Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Primus
Lövet skrev: sön 24 jan 2021, 14:21
Primus skrev:
Lövet skrev: sön 24 jan 2021, 11:57 Inte för att vara sån men vad trodde ni att nästan 2tons maskiner med fyrhjulsdrift och automatlåda skulle dra? De drar inte 0,7 om man använder dem så att säga ;-)
Som jag skrev så visste jag att den skulle dra mycket, men kanske inte så mycket.. :mad: . Jag tycker dessutom jag kör på gränsen till försiktigt. Att då ligga på 1,1-1,2/milen vid stadskörning är lite blodigt. Förväntan var att kunna ligga på 0,9.
Nu vet jag ju inte riktigt vart du bor i sthlm, men stadskörning för mig är under 30 km/h i snittfart. Då ligger en tvålitersfyra på 1.5 liter milen med lite start och stopp. Åker man mycket så krävs det väääääääääldigt lugn landsvägskörning sen för att få ner förbrukningen till 0,7 ;-)
Stadskörning i Stockholm blir ju mycket 70 km/h-vägar. Man blandar ju olika leder med köer och sedan en del "vanlig" 30, 40 och 50 km/h vägar. Men det är väl mer 70-vägar i Stockholm.
av Lövet
Primus skrev:
Lövet skrev: sön 24 jan 2021, 14:21
Primus skrev: Som jag skrev så visste jag att den skulle dra mycket, men kanske inte så mycket.. :mad: . Jag tycker dessutom jag kör på gränsen till försiktigt. Att då ligga på 1,1-1,2/milen vid stadskörning är lite blodigt. Förväntan var att kunna ligga på 0,9.
Nu vet jag ju inte riktigt vart du bor i sthlm, men stadskörning för mig är under 30 km/h i snittfart. Då ligger en tvålitersfyra på 1.5 liter milen med lite start och stopp. Åker man mycket så krävs det väääääääääldigt lugn landsvägskörning sen för att få ner förbrukningen till 0,7 ;-)
Stadskörning i Stockholm blir ju mycket 70 km/h-vägar. Man blandar ju olika leder med köer och sedan en del "vanlig" 30, 40 och 50 km/h vägar. Men det är väl mer 70-vägar i Stockholm.
Det är ju lite det som är "problemet". Stadskörning för en ses som landsvägskörning för en annan. Åka runt på Kungsholmen är nåt annat än i Haninge så att säga.
av Primus
Lövet skrev: tis 26 jan 2021, 23:43
Primus skrev:
Lövet skrev: sön 24 jan 2021, 14:21 Nu vet jag ju inte riktigt vart du bor i sthlm, men stadskörning för mig är under 30 km/h i snittfart. Då ligger en tvålitersfyra på 1.5 liter milen med lite start och stopp. Åker man mycket så krävs det väääääääääldigt lugn landsvägskörning sen för att få ner förbrukningen till 0,7 ;-)
Det är ju lite det som är "problemet". Stadskörning för en ses som landsvägskörning för en annan. Åka runt på Kungsholmen är nåt annat än i Haninge så att säga.
Stämmer. Men kontentan blir ju för mig att bilen drar extra mycket om jag skulle hävda 1,2 vid landsvägskörning.. ;-) . Jag vill för diskussionens skulle säga att jag inte är hyperilsken över förbrukningen, men som en lite besvikelse. Både över Volvos förmåga och min egen naivitet. Men som sagt, inte en jättesak. Jag kör egentligen så lite att det blir mer principfråga än verklig fråga. Men under hösten körde jag bil till jobbet inne i stockholm city 3-4 dagar i veckan. Då sprang milen iväg och pengarna ur plånboken... Helt OT, men det är intressant hur snabbt milen adderas i Stockholm. Folk som inte bor här tänker inte alltid på hur snabbt man samlar ihop 3-4 mil. Skjutsa till träning, åk till Bauhaus, passera ICA och sedan plocka upp vid träning och därefter hem. 4 mil.
av joakimdyberg
Har blivit mer eller mindre tvingad av företaget att välja en Volvo som tjänstebil, så det blev en Xc60 t6 Recharge. Nu har jag inte kört Volvo på många år men vad (ursäkta språket) f*an har Volvo sysslat med dom senaste åren? Dom har ju inte lyckats få ner förbrukningen överhuvudtaget sen deras 2,5 liters turbo femmor. Har kört BMW Mercedes och Mitsubishi som senaste bilar och dom ligger ju brutalt mycket bättre i förbrukning. Någon som håller med mig eller jag är ensam om att tycka detta?
av Pyrken
Jag har en XC60 T5 och den ligger på ca 0,9 nu på vintern med dubbdäck ca nån dec. mindre med sommar däck.

Har haft funderingar att optimera den på Volvo men vet inte hur mycket det gör. Det är ju som någon skrev mellan registert som man behöver höja. Den är ju lite trög där!
av Lövet
joakimdyberg skrev:Har blivit mer eller mindre tvingad av företaget att välja en Volvo som tjänstebil, så det blev en Xc60 t6 Recharge. Nu har jag inte kört Volvo på många år men vad (ursäkta språket) f*an har Volvo sysslat med dom senaste åren? Dom har ju inte lyckats få ner förbrukningen överhuvudtaget sen deras 2,5 liters turbo femmor. Har kört BMW Mercedes och Mitsubishi som senaste bilar och dom ligger ju brutalt mycket bättre i förbrukning. Någon som håller med mig eller jag är ensam om att tycka detta?
En X3 xDrive28 drar inte mindre. Vet inte vad du jämför med riktigt? En Q5 45 TFSI drar inte mindre heller.

Min S40T5 AWD snittade aldrig 1.25 liter milen så jag vill nog påstå att det har hänt lite i alla fall. ;-) Åkte jag mycket stad snittade den 1.45 flera gånger.
av Hemingway
joakimdyberg skrev: mån 01 feb 2021, 16:41 Har blivit mer eller mindre tvingad av företaget att välja en Volvo som tjänstebil, så det blev en Xc60 t6 Recharge. Nu har jag inte kört Volvo på många år men vad (ursäkta språket) f*an har Volvo sysslat med dom senaste åren? Dom har ju inte lyckats få ner förbrukningen överhuvudtaget sen deras 2,5 liters turbo femmor. Har kört BMW Mercedes och Mitsubishi som senaste bilar och dom ligger ju brutalt mycket bättre i förbrukning. Någon som håller med mig eller jag är ensam om att tycka detta?
Om du inte kört Volvo på ett tag så var kanske den förra volvon en kombi, fwd, manuell? Och nu kör du en fyrhjulsdriven, högbyggd, tung klump från början, men även med batterierna som extra vikt och automat. Det straffar sig så även om motorn är snålare så är det med mer last den ska dra. Så bara för att hålla samma förbrukningen måste motorn ha blivit snålare.

Men just BMW tycker jag är bättre på att hushålla med bränsledropparna än vad Volvo är.
av motorhuven
Att jämföra med audi, mb, vw, bmw rent tekniskt är ren idioti. Volvo är fina bilar och även detta forum. Vi kan prata "väder" och extrautrustning istället. Mkt bra for oss volvoförare.
av Malmstroem
Kommer du från t.ex. en E220d och kör mycket långkörning kan jag förstå att man tycker Volvo tar mycket bränsle.

För mig har det inte varit någon större skillnad mellan senaste någorlunda jämförbara Volvo, Audi och BMW.

En mindre bil tar mindre bränsle så det gäller att jämförbara äpplen med äpplen. Med min körprofil så tar vår V50 D3 ca 0.5 l/mil och XC90 D5 0,8 l/mil. De är samma årsmodell, och har gått ungefär lika långt och har ungefär samma motor. Det är dock skillnad i storlek och luftmotstånd. Observera att jag inte säger att Volvo är speciellt bränslesnål, för det är de inte. Men de tar i mitt tycke inte speciellt mycket mer än andra jämförbara bilar.
oj Vilka reaktioner.. Men jag kan utveckla mitt påstående lite..
Förra bilen en Mitsubishi Outlander 2018 2,0 liters radfyra tillsammans med två 60 kw elmotorer och ett 12kw batteri. Vikt cirka 2050 kg, Blandad körning med fulladdat batteri 0,15-0,2l/mil blandad körning utan fulladdat batteri 0,6-0,65l/mil
BMW x3 xdrive20i 2017 2,0l radfyra vikt cirka 1900 kg blandad körning 0,7l/mil
Mercedes Gle 400 4matic 3 liters v6 vikt cirka 2150 kg blandad körning 0,75-0,8l/mil

senaste volvon jag körde på riktigt var en Xc90 awd 2,5t från 2002-2003 (kommer inte ihåg exakt) men den lilla rackaren drog ju aldrig under 0,9l/mil hur jag än körde.

Detta är baserat på mina uppgifter som jag har samlat på mig under åren. kör cirka 4-5000 mil om året.
Testkörde en XC60 t6 2020 recharge under lite mer än en vecka och fick då dessa uppgifter på den.. Blandad körning med fulladdat batteri 0,3-0,35l/mil (detta på grund av att man inte kan ha värme på utan att förbränningsmotorn är igång, något man kan på exempelvis Outlandern) Blandad körning utan laddat batteri 0,85-0,9l/mil.
Alla mina uppgifter är uträknad förbrukning inget tjafs från färddatorn.. Full tank tills den är tom,kollat av milen (både på tripmättaren samt gps då jag loggar alla mina resor och har gjort under många år) sen tankat fullt igen.

Så nu har vi pissat in reviren :-) Med det sagt så vill jag fortsätta diskutera För o nackdelar med just Volvo eftersom jag kommer att ha denna nu i 3 år framöver. Älskar ju bland annat inredningen som Volvo verkligen har lyckats med. Fantastiskt fin växellåda och ett väldigt trevligt gränssnitt i deras on board entertainment system
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
Varför byta? XC60

Det spelar nog ingen roll vad andra tycker, du har[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]