minskas i värde om man jämför med en ej krockad.
Jo, klart man alltid vill ha en ny bil och det är ju bättre för dig för då försvinner ju även alla små slitage och stenskott som uppstått fram till krockdatumet. Men försäkringspremierna skulle inte vara nådiga om man fick en ny bil varje gång den råkar ut för en skada, så det skulle vara sämre för försäkringsbolaget och i längden alla försäkringspremier.

Inlösen sker ju endast när skadorna är så stora att det är ekonomiskt försvarbart.
Det är väl ytterst sällan man får en helt ny bil ändå? Det brukar väl vara en begagnad om det finns?
Visserligen har väl Länsförsäkringar att man får ny bil om den gått mindre än 2000 mil och man är första ägaren inom en viss ålder. Men jag tror inte jag sett detta hos någon annan.
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
Saxar från Volvias villkor,

"4.8 Nyvärdesersättning
Om ny, seriemässigt tillverkad personbil skadas ersätter vi den med en ny bil av samma typ och årsmodell
om följande förutsättningar är uppfyllda:
• Skadan ska ha skett inom ett år från det bilen registrerades första gången.
• Du ska ha ägt bilen oavbrutet sedan den registrerades första gången.
• Bilen får inte ha körts mer än 2000 mil.
• Skälig reparationskostnad för bilen och den utrustning som ingår i bilens marknadsvärde beräknas
överstiga 50% av detta pris vid skadetillfället. Vid beräkningen räknas mervärdesskatt eller annan
jämförlig skatt in i kostnaderna.
Samtidigt skadad utrustning ersätts med ny om den ingick i bilens marknadsvärde. Om det finns särskilda
skäl, har vi rätt att istället betala skadan kontant. Vi betalar då vad det skulle kosta oss att skaffa en ny bil."

Så samma villkor gäller för Volvia gällande nyvärdesersättning, dock är den väldigt fritolkig eller satt med fel rubrik, "ersätter vi den med en ny bil av samma typ och årsmodell" hmm, svårt att få samma årsmodell om tillverkningen gått över till 2022 eller liknande, då får man kanske ersättning mot marknadsvärdet av bilen vid skadetillfället och lägga till resterande ur egen ficka för en fabriksny bil alternativt köpa en lättare begagnad.

Skickat från min M2007J3SG via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Volvordesign89
@lv455 Kul att läsningen uppskattades och att du ändå är lite insatt i ämnet! Du kanske till och med har varit involverad i början av begynnelsens utveckling utav just dessa system, i så fall får du stort godkänt av mig

Skickat från min M2007J3SG via Tapatalk

av Hemingway
Lockis skrev: mån 08 feb 2021, 15:43
Det är väl ytterst sällan man får en helt ny bil ändå? Det brukar väl vara en begagnad om det finns?
Visserligen har väl Länsförsäkringar att man får ny bil om den gått mindre än 2000 mil och man är första ägaren inom en viss ålder. Men jag tror inte jag sett detta hos någon annan.
Frågan som jag besvarade gällde ju en ny bil, inte en annan bil. Och ja, detta är väldigt ovanligt utan kändes mer som en stilla undran från frågeställaren, som kanske jämförde en bil med en billigare produkt där det enklaste är att ersätta en skadad produkt med en ny produkt.

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]