Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Robkwi skrev:Har ni nån erfarenhet av bensinförbrukningen på en lite längre motorvägstripp? Säg 30-40 mil och man ligger i 120-130?

Har en v60cc b4 nu men nästa blir en laddhybrid snart som tjänstepulka så är nyfiken. V60cc:n ligger runt 0,57-0,6 så gissar att T6 recharge hamnar runt 0,85-0,9 när batteriet är tomt?
Har en V60 T6 Recharge-23 och nu vet jag inte exakt vad det skulle bli om batterit skulle vara helt tomt men kan berätta att när jag åkte fram och tillbaka till Värnamo från Vagnhärad (motorväg) så hade jag full batteri och satte in resan fram och tillbaka i GPS´en med Värnamo som delmål så bilen kunde själv optimera användningen av elen och då slutade det med 0.59 fram och tillbaka. Det va vintertid oxå så räckvidden på batteri va ca 55km.
Fast om du inte har batteri kvar så använder bilen det ändå när det får överskottsel från inbromsningar och motorbromsningar. Det gör ganska mycke.

Förra veckan åkte jag iväg med husvagnen och hade 1600kg på kroken och valde att bilen skulle spara på batteri (behåll läge) och då drog den 1.2. Väldigt bra tycker jag föratt vara bensin. Då körde den i städer och korsningar på överskottselen ändå. Fick samma siffra på förra bilen med husvagn som va Superb -19 diesel.
Har en v60 t6 recharge 22 late.
Körde förra sommaren 240mil på en långresa med en laddning batteri bara och då drog den 0.66l/mil.
För 2 veckor sedan var jag på en resa på 400mil till norra Finland (i snöovädret som kom då men med sommardäck) och då drog bilen 0.79l/mil.
Sista resan körde jag lite fortare/hårdare och jag hade bilen fylld med grejer från golv till tack de sista 160 milen hem.
Kan för övrigt säga att valet Constant AWD fungerar alldeles utmärkt på skogsvägar med snö, is och lera med släpvagn fylld med grejer och sommardäck. :-)
perhall skrev:Enligt Volvo ska man inte köra i hybrid-läget med tung last. Vet inte om det är något farligt men antar att det finns ett gott skäl till rekommendationen - mao. ska man låta motorn gå hela tiden då.
Menar du då att man ska köra power läget? När jag har kört husvagn har jag i Hybrd läge men med batteri på behåll och då använder bilen mycke bensin motorn men likför baskat så i korsningar kör den på elen eller i låga hastigheter föratt göra av med överskotts energi. Hur ska man köra med motor hela tiden på dessa? Vet inte om power läge och kör lite på enbart el.
Power-läget står det i instruktionsboken. Med ett Cirkle K-släp och lite grenar går det nog bra ändå men med en Kabe 640 skulle jag köra i Power. Har en släkting vars Toyota Corolla hybrid rasade i Jönköpingsbacken då han missat dragvikten (750 kg tror jag)
Jag trodde att det var ”Constant-AWD” som gällde vid körning med tungt släp? Drog en husvagn (1600kg) igår 19 mil med detta körläge och bensinförbrukningen hamnade på 1,04 enligt färddator och batteriet gick från 85% ner till 3%. Har tidigare även kört med hybrid och behåll batteri och då blev förbrukningen 1,3 l/mil.
perhall skrev:Du har rätt Lennart, Constant AWD är det. Dock tror jag även Power är bättre än hybrid. Men Constant AWD ska det vara.
Fast har man luftfjädring skall man köra med Power läget enligt manual. Verkar konstigt tycker jag.
2023-06-27_09-07-59.png
2023-06-27_09-07-59.png (15.52 KiB) Visad 500 gånger
Vi som beställt nya V60

Tycker ni inte att V60n är alldeles fö[…]

Bak 30-21.4=8.6 Slitagegräns enligt Haynes 8.[…]

95E10. Kör ändå 95% på el s&[…]

Familjen önskar en XC90 för att få[…]