Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Robbo skrev:Använder bara om man ska fixa med något en kort stund - öppna flaska, knappa på CSD eller annat. Tycker det funkar för dåligt på motorväg. Kör man 120 och andra 110 måste man gå ut i omkörningsfilen så himla långt innan man ska köra om, annars börjar bilen bromsa även på minsta avståndsinställningen. Detta gör att man blockar omkörningsfilen för andra och finns det något värre än dem som ligger i omkörningsfil och segar i onödan?? Kör man snabbare så vet man inte riktigt hur långt innan man måste gå ut i omkörningsfil innan bilen bromsar, väntar man för länge så den börjar bromsa blir man ju förbannad. Kör också snålare på egen hand än då bilen sköter gasen, och älskar att köra så jag gör det hellre själv :-)

Nja rätt enkelt att se då du får upp framförvarande Bils hastighet på hastighetsmätaren, då är det enkelt att bilda sig en uppfattning om när man bör byta fil. Kan även tvinga bilen att gasa med din högerfot tillfälligt för att slippa rycket. Funkar som sagt för mig 11 mil om dagen. Det där att se hastighet på bilen framför är guld värt.
Körde lite över 70 mil en gång med pilot assist påslagen hela tiden.
Har aldrig varit så utvilad efter en långresa i bil som då.
Dock var det uteslutande motorväg.

Använder den så ofta det går.
stevvee skrev: tor 19 dec 2019, 18:05
Robbo skrev:Använder bara om man ska fixa med något en kort stund - öppna flaska, knappa på CSD eller annat. Tycker det funkar för dåligt på motorväg. Kör man 120 och andra 110 måste man gå ut i omkörningsfilen så himla långt innan man ska köra om, annars börjar bilen bromsa även på minsta avståndsinställningen. Detta gör att man blockar omkörningsfilen för andra och finns det något värre än dem som ligger i omkörningsfil och segar i onödan?? Kör man snabbare så vet man inte riktigt hur långt innan man måste gå ut i omkörningsfil innan bilen bromsar, väntar man för länge så den börjar bromsa blir man ju förbannad. Kör också snålare på egen hand än då bilen sköter gasen, och älskar att köra så jag gör det hellre själv :-)

Nja rätt enkelt att se då du får upp framförvarande Bils hastighet på hastighetsmätaren, då är det enkelt att bilda sig en uppfattning om när man bör byta fil. Kan även tvinga bilen att gasa med din högerfot tillfälligt för att slippa rycket. Funkar som sagt för mig 11 mil om dagen. Det där att se hastighet på bilen framför är guld värt.
Vart ser man bilen framför hastighet? 🤔 Vet att säljarn snackade om detta men inte sett nått på förardisplayan
Mathiasjson skrev:
stevvee skrev: tor 19 dec 2019, 18:05

Vart ser man bilen framför hastighet? Bild Vet att säljarn snackade om detta men inte sett nått på förardisplayan
När du har farthållaren på och kommer ifatt en bil får man först ett vitt streck på hastighetsmätaren som indikerar på hur mycket långsammare bilen framför kör, sen kommer farten minska till det vita strecket och då har man en vit linje från den angivna hastigheten till strecket. Mycket användbart.
Senast redigerad av 2 stevvee, redigerad totalt 0 gång.
Flasktricket funkar inte så värst bra inte säkert heller med en flaska intryckt ratten som lätt kommer i vägen om mam måste ingripa snabbt. Körde 30 med knät mot ratten, fick manövrera med handen 3 gånger, självklart med 100% fokus på vägen. Kändes gött i axlarna
Har försökt köra med den så mycket som möjligt nu i början med nya bilen. Men gillar det inte riktigt, tycker den är lite opålitlig. Har hänt att den svängt till lite konstigt, lagt sig väldigt nära bilarna i andra filen och vid något tillfälle lagt sig i utanför linjen. Men allt detta har då varit i mörker när det regnat och ofta med slitna vägmarkeringar, ombyggen mm. Det har funkat alldeles utmärkt vid bra förhållanden (förutom att den placerar sig för nära bilarna i högerfilen om man ligger i vänster).
Men jag får ge systemet en eloge för det hänger väl ihop med intellisafe mm, vilket räddade mig en gång när jag bytte fil från vänster till höger och en dåre försökte köra om mig på insidan samtidigt vilket jag inte han se, då svängde bilen automatiskt tillbaka till vänsterfilen :-D

Jag får ingen träff på detta &[…]

Det finns ingenting som ska köras in län[…]

V70 2014 D4 181 hk motorlampa

Jag gjorde precis det jobbet i måndags. Ja, […]

Jag har bytt EGR-ventil och rengjort EGR-kylaren p[…]