Moderator: Moderatorer
Lövet skrev: ↑sön 24 jan 2021, 11:57 Inte för att vara sån men vad trodde ni att nästan 2tons maskiner med fyrhjulsdrift och automatlåda skulle dra? De drar inte 0,7 om man använder dem så att sägaSom jag skrev så visste jag att den skulle dra mycket, men kanske inte så mycket..![]()
Primus skrev:Nu vet jag ju inte riktigt vart du bor i sthlm, men stadskörning för mig är under 30 km/h i snittfart. Då ligger en tvålitersfyra på 1.5 liter milen med lite start och stopp. Åker man mycket så krävs det väääääääääldigt lugn landsvägskörning sen för att få ner förbrukningen till 0,7 ;-)Lövet skrev: ↑sön 24 jan 2021, 11:57 Inte för att vara sån men vad trodde ni att nästan 2tons maskiner med fyrhjulsdrift och automatlåda skulle dra? De drar inte 0,7 om man använder dem så att säga ;-)Som jag skrev så visste jag att den skulle dra mycket, men kanske inte så mycket.. :mad: . Jag tycker dessutom jag kör på gränsen till försiktigt. Att då ligga på 1,1-1,2/milen vid stadskörning är lite blodigt. Förväntan var att kunna ligga på 0,9.
mikebike skrev:Så mycket för hybridisering och mindre motorer.B5 är dock ingen hybrid i nåt annat än marknadsföringsmaterialet, den har en startmotor som orkar dra bilen i nedförsbacke typ och några meter i kö. Det är stor skillnad mot exempelvis Toyota/Lexus hybridsystem.
Lövet skrev: ↑sön 24 jan 2021, 20:47Jo jag vet att den är en mildhybrid, men min bil hade 50% fler cylindrar och 50% större cylindervolym samt en gammaldags automatlåda som slirade hela vägen till köpcentret och tillbaks vid veckohandlingen.mikebike skrev:Så mycket för hybridisering och mindre motorer.B5 är dock ingen hybrid i nåt annat än marknadsföringsmaterialet, den har en startmotor som orkar dra bilen i nedförsbacke typ och några meter i kö. Det är stor skillnad mot exempelvis Toyota/Lexus hybridsystem.
mikebike skrev:Jag tror dock att med samma körning så skulle en T5AWD vara 2-3 dl snålare ändå. Mycket på grund av slirtronicen som sitter i T6 men också pga fysikens lagar att det skapar ytterligare förluster att pumpa runt en massa luft i 50% extra slagvolym. Sen är ju frågan....är det värt det? Kör man inte mycket så är det ju det. Tyst, bekvämt, trevligt.Lövet skrev: ↑sön 24 jan 2021, 20:47Jo jag vet att den är en mildhybrid, men min bil hade 50% fler cylindrar och 50% större cylindervolym samt en gammaldags automatlåda som slirade hela vägen till köpcentret och tillbaks vid veckohandlingen. ;-)mikebike skrev:Så mycket för hybridisering och mindre motorer.B5 är dock ingen hybrid i nåt annat än marknadsföringsmaterialet, den har en startmotor som orkar dra bilen i nedförsbacke typ och några meter i kö. Det är stor skillnad mot exempelvis Toyota/Lexus hybridsystem.
Just automatlådan är jag väldigt glad att slippa nu när jag kör elbil. Jag och lådan var aldrig överens om vilken växel som var lämpligast.
Jag gillar EV9 :-) men de behåller vä[…]